zondag 22 mei 2022

Over groene plekken, extreem weer, droogte en het www

Afgelopen week was een week met veel verschillende groene plekken. Op maandag was ik aan het werk in de Maatwerk Moestuin in Maassluis. Op dinsdag naar mijn stage bij Zelfoogsttuin Bij Mei in Zoeterwoude. Op woensdag in Drenthe op excursie met mijn klas naar De Vrolijke Noot en naar het Noorderbos. Op donderdag weer aan het werk bij de Maatwerk Moestuin en ook voor de eerste keer in Delft bij Buiten Leeft. En op vrijdag weer stage bij Bij Mei. Op zaterdag was ik in Outdoor Valley in Bergschenhoek. En vandaag in Voedselbos Vlaardingen. Ik denk dat ik wel aan mijn dosis natuur kom.

De foto hierboven is van donderdag rond de middag in de Maatwerk Moestuin. Er kwam toen een onweersbui langs die een kwartiertje huishield. Hier zie je hem aankomen. De meer dan welkome regen dus. We hadden net de bonen en de mais gezaaid. Dus dat kwam goed uit.

En hieronder de leestips. Het zijn er niet veel deze keer, maar hopelijk wel de moeite waard.

--

Weer een voorbeeld van extreem weer. Hittegolf, hevige regenval, overstromingen, maar ook droogte. En oogsten die mislukken. Alle inspanning zou erop gericht moeten zijn om de natuurlijke systemen van de aarde weer in balans te krijgen.

Onderzoek naar hoe droogte ecosystemen beïnvloedt. Lijkt me relevant.

We weten nog heel veel niet. Oude bomen behouden lijkt wel belangrijk.

Fonio. Een graan dus. Maar dan wel eentje die niet veel water nodig heeft en in arme zandgrond kan groeien. En daarmee verwoestijning tegen kan gaan. Lijkt me handig.

--

En de kijktip

Hier gaat het nog een keer over collectieve illusies. Dit geeft best inzicht in waarom sommige veranderingen zo lang op zich laten wachten. En wat je er aan zou kunnen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten