zondag 6 februari 2022

Over onderwijs, voeding, klimaatverandering, gezondheid, bossen en verveling

Vandaag storm, en vorige week storm. Maar daar tussen in was het redelijk rustig. De foto hiernaast maakte ik tijdens één van mijn wandelingen op woensdag tijdens dat rustiger weertype. Eerder vertelde ik al dat ik op woensdagen naar de Warmonderhof ga. Om te voorkomen dat ik de hele dag op mijn reet stoel zit, ga ik iedere pauze een stukje lopen. Naast de Warmonderhof ligt een bos. Ik geloof dat het het Wisentbos heet. Mooi gebiedje dat ik zo langzamerhand aan het verkennen ben.

Hieronder vind je uiteraard weer de oogst aan leestips van deze week. Er zitten ook wat onderwijs-gerelateerde artikelen tussen. Dus de mensen die nog steeds meelezen vanuit de periode dat dit blog over onderwijs en ict ging, komen daarmee misschien aan hun trekken. Leuk trouwens dat je nog steeds meeleest!

--

Opvallende brief aan de koning. Onder andere met het slimme idee om het ministerie van klimaat en natuur dezelfde status te geven als het ministerie van financiën. Alle beleid zou dan niet (alleen) om geld bediscussieerd worden, maar ook om wat het betekent voor de bron van al het leven. Klinkt best logisch eigenlijk…

Hier worden belangrijke dingen gezegd. Onderwijs zou (veel) meer moeten zijn dan het nu is. Het gaat om het mensbeeld dat we onze kinderen willen meegeven. En klaarblijkelijk hebben we een paar afslagen gemist. Wat voor mens wil je worden? En welke keuze heb je dan eigenlijk? Laat die vraag eens tot je doordringen.

Dit zou eens tijd worden. Onbegrijpelijk dat er bij het vorige onderzoek wetenschappers in de weg van zuivere uitkomsten zijn gaan staan. Hopelijk weten ze dat bij dit onderzoek te voorkomen.

Als je al een groen schoolplein hebt gerealiseerd bij je school, waarom zou je dan geen gebruik maken van deze subsidie?

Mooie ontwikkelingen. Het is belangrijk dat mensen weer verbonden raken met de plekken waar ons voedsel gegroeid wordt.

Zo kan het dus ook.

En weer een aanvulling op het lijstje ‘gevolgen van klimaatverandering’. Misschien moeten ze die sneeuwkanonnen die nu bij de olympische spelen ingezet worden, hier eens proberen om in ieder geval de reflecterende sneeuwlaag dicht te houden. Zou dat werken?

Mooi voorbeeld van natuurherstel dat hand in hand gaat met andere doelen. Het laat zien dat de natuur veerkrachtig is. En dat geeft hoop.

Heb ik scholen in mijn netwerk die het leuk vinden om hier aan mee te doen? Lijkt me een zinvolle en betekenisvolle leeractiviteit. Leren om onderzoek te doen terwijl je bijdraagt aan écht onderzoek.

Zou dit soort informatie nou ook landen in de hersencellen van beleidsmakers en bedrijven die onherstelbare schade aanrichten aan oeroude bossen? Bomen van duizenden jaren oud kun je nou eenmaal niet compenseren met herplant. De opdracht is dus hoe je ze kunt behouden.

Verveling, bestaat dat nog? We hebben zoveel afleiding binnen ons handbereik. Dit pleidooi om verveling in je leven toe te laten is een mooi idee. Het brengt in ieder geval wat rust in een veel te gehaaste wereld.

--

Hieronder de kijktip van deze week. Zij brengt een boodschap die belangrijk is. We verbranden nog steeds te veel fossiele brandstoffen. En als we daar mee doorgaan (en vooralsnog doen we dat), dan blijven we niet onder de 1,5 graad opwarming.
Ze maakt zich hard voor een Fossil Fuel Treaty. En schetst aan het einde een toekomstbeeld dat ik wel mee wil maken.
En ondertussen: Wat kun jij doen? Kijk hier. Of hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten