maandag 6 oktober 2014

Codeweek net zo belangrijk als kinderboekenweek

Volgende week is het Codeweek. Dat is net zoiets als de kinderboekenweek, écht. Het enige verschil is dat de kinderboekenweek aandacht krijgt op alle basisscholen en de Codeweek niet. Ik ken eerlijk gezegd geen school van binnen die een codeweekcommissie heeft. Terwijl iedere school een kinderboekenweekcommissie heeft. Toch?

Waarom codeweek?
Ik hoor sommige lezers al denken: "Wat is dit nou voor een vergelijking? Wat moet ik me voorstellen bij een Codeweek? Gaan we dan in geheimtaal praten? Moet ik dan bij iedere deur een wachtwoord zeggen?" Nou, daar gaat het helemaal niet om.

De Codeweek is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor het groeiende belang van programmeren voor het functioneren van onze samenleving. Naast lezen, schrijven en rekenen zou er in het onderwijs ook meer aandacht moeten komen voor les in programmeren.
"Oké, maar wat is nou het belang dat we hier in het onderwijs veel meer werk van maken", hoor ik je denken. "Programmeren is voor nerds, voor technisch-aangelegde mensen. Ik vind het prima, zolang ik er maar niets mee hoef. Ik vind het instellen van de privacy-opties van mijn Facebook al ingewikkeld genoeg. Of eigenlijk wil ik helemaal niet aan Facebook beginnen omdat ik die privacy-opties niet vertrouw... Weet je, eigenlijk wil ik het liefst onder een steen gaan liggen."

We gebruiken nu al meer dan dertig jaar computers in het onderwijs. Vaak als veredelde typemachines, encyclopedies of om oefenstof aantrekkelijker aan te bieden. Wat we feitelijk doen, zegt Hanne Essen in het NRC van dit weekend, is het kind programmeren met de computer. De echte waarde van technologie zit 'm echter in de omgekeerde werkelijkheid waarin het kind de technologie programmeert. Dat zouden we ze moeten aanleren. De werkelijkheid waarin onze kinderen opgroeien, zal voor een groot deel uit een digitale werkelijkheid bestaan. Een gedeeltelijk virtuele wereld die zich ergens in de hoofden van mensen bevindt, en een fysieke wereld die doorspekt zal zijn van allerlei vormen van technologie; zelfrijdende auto's, drones, slimme horloges en brillen, 3D-printers, speelgoed. Al die technologie zal verbonden zijn met internet. En bovenal moet ze geprogrammeerd worden. Het zijn de programmeurs die bepalen hoe de dingen werken.
Hoe vaak check jij je mail per dag? Reageer je ook gelijk als jouw Outlook een piepje laat horen en een berichtje uit de klok omhoogschuift? Hoe vaak heb je je al voorgenomen dat niet meer te doen?
Hoe vaak kijk je op je telefoon of je nog nieuws gemist hebt op je favoriete nieuwssite of op Facebook terwijl je dat net vijf minuten geleden ook deed? Enigszins herkenbaar? Feitelijk hebben die programmeurs jou al geprogrammeerd.

Het belang van lezen
Vroeger hadden we een wereld waarin enkele mensen konden lezen en schrijven. Gek genoeg lag een groot deel van de macht ook bij die groep mensen. De arbeider, het gepeupel kon bij wijze van spreken alles wijs gemaakt worden. Op een gegeven moment in de geschiedenis brak het besef door dat zoveel mogelijk mensen moesten leren lezen en schrijven. Nee, eigenlijk wilden we álle mensen leren lezen en schrijven. En rekenen. De gedachte daar achter was om mensen zelfredzaam te maken. Kritische burgers, mondig en geïnformeerd. Zodat we met zijn allen naar een betere wereld kunnen streven.
Datzelfde besef moet nog doorsijpelen in onze huidige samenleving. Alleen niet op het gebied van lezen en schrijven. Daar wordt heel veel aandacht aan besteed. Neem bijvoorbeeld de kinderboekenweek. We halen er zelfs taart voor in huis. Alles voor de goede zaak. Je moet je daarbij wel goed bedenken dat leren lezen helemaal niet makkelijk is. Het is een ontzettend ingewikkeld en soms moeizaam proces. We doen er jaren over om het helemaal goed onder de knie te krijgen. En soms lukt dat dan nog niet altijd bij iedereen. Maar we hebben er toch voor gekozen om het iedereen te willen leren. En alle inspanningen zijn erop gericht om dat voor elkaar te krijgen.

Program or be programmed
De initiatiefnemers en aanhangers van de Codeweek willen dat dit ook gaat gelden voor programmeren. We moeten met zijn allen heel veel vaardiger worden in onze digitale wereld. Kinderen moeten leren dat je technologie niet lijdzaam ondergaat. Dat je invloed kunt uitoefenen op de manier waarop jij je tot die technologie verhoudt. Jij moet (leren) bepalen wat de technologie met jou doet. Jij bepaalt hoe je technologie gebruikt. Niet een programmeur op afstand.

De codeweek is een initiatief van de Europese Unie en komt uit de koker van de mensen van Neelie Kroes. Meer informatie vind je op codeweek.nl. Het thema is overigens: Maak je dromen waar met code. Wil je direct aan de slag met je klas, kijk dan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten