maandag 14 februari 2022

Over stage, voedselbos, regeneratieve landbouw, luchtkwaliteit, plastic en ecologische beschaving

Omdat mijn stage momenteel even op pauze staat, heb ik op de vrijdagen weer tijd om bij de vrijwilligerswerkdagen in het voedselbos aanwezig te zijn. En dat kwam mooi uit. Afgelopen vrijdag stond namelijk een plantdag gepland. Jolien (de huidige beheerder) en Jeroen (de voormalige beheerder) hadden gezamenlijk gezorgd voor nieuw plantgoed en een plan om het aan te planten. We hebben hazelaars, perziken, kersen, zwarte bessen, een walnoot en nog wat andere struiken en bomen geplant. Hiernaast een fotootje ter illustratie. Zoals je ziet hadden we schitterend weer.

's Middags zou ik voor mijn stage een nieuw stuk land gaan inmeten. Het Middenland (waar ik stage loop) moest op last van gemeente Midden-Delfland het perceel verlaten, waar afgelopen seizoen op geteeld is. Het zou niet in het bestemmingsplan passen. Gelukkig wilde de gemeente wel meedenken, en zij gaven onder andere als suggestie dat we zouden kunnen kijken naar een ander perceel langs de rand van de gemeentegrens. Op dat perceel lag in ieder geval de juiste bestemming. Dat perceel was in het verleden echter gebruikt om onder andere sierkolen te telen. En dat gaat (ging?) vaak met veel gif gepaard. Daarom hadden we daar bodemonderzoek laten doen. De uitslag van dat bodemonderzoek was net binnen gekomen, en daarom nam Bas (mijn stagebieder) net na de lunch contact met me op om te vertellen dat we niet hoefden te gaan inmeten. Er bleken nog residuen van bepaalde giftige stoffen in de bodem te zitten, waardoor het niet verantwoord is om daar een seizoen lang hele gezinnen van te laten eten.
Voor nu zijn we terug bij af. Wat nu overblijft is om toch de mogelijkheden op of nabij de oude locatie te verkennen. En eigenlijk heeft dat ook onze voorkeur. Gewoon op het land van Landlust. Daar ligt de meeste meerwaarde. Als de gemeente wil, moet dat mogelijk zijn. Het is te hopen dat ze niet in de categorie meestribbelaars vallen.

Ondertussen ben ik voor de zekerheid ook alvast maar aan het zoeken gegaan naar (nog) een andere stageplek. En die zoektocht is gelukt. Komend seizoen ben ik welkom op het land van Bij Mei in Zoeterwoude. In de komende tijd moet dus duidelijk worden of ik één of twee stageadressen heb voor dit seizoen. 

En dan tijd voor de leestips!


--

In de categorie goed nieuws. Deze vlinder wordt dus op steeds meer plaatsen gezien. De rupsen leven van schermbloemigen zoals wilde peen, pastinaak en dille. De moestuin is dus een mooie plek als kraamkamer. Zou de toename van csa’s en kleine moestuin-initiatieven te maken hebben met het succes van deze vlinder, vraag ik me dan af.

Dit is het tweede meerjarige monitoringsproject dat ik ken. Met Voedselbos Vlaardingen doen we mee aan het Nationale Monitoringsprogramma Voedselbossen. Daarin wordt behalve biodiversiteit onder andere ook bodemontwikkeling en koolstofopslag onderzocht. Daarnaast proberen we ook te kijken naar de sociale en maatschappelijke effecten van voedselbossen. Het programma waaraan wij meedoen kijkt dus veel breder dan het project uit dit artikel. Maar dat maakt het niet minder nuttig. Veel onderzoek naar voedselbossen is wat mij betreft gewenst.

Mooi overzicht van de ontwikkeling van de beweging van ecologische landbouw. Ik ben er nog niet helemaal over uit waar ik mezelf straks het meest passend vind. Ik weet ook niet óf dat uitmaakt eigenlijk.

Helder verhaal over de luchtkwaliteit die tijdens de eerste lockdown fors verbeterde. De conclusie leidt naar het gegeven: verbetering van luchtkwaliteit zorgt altijd voor gezondheidswinst. Zowel voor ons als voor de planeet. Dus… laat die auto staan, pak de fiets of werk thuis. Uiteindelijk hebben we het zelf in de hand.

Hier wordt aandacht gevraagd voor het tegengaan van plastic in de oceanen. Je kunt via de link onder het artikel de petitie meetekenen. Maar als je verder klikt vind je op de website van het WNF ook nog 21 tips om zelf minder plastic te gebruiken. Want uiteindelijk hebben we hier ook een deel zelf van in de hand. Koop geen wegwerpflesjes water meer. Gebruik geen of zo min mogelijk wattenstaafjes, eet je ijsje uit een hoorntje in plaats van een plastic bakje. En stop met roken. Dat laatste scheelt ook in de luchtkwaliteit, trouwens. 

--

Kijktip
Fijn dat er mensen zijn die deze onderwerpen serieus nemen. We moeten toe naar een andere vorm van beschaving, waarin groei niet noodzakelijk is, waarin genoeg gewoon genoeg is en we toch een goed leven hebben. Dat vereist dat we gaan nadenken over hoe dan wel. En dit soort materiaal dat gratis beschikbaar is, helpt daarbij.
Ik heb me op het kanaal geabonneerd, en ga daar de komende tijd het één en ander eens van bekijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten