zondag 16 januari 2022

Over spel, meer groen, boekrecensies, rss, vervuilende bedrijven, maaltijdboxen en lego

"Het zou toch moeten kunnen: een regeneratieve agrarische onderneming starten én rendabel maken. Dát is ons uitgangspunt. We willen andere agrarische ondernemers inspireren dat het kan zodat ook zij de transitie aandurven." (bron: website van Schevichoven)
In Leersum is Schevichoven gestart. Zij willen de transitie naar duurzame landbouw helpen versnellen door allerlei technieken en nieuwe inzichten toe te passen en te laten zien dat het economisch rendabel kan als je tegelijkertijd ook zorgt voor veel biodiversiteit. Een tijdje geleden hebben wij daar wat geld (dat we konden missen) in gestoken. Als waardering voor het mee-investeren kregen we eerder al een theepakket van Wilderland (Aanrader!). En nu ook een keer een boodschappenbox van Boerschappen. Deze box wil de duurzame en lokale tegenhanger zijn van allerlei andere maaltijdboxen die op de markt verkrijgbaar zijn. Goed initiatief. 

Wij gaan daar verder echter geen gebruik van maken, want we zijn inmiddels heel tevreden klant bij Bio Aan Huis. Die leveren ook een groentebox die duurzaam (want biologisch) en zoveel mogelijk lokaal is. 
In ieder geval kunnen wij deze week wel heerlijk smullen van allerlei groentes uit de beide boxen. 

Ook nu weer heb ik wat interessante artikeltjes op een rij gezet die ik afgelopen week ben tegengekomen. 

-- 

Recensie van een nieuw boek van Marion de Kort over de eetbaarheid van onze Nederlandse natuur. Terecht wordt hier Hippocrates aangehaald: laat uw voeding uw medicijn zijn, en uw medicijn uw voeding. Het boek lijkt een aanrader voor iedereen die zich meer wil verdiepen in voeding en gezondheid. Hij komt bij mij in ieder geval op mijn lijstje.

Brochure over de inrichting van een boerderijwinkel. Ik werd hier op gewezen via een sessie die ik volgde op de Bio-beurs. Ik zet dit hier vooral even neer zodat ik het zelf ook weer terug kan vinden.

Vlinders van dichtbij in beeld brengen is mogelijk door hedendaagse fotografie technieken. En dat levert verrassend mooie plaatjes op. Ik kan me voorstellen dat je hier als fotograaf met verstand van zaken erg veel plezier aan beleeft.

Recensie van een boek dat ik alvast in de kast heb liggen. Ik moet het nog lezen, maar door deze beschrijving krijg ik daar wel zin in. Het laat duidelijke voorbeelden zien van ecosysteem-herstel. En dat geeft hoop.
Tegelijk geven ze ook een waarschuwing: niet alles is maakbaar.

Sinds Google Reader er mee stopte, lees ik mijn rss-feeds in Inoreader. Sinds dit jaar heb ik een betaald account bij Inoreader. Het voordeel is dat ik nu ook facebookpagina’s en youtube-subscriptions kan lezen vanuit Inoreader. Daarmee is het voor mij veel gemakkelijker om niet ten prooi te vallen aan de algoritmes van die platforms. Ik bepaal zelf wat ik wil volgen en kijken, in plaats van te verdwalen in de suggesties die je ongevraagd voorgeschoteld krijgt. Dit artikel onderstreept het voordeel van Inoreader dat ik dus ook ervaar. En ze geven wat links naar bronnen die helpen om er nog beter gebruik van te maken.
(Als je geen idee hebt, wat rss inhoudt, dan helpt het om dit filmpje te bekijken. Enigszins gedateerd inmiddels, maar wel informatief.)

Ik citeer (vertaald uit het artikel): “Het leven is een reeks seizoenen - van regen en droogte, zomer en winter, begin en einde. Ik zie mijn eindeloze nieuwsgierigheid nu als een levende zaadbank voor de toekomst, in plaats van een to-do-lijst met dingen waarover ik me schuldig voel omdat ik ze niet actief nastreef. We kunnen erop vertrouwen dat alle echte roepingen naar ons terug zullen komen wanneer de tijd rijp is. En het is leuk om een paar dingen te hebben om naar uit te kijken.”
Eens!

Ik ben benieuwd of de bedrijven die plannen hebben. En aan milieudefensie zullen geven. En of ze dan vervolgens door de klimaatwetenschappers als ‘voldoende’ zullen worden beoordeeld. Goede stap van milieudefensie wat mij betreft. Er is meer tempo nodig dan dat zou gebeuren als het overgelaten wordt aan de bedrijven zelf.
Als je dat ook vindt, en je wil de actie ondersteunen, dan kan dat hier.

Over het belang van spelen. Als kind speelde ik veel en vaak met een groepje uit de buurt een variant van boompje verwisselen. Wij speelden het niet met bomen, maar met speeltoestellen in het naburige speeltuintje. En er was een tikker met een bal. Eigenlijk mocht altijd iedereen meedoen, maar je moest ook wel écht meedoen. Het soort meedoen waarover in dit artikel wordt gerept. Ik kon me vroeger aardig in dat spel verliezen in ieder geval.

In de categorie ‘gewoon leuk’ heeft Naturalis een lijstje gemaakt van leuke vragen die ze afgelopen jaar beantwoord hebben. Fijn om ook nieuws te kunnen lezen dat aardig en alledaags is, maar toch ook opmerkelijk. Daar kan de NOS nog wat van leren.

Opvallend. Als dit zo is, zou dat dan ook zo werken voor mensen die ‘opgesloten’ zitten in een stad? Dan is de conclusie toch weer dat meer groen altijd beter is.

En de kijktip van deze week gaat over een planbord voor de groenteteelt. Gemaakt van ... LEGO!
Eerlijk gezegd kan ik uit het filmpje niet helemaal opmaken hoe het werkt, maar ik vind het idee wel zeer sympathiek om dit met Lego te doen. Vooral het argument dat het vies kan worden en lekker makkelijk weer schoon gemaakt kan worden, vind ik grappig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten