vrijdag 24 oktober 2014

Leestips t/m 24 oktober 2014

Afgelopen week was het herfstvakantie in onze regio. We zijn een midweekje weggeweest en daardoor heb ik geen tijd genomen om tussen deze leestips en die van vorige week nog een ander berichtje te schrijven. Via mijn rss-feeds en mijn email kwam ik wel weer genoeg berichten en artikelen tegen die het waard zijn om hier even te delen. Een overzichtje:

'I know nothing': de kunst van leren organiseren in een vak dat je niet beheerst - Erno Mijland op Alles kan altijd beter
"Kun je kinderen iets laten leren binnen een vakgebied waarin je zelf niet of weinig thuis bent?
Een relevante vraag, bijvoorbeeld voor al die leerkrachten op basisscholen die steeds vaker te horen krijgen dat ze kinderen moeten leren programmeren, terwijl ze nog nooit ook maar het kleinste stukje code hebben geproefd." Lees verder...

Het IKEA-effect van goed onderwijs - Kris van den Branden op Duurzaam Onderwijs.com
"Wat is het verband tussen IKEA en het Platanos College in Londen?
De slogan van het Platanos College in Londen is “attitude determines altitude”.  Niet je intrinsiek talent, maar je attitude bepaalt hoe hoog je springt. Het Platanos College (dat lovende rapporten krijgt van de Britse inspectie) vertrekt van een visie op onderwijs waarbij leerlingen niet worden vastgepind op hun “talenten”.  Want dat heeft één gevaar, namelijk dat leerlingen (en hun ouders en leerkrachten) op den duur gaan geloven dat ze bepaalde dingen wél kunnen en andere helemaal niet." Lees verder...

Hoe LinkedIn met big data onze wereld verbetert - Bart van der Kooi op Frankwatching.com
"Als data-analist bij LinkedIn zou ik elke dag met plezier naar m'n werk gaan. Man, wat een interessante data! En doen ze er ook nog wat nuttigs mee? Nou en of!" Lees verder...

Kroes: programmeren als schoolvak - NOS.nl
"Scheidend eurocommissaris Neelie Kroes wil dat programmeren een vak wordt op de basisschool. Volgens haar loopt Nederland op dit gebied achter bij andere landen." Lees verder...

'Natuurtekortsyndroom': ADHD, overgewicht en depressie door te weinig buiten zijn - Annonay Andersson op hetkind.org
"De Amerikaans journalist Richard Louv wijdde er zijn laatste boek aan: het verdwijnen van kinderen uit de natuur. In zijn boek ‘Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature-Deficit Disorder‘ maakt hij de link tussen de meest voorkomende stoornissen die kinderen tegenwoordig hebben (ADHD, depressie) en het gebrek aan buiten in de natuur zijn. Hij raakte overtuigd van dit verband toen hij duizenden ouders, kinderen en pedagogen interviewde. ‘Ik heb een basisschool bezocht waar een bordje ‘verboden te hollen’ stond. Maar de kinderen kregen wel een folder mee naar huis over de gevaren van overgewicht.’" Lees verder...

Privacy en beveiliging bijwagen op scholen - Peter Olsthoorn op Netkwesties.nl
"Scholen in het basis- en voortgezet onderwijs vullen naar eigen kunnen en goeddunken vereisten aangaande privacy en beveiliging in. Het gevolg laat zich raden." Lees verder...

Exit Google Glass? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Google Glass werd in 2012 met veel bombarie gelanceerd. Uiteraard (?) werd ook al gauw gekeken naar educatieve toepassingsmogelijkheden. Volgens John Dvorak zal Google echter stoppen met deze bril. Maar dat betekent niet dat 'wearable computing' als trend gaat verdwijnen." Lees verder...

Terugkoppeling - Paul Kirschner op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs
"Zoals jullie weten, geef ik 1 keer per 2-maanden in het blad Van twaalf tot achttien in het rubriek paul antwoord op een vraag van een docent(e) over de wetenschappelijke aspecten van iets in/voor het onderwijs of het lesgeven. Hieronder volgt een vraag over het geven van terugkoppeling. Is hete geven van terugkoppeling effectief of is het tevergeefs moeite?" Lees verder...

Paper Doesn't Have a New Browser Window - Richard Byrne op Free Technology for Teachers
"One of the things that I mention in my keynote Leading Students In a Hyper-connected World is the need for teaching students to have some time disconnected from the Internet and mobile networks. Today, I heard Chris Brogan sum this up nicely by saying "paper doesn't have a new browser window." In other words, doing something on paper creates a good obstacle to distracting yourself with Facebook, email, or some other non-essential task." Lees verder...

Tablet en laptop werken lesboek de schoolklas uit - Marijke de Vries op trouw.nl
"Op bijna één op de drie middelbare scholen (31 procent) werken leerlingen met een eigen tablet of laptop. Het aantal scholen voor voortgezet onderwijs dat structureel overschakelt steeg met een kwart ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit een peiling van stichting Kennisnet." Lees verder...

5 simpele instellingen voor een effectievere Facebookpagina - Jan-Hendrik Vervelde op Frankwatching.com
"Een Facebookpagina kan je merk of organisatie helpen aan meer bekendheid en een beter imago. Niet zo gek dus, dat bijna iedereen tegenwoordig zo’n pagina heeft. Over wat je er vervolgens mee kan doen, zijn bovendien meer dan genoeg artikelen geschreven. Maar wat je misschien niet weet, is dat ook de instellingen van je pagina een grote invloed op de effectiviteit kunnen hebben. Hier zijn vijf stappen naar een effectievere Facebookpagina." Lees verder...

Enkele observaties vanuit de bieb... - Jeroen Bottema op Leervlak.nl
"Sinds een aantal maanden werk ik meestal een dag in de week in de bieb in de stad, zo ook vandaag. Noem het een schrijfdag, even ongestoord door kunnen werken. Mede mogelijk gemaakt door de werkplekken en een wifi-verbinding. En lekkere lunchtentjes in de buurt. Ideaal. En effectief, echt! Daarvoor kwam ik nauwelijks in de bieb. Soms om een boekje uit te kiezen met Benthe. De bieb is veranderd, al lang niet meer alleen een plek voor het uitlenen van boeken. Het is een dynamische leeromgeving geworden. Dat is vast geen nieuws, maar gun mij toch maar mijn observaties. In 10 minuten, moet namelijk zo weer verder met m’n werk." Lees verder...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten