zaterdag 18 oktober 2014

Leestips t/m 17 oktober 2014

Gisteren had ik helaas geen tijd om de leestips online te zetten. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Hier zijn de leestips van afgelopen week.

The Mindset of the Maker Educator - User Generated Education
"Here are some graphics, Thinglinks, and the slideshow I created for my Mindset of the Maker Educator Workshop:" Lees verder...

25 Things Skilled Learners Do Differently - Saga Briggs op InformED
"magine for a moment that all human beings had the same IQ, but that some of us knew how to tap into it better than others. How would we approach education differently?" Lees verder...

Stem overheidsbeleid af op opkomst van platformen - Rathenau.nl
"Apple, Google, Facebook, Airbnb en Uber: voorbeelden van bedrijven die razendsnel nieuwe domeinen van de economie veroveren en machtsverhoudingen opschudden met nieuwe innovatiestrategieën, die zijn gebaseerd op platformen. Mede aangejaagd door digitalisering zullen de komende jaren vrijwel alle sectoren van de economie en maatschappij te maken krijgen met de invloed van platformen. Dat staat in “De kracht van platformen”, waarin het Rathenau Instituut innovatiestrategieën in diverse domeinen analyseert. De onderzoekers adviseren de overheid om haar beleid aan te passen aan de opkomst van platformen." Lees verder...

Trendwatcher Vincent Everts over Muiswerk Compleet - Muiswerk Educatief
"Afgelopen vrijdag bezocht Vincent Everts van Baldopinions de Muiswerkstand tijdens de studiemiddag voor O4NT scholen. Hij interviewde Sander Beek over de Muiswerkprogramma's voor alle groepen van het basisonderwijs, over de docentenmogelijkheden en over Muiswerk Compleet." Lees verder...

Kader voor ict-bekwaamheid in de praktijk: pabo Avans Hogeschool - Kennisnet.nl
"De pabo-opleiding van Avans Hogeschool is in 2012 gestart met de vernieuwing van haar gehele curriculum. Een belangrijke vraag hierbij was: welke ict-competenties hebben pabostudenten nodig als toekomstige leraren in het basisonderwijs? En hoe zit het met de pabo-docenten die hen opleiden? Bij het beantwoorden van die vragen is het Kader voor ict-bekwaamheid een handig hulpmiddel gebleken." Lees verder...

Kennis delen gaat vanzelf... - Erno Mijland op alles kan altijd beter
"“Kennis delen gaat vanzelf in Society 3.0, welk onderwijs hebben wij (nu) nodig om samen Society 3.0 te bouwen?”  Met die vraag gaan we morgen aan de slag in Seats2Meet in Utrecht. We, dat zijn Claire Boonstra van Operation Education, John Moravec, auteur van Knowmad Society, Maurice de Hond van Steve Jobsscholen, Hedwyg van Groenendaal van Prezi University, Jan Fasen van scholengemeenschap Agora en Heyy en ik.
In de aanloop naar de bijeenkomst werd alvast een prikkelende vraag de digitale ether ingeslingerd: hebben we straks nog wel onderwijs nodig? Ik geef alvast mijn antwoord: 'Ja, maar wel ánder onderwijs.'" Lees verder...

Apple en Google pikken je baan en maken je tot slaaf - opinie op nrc.nl
"Wat is de robotrevolutie eigenlijk? Robotica dringt langzaam maar zeker door tot in de haarvaten van onze samenleving. Niet alleen doordat machines steeds slimmer en handiger worden, maar met name doordat infrastructuur, zoals gps-satellieten, sensornetwerken, cloud computing en mobiel internet, onze leefomgeving geschikt heeft gemaakt voor robots. Terwijl het internet de toepassing van robots mogelijk maakt, verandert robotica op haar beurt het internet: het krijgt ‘zintuigen en handen en voeten’." Lees verder...

Nieuwe batterij laadt zich razendsnel op - Sync.nl
"Veel technologieën werken vandaag de dag met behulp van een batterij. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een telefoon, laptop of tablet overal ter wereld te gebruiken. Echter, batterijen moeten ook weer worden opgeladen. Dit is niet alleen tijdrovend, maar verkort tevens de levensduur van de batterij. Dit ongemak is binnenkort misschien wel verleden tijd dankzij de vondst van de wetenschappers aan de Nanyang Technical University." Lees verder...

21st century skills: iets nieuws onder de zon? - Casper Hulshof op Onderwijskunde in Utrecht
"Onze maatschappij wordt steeds complexer. Onze industriële samenleving verandert in een netwerksamenleving. Kennis van nu is daarom ofwel allang gedateerd of zal dat binnenkort zijn. Het bedrijfsleven zit te springen om creatief en innovatief personeel dat de uitdagingen van morgen aankan: specifieke vakkennis is veel minder belangrijk. Wat voor werk dat personeel zal doen weten we nu nog niet, we weten alleen dat de banen van de toekomst in niets op onze huidige arbeid zal lijken. Intussen blijven scholen hopeloos conversatieve instellingen die investeren in het opleiden tot het werk van gisteren. Wie een  school binnenstapt belandt in een tijdmachine naar het verleden. Het echte onderwijsmuseum is de school zélf. Deze net-begonnen eeuw vraagt om nieuwe, '21ste-eeuwse' vaardigheden.
Een of meer van bovenstaande zinnen kom ik vrijwel dagelijks tegen, en u misschien ook wel." Lees verder...

Leiden verschillende aanpakken docentprofessionalisering tot verschillen in schoolprestaties? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Binnen verschillende landen wordt anders omgegaan met docentprofessionalisering. Tegelijkertijd blijken die landen ook nog eens verschillend te zijn wat betreft onderwijsprestaties. Je gaat echter kort door de bocht als je daar een eenduidig verband tussen probeert te leggen. Wat niet wil zeggen dat je niet zou moeten leren van de aanpak van docentprofessionalisering van andere landen. Er schort namelijk nogal wat aan de huidige aanpak." Lees verder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten