zondag 31 juli 2022

Over waarnemen, maaien, groen, nederigheid en energie besparen

Een handige tool om snel de namen van planten en dieren in de tuin te leren is de app 'Obsidentify' (iOS). Je maakt een foto en de app zegt welk dier of welke plant er op de foto staat. En hij zegt er ook bij hoe zeker hij van zijn zaak is.
De foto hiernaast heb ik gebruikt voor een soort die ik al wel kende, maar waarvan ik niet zeker wist of beide namen - wespspin én tijgerspin - voor dit diertje gebruikt werden. Dat blijkt dus zo te zijn.

Je kunt in de app ook een account aanmaken voor waarneming.nl. Je kunt dan je waarnemingen via de app meteen doorgeven aan de landelijke database. Op die manier draag je bij aan een beter beeld van de natuur in de Nederland. 

Eerlijk gezegd had ik het aanmaken van dat account steeds verzaakt. Maar afgelopen week heb ik daarvoor toch even de moeite genomen. En ik moet zeggen dat het dan nog leuker wordt om die app te gebruiken. Je kunt in de app dan meedoen met challenges. Je kunt bijvoorbeeld binnenkort op zoek naar de vliegenzwam of de grutto. En je kunt proberen om in een bepaalde categorie zoveel mogelijk waarnemingen te doen. Best leuk bedacht, deze combinatie van gamification en citizen science.

Wil je ook meedoen? Download dan hier de app.

--

Leestips

Goede beschrijving van maaibeheer dat tot een bloemrijke weide leidt. Voor de liefhebber dus.

En nu maar hopen dat het spreekwoord “Goed voorbeeld doet goed volgen” hier van toepassing is.

Wetenschappers hebben de neiging om zaken ingewikkeld te maken. Dat stedelijk groen goed is voor de gezondheid, hittestress en wateroverlast kan helpen tegengaan en helpt om de biodiversiteit te bevorderen, begint inmiddels wel te landen. Maar nu willen we precies weten welk groen bijdraagt aan welke functie? Als dat er maar niet voor zorgt dat beleid voor (meer) groen in de stad in een pauzestand gaat. Tot we meer weten.

Dit is eigenlijk een verhaal over ingrijpen in de natuur. Of niet. Hier wordt bepleit dat we dat beter niet doen. Ik neig ook steeds meer naar die mening. We mogen onszelf als mensen wel iets meer nederigheid aanmeten.

Ik heb deze oproep getekend. Daarna vroeg de site van milieudefensie of ik de volgende tekst wilde verspreiden. Bij deze:
"Het weerbericht van de toekomst ziet er slecht uit. En dat wordt mede mogelijk gemaakt door deze 29 bedrijven. Zij moeten dringend met een goed klimaatplan komen. Daarom roep ik samen met Milieudefensie de overheid op: geen geld naar grote vervuilers! Teken ook - samen pakken we 29 grote vervuilers aan:  https://bit.ly/klimaatplanNu-petitie"

Het werd tijd. En nu maar hopen dat het spreekwoord “Waar één schaap over de dam is, volgen er meer” van toepassing is.

Hoewel het geen ‘groen nieuws’ is, noem ik het hier toch. Ik vind dit namelijk vrij opvallend. Ik hoor veel mensen in mijn bubble ontevreden zijn met de macht van de techsector. Niet per se slecht dus dat daar scheurtjes in ontstaan.
 
--

Kijktip

Het boek waarover Charles Eisenstein in deze video spreekt, ben ik momenteel aan het lezen. Hij stelt daarin dat we het verkeerde debat voeren. We zouden het niet moeten hebben over het tegengaan van de opwarming van de Aarde. Het is te simpel om te denken dat we alleen naar CO2 hoeven te kijken. Hij ziet de Aarde als een levend geheel. Een groot organisme dat wil leven. En we zijn al een tijdje flink op weg om de ecosystemen, de organen van de Aarde kapot te maken. Als jij zelf ziek bent, krijg je koorts. En dat is wat er volgens hem aan de hand is met de planeet. De opwarming is een symptoom van onderliggend leed. En daar zouden we mee aan de slag moeten.
Interessante invalshoek. Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten