vrijdag 27 februari 2015

Leestips t/m 27 februari 2015


Een bescheiden oogst aan leestips deze week. Zal wel aan de vakantie liggen. Velen zijn afgelopen week een weekje weggeweest. Desalniettemin een aantal mooie berichten. Besteed ook vooral even aandacht aan de blogpost van Frans Droog over EdcampNL. Ik was dit jaar zelf niet in de gelegenheid om daar bij aanwezig te zijn, maar ik kan me van de vorige versie nog herinneren dat het zeer zeker de moeite waard is om eens een Edcamp te bezoeken.

Fijn weekend alvast.


Youtube brengt maandag app gericht op kinderen uit - Nu.nl
"Youtube brengt maandag een aparte app uit gericht op kinderen. De applicatie zal in eerste instantie alleen voor Android-toestellen beschikbaar zijn. Youtube Kids, zoals de app gaat heten, wordt los van de normale Youtube-app uitgebracht en heeft naast specifieke inhoud ook een ander ontwerp." Lees verder...

Ideologisch gedreven toekomstvisies op ICT en onderwijs - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Voorspellers van de invloed van leertechnologie op onderwijs en opleiden doen dat vaak vanuit een neoliberale agenda, waarbij kostenbesparingen en efficiëntie in plaats van toegankelijkheid en kwaliteit leidend lijken te zijn. Dat moeten we vooral niet uit het oog verliezen.
Audrey Watters heeft recent een keynote verzorgd waarin zij terugblikt op toekomstvoorspellingen op het onderwijs mede als gevolg van technologische ontwikkelingen. In deze reflectie stelt zij onder meer dat ‘we’ lijken te leiden aan een collectief geheugenverlies als we het vandaag te dag hebben over disruptieve innovaties." Lees verder...

25 Ways to Develop a Growth Mindset - Saga Briggs op informED
"hat if your true learning potential was unknown, even unknowable, at best? What if it were impossible to foresee what you could accomplish with a few years of passion, toil, and training? According to Stanford psychologist Carol Dweck, this isn’t some hypothetical situation, dependent on any manner of factors from genes to environment. It’s a mindset. And it’s one you can cultivate at any point in life." Lees verder...

Kan het onderwijs zich zelf innoveren? - Edwin van der Zalm op ev.nl
"De innovatie van de muziekindustrie is met MP3 en streaming diensten van buiten gekomen, de innovatie van de taxi sector komt met Uber van buiten. Kan het onderwijs zich zelf innoveren met de inzet van ICT?" Lees verder...

Hoe kunnen scholen ict inzetten bij het realiseren van hun doelen? - Michael van Wetering op Kennisnet Innovatie
"Deze vraag hebben we samen met ict-experts, schoolleiders en bestuurders uit het onderwijs onderzocht. We hebben onze horizon bepaald op de mogelijkheden van ict voor de komende 5 jaar. Dit heeft bijgaande informatiekaart opgeleverd. Deze kaart toont de bijdrage die ict kan leveren aan:" Lees verder...

Praktijkgevalletje met en van elkaar leren - Frans Droog op Droog's leren delen
"Op 7 februari werd het tweede Nederlandse edcampNL gehouden en het was weer een bruisend succes! Aangezien ik een van de organisatoren was is wat ik zeg in deze misschien niet helemaal objectief. Maar toch, ik heb alleen maar positieve reacties mogen vernemen.
Om een wat objectiever beeld te geven hieronder een elftal :-)  links naar verhalen door deelnemers, voorzien van een korte introductie. Wat ik zelf heel mooi vind aan dit elftal is dat zij het hele spectrum van het onderwijs vertegenwoordigen: PO, VO, MBO, HBO, zzp’ers en een echte onderwijstoerist, én dat zij ieder op hun eigen manier hun eigen ervaringen delen." Lees verder...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten