zondag 30 januari 2022

Over insecten, voedsel, snoeien, vergroenen en pluimvee

Naast het websitebeheer dat ik voor Voedselbos Vlaardingen doe, ben ik sinds ongeveer een half jaar ook websitebeheerder bij Duurzame Maassluizers. Die site is nog in ontwikkeling. We zijn nu aan het zorgen voor content in de vorm van artikelen. En we hopen op de gekoppelde facebookpagina steeds meer volgers op te bouwen. Het is wat mij betreft de bedoeling dat deze website van beeldmateriaal uit Maassluis voorzien gaat worden. Dat moeten dan mooie plaatjes zijn die een link met Maassluis en duurzaamheid uitstralen. 

Gisteren fietste ik naar huis van een bezoekje bij Hoeve Avondrust op de Zuidbuurt. Het was zo rond vijf uur en de zon was net bezig met ondergaan. Dat leek me een mooi plaatje dat alvast aan de fotobibliotheek voor de website van Duurzame Maassluizers toegevoegd kan worden. En jullie kunnen er nu alvast van genieten. 

Deze week had ook weer een mooie oogst aan leestips. Veel leesplezier.

--

De bemoedigende boodschap voor de insectenliefhebber met een kleine tuin is: “het gaat niet om de grootte, maar om de kwaliteit.” Zo, zie je maar dat iedereen kan bijdragen aan het herstel van biodiversiteit.

Wolven houden de populaties waar ze op jagen gezond. En dat heeft ook invloed op andere hoefdieren, omdat ziektes en plagen minder makkelijk kunnen huishouden. 
Als dit zo voor de wolf geldt, geldt dat dan ook voor roofvogels, vraag ik me af?

Deze post beschrijft een aantal tips die ook passen in een paleo-leefstijl. Mijn vrouw en ik doen dat al een fors aantal jaar. Iedere keer als we een uitstapje maken naar de traditionele manier van eten, weten we niet hoe snel we weer terug naar paleo willen. Je voelt dat direct aan je lijf.

Nog een mooi project om te volgen. Nederlandse baggeraars en ingenieurs die bedacht hebben hoe ze de Sinaï-woestijn kunnen vergroenen. Dit zit wel in de hoek van de technologische oplossingen. De kaskoepels die ze willen bouwen doen denken aan aquaponics-systemen. Daarmee willen ze zoet water winnen. Ik ben benieuwd of dit gaat werken.

Een vliegenboerderij. Ook een idee.

Lijkt me een goed idee. Daarom heb ik getekend. Wil je dat ook? Klik hier.

Een artikel over de werking van onze waterschappen. Leuk om een artikel te lezen over iets wat voor ons vanzelfsprekend is, maar vanuit het buitenland blijkbaar als uniek wordt ervaren. Volgens het artikel zijn de peilers: onafhankelijkheid, transparantie, samenwerking, aanpassingsvermogen. Ja, dat beschrijft wel waar Nederland voor zou moeten staan, ja. En wat ook doorschemert, is dat we stiekem toch ook wereldverbeteraars zijn.

Fruit snoeien. Voedselbos-expert Wouter van Eck zegt dat fruitbomen prima zonder snoei kunnen. Op de Warmonderhof kregen we laatst een les fruitteelt. Die docent was echter vrij duidelijk. Als je niet snoeit, breng je een cyclus op gang met mast- en beurtjaren. En je verliest veel fruit aan schimmel en rot. In dit blogje van Moeskers Moestuin staat een snelcursus fruit snoeien. Sowieso is dit blog de moeite waard om te volgen trouwens. Eén van mijn favoriete blogs!

Ieder initiatief om meer bekend te geven aan het wat en waarom van biologische producten verdient aandacht. Hier hebben de makers een gratis boekje uitgebracht waarin biologisch vanuit veel verschillende standpunten wordt benaderd. Dierenwelzijn, biodiversiteit, gezondheid, voedzaamheid, klimaat. Het is echt nodig dat biologisch de gangbare landbouw wordt. Daar kun je als consument aan bijdragen door zoveel mogelijk biologisch te kopen.

Er moet wat gebeuren in de pluimveehouderij. Dat is wel duidelijk. Er zijn al initiatieven die aan de weg timmeren. De toekomstbestendige weg. Kleinschaligheid is een oplossing die op zijn minst verkend moet worden. En deze initiatiefnemers doen een oproep aan het ministerie dat daarover gaat. Nu maar hopen dat ze een luisterend oor treffen.

En de kijktip:
Charles Eisenstein is hier aan het woord over de vraag: waar doen we het eigenlijk allemaal voor? Wordt het geen tijd om geld minder belangrijk te maken en ons een wereld voor te stellen die ruimhartig en gul is? Voor mij is de vraag belangrijk: Wat kan ik doen om die wereld te helpen ontwikkelen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten