maandag 11 juli 2022

Over transities, wespen, onderwijs, plastic en natuurbescherming

Afgelopen donderdag was ik weer in de Maatwerk Moestuin. Daar was in de dagen ervoor een wespennest geconstateerd in een oude muizengang in de grond, en men had ook al een melding gedaan bij de bestrijdingsdienst. Dat had van mij niet gehoeven, maar die man stond donderdagochtend voor mijn neus.

Gelukkig gaf hij aan dat hij zijn bestrijding vooral met biologische middelen deed. Hij vertelde bijvoorbeeld dat hij bedwantsen bestreed met scherp, fijn zand. Dat gaat tussen de gewrichten van de diertjes zitten waardoor ze niet meer kunnen bewegen. En dit wespennest kon hij bestrijden door het te bevriezen. Ik vond dat geruststellend om te horen.

Na enig overleg of het bestrijden van dit nest wel nodig zou zijn, hebben we besloten om het toch maar te verwijderen. Het nestje zat bij onze picknickplek in de buurt. En vlak daarnaast is ook een speeltuin waar veel jonge gezinnen komen. En als je zo'n wespennest laat uitgroeien tot een groot nest, kunnen ze serieus overlast veroorzaken. Op de foto hiernaast spuit hij vloeibaar stikstof in het gat waar het ondergrondse nest zat.

Wespen zijn overigens ook erg nuttige dieren. Zij jagen op vliegen en muggen. En helpen bij het opruimen van karkassen van grotere dieren. Wespen zijn namelijk vleeseters. Daarnaast helpen ze ook (een beetje) met het bestuiven van planten. En ze breken afgestorven hout af. Ze maken daar houtpulp van voor de bouw van hun nest.
Wat ik niet wist, maar wat deze ongediertebestrijder mij wist te vertellen, is dat wespen relatief vaak voorkomen in gebieden waar veel wilgen zijn. In het vroege voorjaar staan die wilgen in bloei, en de koningin die dan het nest nog moet vestigen, gebruikt de nectar van de wilgen als voeding voor de groei van het nest. De Maatwerk Moestuin is in het Wilgenrijk (een wijk in Maassluis) gevestigd, dus de aanwezigheid van dit wespennest is eigenlijk meer dan logisch.

Hoe dan ook, dit nest is dus bestreden. Als de koningin een plekje had gezocht dat iets minder intensief door ons gebruikt werd, dan hadden ze wat mij betreft gewoon kunnen blijven. Al met al was dit bezoekje van de bestrijder best leerzaam.

Ook leerzaam zijn de leestips hieronder.

--

Eerst maar eens even aandacht voor dit blogje van Robin. Hij zet hierin het één en ander over onderwijs uiteen. Als ervaringsdeskundige.

Goed initiatief. Deze gelegenheidscoalitie laat zien dat er een weg vooruit is. Ik heb aangegeven dat ik het plan steun.

De 29 onderzochte bedrijven moeten dus harder hun best doen. Het gaat niet om een groen verhaal. Het gaat om groen en duurzaam handelen. En ik deel de zorg van Milieudefensie dat de huidige inspanningen niet voldoende zijn. De transitie gaat gewoonweg op deze manier niet hard genoeg om de wereld voor iedereen leefbaar te houden.

Tja, als je het mij vraagt, zou compenseren van je vliegreis er niet toe moeten doen. Wat geregeld zou moeten worden, is een échte prijs betalen voor vliegen. In die prijs moet verrekend zitten wat de vlucht zelf kost, maar zeker ook de klimaatschade die het oplevert. En dat vliegen dan niet meer voor iedereen is weggelegd, hoort daar dan bij. Dat is juist de bedoeling. Minder vliegtuigen.

Vooral de laatste alinea uit dit artikel is belangrijk om te lezen. Laat een nest gerust zitten als het uit de buurt van menselijke activiteit een plek gevonden heeft. En áls je het laat bestrijden, geef dan aan dat je wilt dat het zonder gif gebeurt. Dat kan namelijk gewoon.

Aan een vergelijking van de kosten van de verschillende manieren om energie te produceren had ik nog niet gedacht.

Nog een reden om zeer nauwkeurig om te gaan met de keuze uit welke bron je vlees (en zuivel) komt.

In de categorie ‘goed nieuws’.
 
--

En de kijktip:

Wat mij betreft een herkenbaar verhaal. Mijn belangrijkste 'life transition' is de dood van mijn oudste broer geweest. In het najaar van 2005 kreeg hij te horen dat hij alvleesklierkanker had. En in januari 2006 was hij er niet meer. Dat heeft er voor gezorgd dat ik heel anders tegen het leven ben gaan aankijken.
Deze spreker zet uiteen dat iedereen van dit soort levenstransities doormaakt. Of het nou om een scheiding, een pandemie of de zorg voor één van je naasten is. En hij geeft ook aan wat je daarmee aan zou moeten. Het gaat erom welk verhaal je wilt vertellen over je leven. En jij bent degene die dat bepaalt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten