zondag 8 mei 2022

Over circus, zeespiegelstijging, struikrovers, poep, pawpaw en duisternis

Op alle groene plekken waar ik actief ben, is het in deze periode in het jaar best een drukke tijd. Plantgoed moet de grond in, zaden gezaaid, plantjes verspeend, en het onkruid schiet ook de grond uit. 

Maar daarnaast was het deze week ook meivakantie. Mijn beide kinderen waren de hele week vrij, en de jongste van het stel deed wel twee keer mee tijdens het Circusstad Festival in Rotterdam. Op woensdagmiddag togen we naar het Schouwburgplein om een voorstelling van haar groep te zien. 

En als klap op de vuurpijl mocht zij met haar stagegroep meedoen bij de openingsact van de Circus Gala avond op vrijdag. Stond ze zomaar ineens wéér in het Luxor op te treden. Twee trotse ouders en een trotse broer kwamen natuurlijk kijken. De rest van de voorstelling was overigens ook zeker de moeite waard. We hebben een erg leuke avond gehad.

En voor de liefhebber: hieronder de leestips van deze week.

--

Dit geldt voor Nederland toch ook? Dat de zeespiegel stijgt en het land daalt. Dat zou genoeg reden moeten zijn om onze uitstoot zoveel mogelijk te verminderen.

Ik zou willen dat Maassluis in dit rijtje stond.

Als we willen nadenken over circulair leven, dan hoort dit onderwerp er ook bij. We voeren nu belangrijke voedingsstoffen als afvalstoffen zo snel mogelijk af. Want van poep word je ziek, is de algemene aanname. Maar dat ligt er dus maar net aan hoe je er mee om gaat. Getuige dit verhaal.

Interessant.

‘Natuurfabriek’, ‘struikrovers’ en ‘plantenasiel’. Goed gevonden woorden. Deze stad laat volgens dit artikel een goed voorbeeld zien over hoe je groen in de stad brengt. Onder andere door de afdeling ‘groen’ en de afdeling ‘ruimtelijke ordening’ samen te voegen. Zou dat overal werken?

Pawpaw, we hebben hem ook staan in Voedselbos Vlaardingen. Bij ons heeft hij voor zover ik weet echter nog geen vrucht gedragen.

Goeie tip: “close enough for jazz”.

Dit pleidooi om de nacht de nacht te laten zijn, onderschrijf ik van harte. Ik maak ‘s avonds vaak een wandeling, en hoe graag zou ik weer een sterrenhemel zien. Die heb ik één keer in mijn leven echt gezien toen ik op een rondreis in Amerika was en daar in een gebied kwam met bijna geen menselijke verlichting. Zo mooi.

--

De kijktip van deze week
Is dit de toekomst die we echt willen? Zou dit echt leiden tot een tijdperk van overvloed?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten