zondag 23 januari 2022

Over compost, natuurbescherming, verandering, voedselboslobby en de democratie

Zo, dat werd wel tijd. In de Maatwerk Moestuin hebben we een hoop waarop alle teeltresten gedumpt worden. Maar om dat daarna weer nuttig te kunnen gebruiken, willen we dat steeds weer veranderen in vruchtbare compost. Afgelopen dinsdag heb ik eindelijk de tijd genomen om de hele hoop een keer om te keren. En dat werd wel tijd. 

Het was een beetje een verwaarloosde hoop geworden. Ik moest constateren dat er ook muizen in gewoond hadden. Het bleek een goed woonadres omdat bovenop de hoop ook een laag stro terecht was gekomen (van de aardbeien). En dat stro was als een soort strooien dak gaan fungeren. De binnenkant van de hoop was daardoor droog gebleven. En de muizen vonden dat dus een goede plek om een nest te maken. Dat nest hadden ze gebouwd in een holte en bekleed met verdroogd gras en vrij veel plastic en folie dat ze waarschijnlijk in de buurt hadden gevonden. De muizen zelf waren gelukkig alweer vertrokken, dus ik hoefde niets te verstoren.

De hoop is helemaal omgekeerd en goed gemengd. Ik hoop dat het nu goed gaat verteren en bruikbare compost oplevert. Komende dinsdag maar weer eens kijken hoe het er dan voor staat.

Uiteraard heb ik voor de liefhebber ook deze week weer leestips verzameld. Hieronder een overzicht.

--

Een deken van landbouwgif over Nederland. Dat is nogal wat. Waarom willen we dat?
Goed om te weten dat er ook iets aan gedaan wordt.

‘De eerste stap is dat de natuur niet wordt gezien als belang of kostenpost, maar als iets van waarde. Het beschermen van natuur gaat niet ten koste van welvaart en welzijn. Het is juist de bron ervan’. Wanneer landt dat nou eens tussen de oren? 
Een grote ergernis die ik heb, is dat in mijn woonplaats het groenbeleid als sluitstuk van de begroting wordt gezien. Het zou het startpunt moeten zijn.

Interessant artikel over veranderende waarden, zoals vertrouwen. Het is vlot geschreven en wordt gepresenteerd alsof het over feiten en waarheden gaat. Ik weet echter niet of ik het allemaal echt vind kloppen. Daar zou ik dan meer tijd voor moeten nemen. In ieder geval wel interessant om iemands kijk op de veranderende wereld binnen organisaties te zien.

Het verschil tussen de intentie om duurzamer te leven en het gedrag van daadwerkelijk duurzamer leven wordt de ‘green gap’ genoemd. Dit artikel beschrijft de manieren waarop je jezelf en anderen kunt helpen om dat groene gat te overbruggen. Belangrijk, omdat ik denk dat de oplossing van veel problemen uiteindelijk in ons eigen gedrag ligt.

De landelijke stichting Voedselbosbouw  Nederland doet goed werk. En dat gaat zeker niet alleen om voorbeeldprojecten die in het veld worden gerealiseerd. Zo laat ook dit bericht zien.
Ik ben bestuurslid bij Voedselbos Vlaardingen. En ook wij dragen zoveel mogelijk bij aan de ontwikkeling van kennis en kunde rondom voedselbossen.

En als afsluiter de kijktip dus.
Niet alleen waarom de democratie teleurstelt, maar ook waarom we ook moeten uitkijken dat we het niet verliezen. Je kunt ergens voor of tegen zijn, maar het is wel belangrijk dat die dingen dan gezegd worden bínnen het democratische systeem. 
Zoals Churchill zei: “Many forms of Government have been tried and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten