maandag 8 april 2013

3 manieren waarop onderwijsonderzoek toegankelijk gemaakt wordt

Er is veel onderwijsonderzoek gedaan. De conclusies uit dat onderzoek landen echter lang niet altijd in de praktijk. Dat is jammer, want de het onderwijs zou in heel veel situaties nog beter kunnen zijn dan het al is. Om onderwijsonderzoek toegankelijker te maken, ken ik drie initiatieven die de moeite van het vermelden waard zijn. Regelmatige lezers van mijn blog zullen de bronnen al wel kennen, want ik haal er wel eens inspiratie uit om een blogpost aan te wijden. Desalniettemin een kleine opsomming.

1. Weten wat werkt en waarom
Kennisnet heeft sinds vorig jaar een wetenschappelijk tijdschrift in de lucht dat zij gratis verspreiden. Dat tijdschrift heet: Weten wat werkt en waarom. Het bevat artikelen over opbrengsten en werking van ict in het onderwijs. In de laatste uitgave vind je bijvoorbeeld artikelen over coachen met een oortje (een beetje zoals je dat in sommige opvoedprogramma's op tv ook wel eens ziet) en de factoren die bepalen waarom een ict-beleidsplan effectief is.

2. Blogcollectief Onderzoek Onderwijs
Dit is een initiatief van een aantal mensen die zowel ervaring hebben in de praktijk van het onderwijs als in de onderzoekswereld. Zij proberen verbinding te leggen tussen die twee werelden. Auteurs op dit blog zijn o.a. Paul Kirschner, Dick van der Wateren, Jelmer Evers, Frans Droog, Pedro De Bruyckere en Casper Hulshof. De twee laatstgenoemden hebben trouwens niet zo lang geleden een boek uitgebracht waarin ze 36 gangbare mythes m.b.t. onderwijs en leren bespreken. Ze laten hiermee zien dat er in de onderwijspraktijk veel ideeën rondzwerven die helemaal niet bewezen zijn, of sterker nog: waarvan bewezen is dat ze niet effectief zijn.
Op het blog van dit collectief vind je met regelmaat berichten over groot of klein onderwijsonderzoek.

3. Tijdschrift voor Opleiders en Onderwijsadviseurs
Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO) brengt 2 keer per jaar het Tijdschrift voor Opleiders en Onderwijsadviseurs uit. In nummer 4 vind je bijvoorbeeld artikelen over woordenschatonderwijs 2.0 (schreef ik hier eerder over), schrijfonderwijs en verhalend ontwerpend.

Het mooie van de drie in dit rijtje is dat ze de artikelen gewoon gratis op het internet via een blog of pdf verspreiden. Ik denk dat de verbinding tussen de praktijk en de theoretische wereld ook makkelijker gelegd kan worden. Het neemt in ieder geval een drempel weg.

Welke bronnen of initiatieven horen volgens jou ook in dit rijtje thuis?


(bron plaatje)

Meer lezen
Begrijpelijke teksten schrijven
Schrijven blijft belangrijk vanwege 'embodied cognition'
Dyslexiefont werkt (meestal) niet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten