zondag 1 mei 2022

Over voedselbos, natuuronderwijs, draadjes op twitter en hergebruik

Gisteren was ik in het Eetbaar Park. Dat ligt in het Zuiderpark in Den Haag. Daar was deze zaterdag een voorjaarsmarkt bij het Permacultuur Centrum Den Haag. 

Ik mocht daar een presentatie geven over Voedselbos Vlaardingen. We zijn met het voedselbos in 2015 gestart en daarmee zijn we één van de oudere voedselbossen in Nederland. Voor startende initiatieven is ons voedselbos een plek om te kijken hoe het kan worden. Het Eetbaar Park is zelf ook opgebouwd volgens voedselbosprincipes. Dat betekent dat er in verschillende lagen gewerkt wordt en veelal ook dat er allerlei soorten door elkaar staan. En het belangrijkste: het gecreëerde ecosysteem is gericht op het voeden van de mens, terwijl er ook voor de andere levende wezens en de aarde gezorgd wordt.

Het is altijd leuk om het verhaal van het voedselbos te vertellen. Mocht je dat nou ook een keer willen horen, dan kan ik je de rondleidingen in Voedselbos Vlaardingen van harte aanbevelen. Die vinden iedere laatste zondag van de maand plaats.

En voor nu heb je de leestips.

--

Dit pleidooi ondersteun ik van harte. Niet alleen natuuronderwijs verdient een veel betere plek. Ook digitale vaardigheden vind ik een ondergeschoven kindje.

Kleinschaliger is ook een manier. Het hoeft niet altijd maar groter, groter en meer en meer. Wanneer dringt dat nou eens door?

Kijk, en hier wordt gelijk gehoor gegeven aan de oproep uit de eerste leestip. Dit zouden meer pabo’s moeten doen.

En weer een aspect waar we het niet zo goed doen. We hebben echt een andere kijk nodig op of het goed met ons gaat. Dat zien we niet aan onze rijkdom of onze welvaart. Dat moeten we gaan afmeten aan hoe goed we voor ons thuis kunnen zorgen. Ons thuis, de planeet, bedoel ik dan.

Interessant draadje over hoe serieus het Zeeuwse waterschap het Deltaplan Biodiversiteit neemt. Dit verzin je niet…

Precies dit. En daarom kiezen wij er thuis voor om zoveel als mogelijk biologisch te kopen. Je kunt kiezen voor de wereld die je wilt.

Deze maand krijgen we scholing op het gebied van nachtvlinders dus. Ongetwijfeld gaat er een wereld open als je daar aan begint. Maar heel eerlijk: dat kan ik er in mei echt niet bij hebben. Waarom doen ze dat in mei? Heeft dat vooral te maken met de aanwezigheid van nachtvlinders? Zijn die er vooral in mei?

Wat een werk moet daar in zitten. Binnenkort moet ik voor mijn opleiding zelf bodemonderzoek doen op mijn stage. En dat is gelukkig maar één plek waar je de grond in moet. Voor zo’n kaart heb je natuurlijk heel veel boringen nodig.

--

De kijktip van deze week
Dat is een interessante gedachte. Maar als je erover gaat nadenken, realiseer je je natuurlijk ook dat dat niet kan. Daarom is het loskomen van de fossiele brandstoffen ook zo'n worsteling denk ik.
Toch denk ik dat ze dit filmpje ook met iets meer nadruk op de lange termijn in elkaar hadden kunnen zetten. Want een meer circulair systeem van gebruik van materialen zou toch echt wel beter zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten