zondag 17 juli 2022

Over zelfoogst, bloemen, gezonde voeding, bos en grazers

Het is zomer. Er wordt in alle tuinen waar ik actief ben, flink geoogst. En overal staan de meeste planten er goed bij. De foto hiernaast is van de Maatwerk Moestuin. Daar staan de zonnebloemen aan het hek vrolijk met de zon mee te stralen.

Jammer dat deze tuin volgend jaar niet meer bestaat. Uiteindelijk moet deze plek wijken voor woningbouw. Dat wisten we bij aanvang al, maar het kwam toch sneller dan verwacht.

Nieuwe plannen voor het komend jaar liggen wat mij betreft al weer klaar. Ik hoop volgend seizoen een eigen zelfoogsttuin te starten. Het komt er dan op neer dat je bij mij een abonnement kunt afnemen voor pak 'm beet 30 weken in het seizoen. En dan kun je iedere week zelf je groenten komen oogsten. Dat wordt ook wel een csa genoemd: community supported agriculture. Het moet gaan gebeuren in een andere hoek van Maassluis. En ik ga mijn best doen om die tuin minstens net zo mooi te maken als de Maatwerk Moestuin. Binnenkort ga ik hiervoor een interesselijst opzetten. Stuur me gerust alvast een berichtje als je ook op de hoogte gehouden wilt worden.

Overigens is het winkeltje van de Maatwerk Moestuin iedere woensdagmiddag van 13.00 tot 15.00 open. Voor als je nu al lokaal en verantwoord lekkere groenten wil kopen. Er is momenteel oogst in overvloed. Biet, koolrabi, ui, knoflook, sla, aardappelen, komkommers, courgettes en heel veel verschillende kruiden en eetbare bloemen. Dus een beetje reclame maken mag hier best.

En hieronder vind je weer de leestips.

--

Leuk idee om in de vakantie eens aandacht aan te besteden. Kan ook zonder kinderen, volgens mij.

Ingewikkeld die gedragsverandering. Mensen zijn kudde- en gewoontedieren. Als je de gewoonte van deze mensenkudde kunt veranderen, dan zou dat wel effect hebben. Maar hoe doe je dat?

Door een akkefietje in de Maatwerk Moestuin met een wespennest vallen dit soort berichten me ineens op. Ik onderschrijf dat er meer aandacht mag zijn voor de nuttige functie van dieren waar we ook last van kunnen hebben. Te vaak schieten mensen naar mijn idee in een kramp van angst en bestrijding. Lees vooral ook het blogje van Spriet, dat in de reacties wordt genoemd.

Dit past in een grotere trend dat we complexe dingen meetbaar proberen te maken met een simpele vijfpuntsschaal. Als je het mij vraagt, is dat nog nooit een goed idee geweest. Citoscores en ratings op social media werken bijvoorbeeld ook met dit soort versimpelde voorstellingen van de realiteit. Ze creƫren een eigen werkelijkheid waarin we niet meer proberen te begrijpen wat de complexiteit van de zaak is. Daarvoor in de plaats geeft het een vals gevoel van beheersing en controle. Alsof we door het aflezen van een groene A ineens snappen hoe het zit.

Wij hebben ook zonnepanelen. En die aanschaf is financieel een heel slimme geweest. Dat verdient zichzelf vanzelf terug. We hebben toen geen huisbatterij erbij aangeschaft. Vooral omdat we niet zo goed weten waar we hem moeten laten. Maar op termijn zal hij er wel komen, denk ik.

Voeger at ik iedere dag brood met hagelslag of pasta. Ik dronk cassis. Er ging suiker in mijn thee en koffie. En ik at vrij veel chocola en bij iedere maaltijd een toetje dat bestond uit chocolade- of vanillevla. Daar ben ik jaren geleden gefaseerd mee gestopt. En zo ingewikkeld was dat nou ook weer niet. Je gaat je er beter bij voelen. Dat kan ik uit ervaring vertellen.

Al met al lijken we, volgens dit artikel, dus op de goede weg. Als je een tuin hebt, kun je ook helpen om Nederland bossiger te maken. Hoeveel bomen heb jij in je tuin?

Informatief.

--

En de kijktip:

The Happy Activist heeft het Groenboerenplan in een video gegoten. Zeker de moeite waard om hier bij de kijktip even te vermelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten