zondag 24 april 2022

Over veranderen, opkweek, biodiversiteit, kleding en kernenergie

Bij gebrek aan een betere plek heb ik onder ons zolderraam een kleine opkweekplek ingericht. Gewoon op twee schragen een plank gelegd en daarop kunnen dan bakken staan met gezaaide plantjes. Het voordeel van het opkweken in je eigen huis is dat het vrij makkelijk is om in de gaten te houden of het allemaal nog genoeg water heeft. Momenteel staan er pepers, paprika's, rode ui, ananaskers, bloemkool, groenselderij en muismeloen te kiemen of te groeien. En uiteraard ook het zoete aardappelexperiment. De eerste stekjes daarvan staan inmiddels in een bakje met grond.
De tijd van ruimtegebrek begint aan te breken. Want binnenkort komen hier ook nog de courgettes, pompoenen en veldkomkommers bij. Overigens is het grootste deel van deze opkweek bedoeld om uiteindelijk uit te planten in de moestuin van Maatwerk Autisme.

En de leestips voor deze week vind je hieronder. Want daar kwam je voor, toch?

--

Ahold Delhaize is het moederbedrijf van AH, Gall&Gall en Bol.com. Als partijen als deze niet genoeg doe om onder de anderhalve graad opwarming te blijven, dan lukt het niet. Er is aan de aandeelhouders gevraagd of zij actie willen ondernemen. Deze petitie zet deze vraag kracht bij. Teken gerust mee.

Nog iets wat je zelf kan doen voor een groenere wereld. Of eigenlijk hoef je er niets voor te doen. Nog beter… :-)

Dit blijft een interessant debat. Wel of geen kernenergie. Ik denk dat het uiteindelijk niet echt zonder kan. Toch zou (fors) verminderen op het verbruik van energie volgens mij de grootste prioriteit moeten hebben. We doen veel dingen die niet hoeven.

In de categorie #durftevragen. Interessant idee om met meerdere ondernemers een farmhub te gaan realiseren.

Er is steeds meer aandacht voor biodiversiteit. En daarbij hoort toch ook de bewustwording dat je met inheemse planten vaak veel beter werkt aan het vergroten van die biodiversiteit. Op deze site wat achtergrondinformatie over inheemse planten en een aantal publiekscampagnes die net gestart zijn.

Je staat er waarschijnlijk niet vaak bij stil, maar kleding heeft dus alles te maken met landbouw en oliegebruik.

Ons voedselsysteem is kwetsbaar. Jammer dat er een oorlog voor nodig is om dat zichtbaar te maken. Ik vrees echter dat de echte crisis nog komt. Ik hoop dat we kunnen afwenden wat ik vrees. Dat we wereldwijd toch niet zo makkelijk meer voedsel kunnen produceren, omdat we te weinig gedaan hebben om voor de Aarde te zorgen.

--

En de kijktip. Of eigenlijk de luistertip.
“Onze kinderen vragen: waar gaat het naar toe?
En we geven hun toekomst uit handen.”

Laatst had ik met mijn dochter een gesprek over de tijd waarin zij groot wordt. Ze gaf aan dat het misschien niet de beste tijd was om in te leven. Ik heb haar geantwoord dat dat misschien wel meevalt. Niet dat het nu allemaal zo goed gaat, maar er zijn in de geschiedenis duidelijk ook slechtere tijden geweest.
Uniek aan onze tijd is dat we voor die ene enorme opgave staan. Tenminste, zo voel ik het. Óf de Aarde blijft leefbaar óf we maken haar te warm. De kans op het laatste wordt steeds groter. En we doen er eigenlijk te weinig aan om het te voorkomen. Ik wou dat ik mijn kinderen er voor kon beschermen, maar dat kan ik niet. (In ieder geval niet alleen.) Ik kan ze alleen maar leren dat je je altijd kunt aanpassen. En dat je je best kunt doen. En daarbij helpt het als je vaardigheden hebt en je je verstand en wijsheid gebruikt.
Dus ja… het wordt tijd om de tijd te veranderen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten