maandag 25 juli 2022

Over bloemen, biologisch, oogstfeest, hittegolven en voedselbos

De zonnehoedjes staan momenteel heerlijk te stralen in de tuin. Deze plant is een win-win-win. Het is een goede bijen- en vlinderplant, het is een geneeskrachtige plant en hij is ook nog mooi ook. Tenminste dat vind ik. De zonnehoedjes op de foto hiernaast staan in onze eigen moestuin. 

Want naast mijn werkzaamheden in de Maatwerk Moestuin, bij Bij Mei en voor BuitenLeeft hebben we ook nog een eigen moestuintje. Het is niet groot, maar dat hoeft ook niet. We hebben zes vakjes van ieder ongeveer 2,5 meter lang. Beetje aardbeien, wat mais, wat kool, courgette, ui, wortel en stokbonen. Net leuk om nog wat eigen oogst uit te halen. En ook leuk voor wat bloemen dus.

Over oogst gesproken. De oogst van leestips van afgelopen week staat hieronder.

--

Biologisch dus. Wij hebben een paar jaar geleden hier thuis afgesproken dat we zoveel mogelijk biologische producten kopen. We doen nog (gewoon) boodschappen bij de supermarkt, en als een product zowel gangbaar als biologisch beschikbaar is, kiezen we voor biologisch. Ongeacht de prijs. Daarmee hopen we bij te dragen aan de transitie naar het produceren van voedsel op een biologische manier. Omdat die manier de draagkracht van de aarde in ogenschouw neemt. In dit artikel wordt die sleutel in de handen van de consument gelegd. Maar ik ervaar als consument juist dat die sleutel bij de supermarkt ligt. Ik vind het biologische aanbod namelijk soms wat mager en zou willen dat ze veel meer biologisch aanbod zouden hebben.

Het is de derde keer dat we in Voedselbos Vlaardingen een oogstfeest gaan organiseren. Ben je er ook bij?

Zou het zo simpel zijn?

Tijdens een techniekdag op school mochten we verschillende handzaaimachines testen. De zaaimachine die hier door Herenboeren op de foto is gezet, was één van de betere naar mijn mening. Alleen de zaaischijven die je voor ieder zaad apart moet aanschaffen, maken het nogal prijzig. Dus dat dat nu 3D-geprint kan worden, juich ik toe.

Een wereldwijde hittegolf. Zo wordt dat hier omschreven. Daar word je niet vrolijk van. Het doet mij afvragen wat ik er aan kan doen, naast alles wat ik er al aan probeer te doen. Leiders zijn aan zet.

Niet alleen de gemeentelijke overheid heeft hier een verantwoordelijkheid. Ook inwoners met een tuin kunnen zorgen voor bomen in de straat. Toch zie ik dat sommige mensen hun tuin inrichten als een soort buitenkamer. Met schuttingen, een verharde vloer en wat exotische planten in een pot. Aan die mensen zou ik de oproep willen doen om er in ieder geval ook een grote boom in te zetten. 

‘Van het gas af’ houdt de gemoederen in ieder geval bezig. In zekere zin is de prijsstijging van energie een zegen. Want het kan helpen om de transitie te maken. Maar dan moeten we nu wel de goede afslag nemen en vooral energie besparen.

Eén van de onderzoekers geeft aan de opwarming beangstigend te vinden. Ik vind dat ook beangstigend. We gaan onzekere tijden tegemoet.

In het kader van de klimaatverandering is iets doen beter dan niets doen. Dit soort maatregelen mogen op veel meer plekken genomen worden. Heb jij je buitenlamp al uit staan ‘s nachts?

Agroforestry in Zuid-Amerika. Er zijn bronnen die zeggen dat de oorspronkelijke inwoners van dat gebied al honderden of duizenden jaren geleden van dit principe gebruik maakten. Rondom archeologische vindplaatsen staan in dat regenwoud namelijk opvallend veel eetbare plantensoorten. Dus wellicht herhaalt de geschiedenis zich.

--

En de kijktip gaat over bloemen

Als je van bloemen houdt, moet je dit zeker even kijken. Veel mensen realiseren zich niet hoe schadelijk de sierteeltsector is, en hoe positief het ook kán. Maar zoals Toma Smit hier ook zegt: dat kunnen de telers van biologische bloemen niet alleen. Daar hebben ze de mensen die van bloemen houden voor nodig.
Op mijn stage-adres (Bij Mei, Zoeterwoude) hebben we ook een bloemen-pluktuin. En daar werken we dus ook aan een gezonder systeem rondom de wens voor een bloemetje in de vaas. En bij Stadstuinderij Buiten Leeft in Delft (waar ik wekelijks gastheer tijdens de oogstmomenten ben) idem dito.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten