vrijdag 3 april 2015

Leestips t/m 3 april 2015


De leestips van deze week. Een lekker lange lijst voor een lekker lang weekend.

Fijn paasweekend!


Democracies Need More Than One Kind of "Good" School - Larry Cuban op School Reform and Classroom Practice
"No surprise that views of what makes a good education differ. Such opinions about what makes an education “good” have differed for millennia among religious leaders, Greek philosophers, and those rebels in the 13 colonies who shaped a democratic experiment in America. Not now, however, in a democracy increasingly and wholly shaped by market capitalism." Lees verder...

Autisme is niet te genezen, onbegrip gelukkig wel! - Margreet Hamming op Mindcare
"Sta jij weleens gezellig op het schoolplein te kletsen voordat de school uitgaat? Even bijkletsen met andere moeders of vaders totdat de bel gaat. Wanneer de bel rinkelt, is de rust voorbij. Het schoolplein stroomt vol met kinderen. En ja hoor, daar is die leerling weer die al begint te krijsen en te schoppen als hij zijn moeder nog maar net in het vizier krijgt. Maar dat is nog niet het ergste, onbegrijpelijk hoe die moeder daarmee omgaat. Ze doet niets, helemaal niets. Ze laat hem gewoon zijn gang gaan." Lees verder...

Waarom we niet zonder filosofen kunnen - Joost Steins Bisschop op Frankwatching
"Het trolleyprobleem is een beroemd gedachte-experiment in de filosofie. De meest eenvoudige versie gaat als volgt. Een tram (trolley) rijdt een heuvel af. Vijf mensen zijn vastgebonden op de route die de tram zal volgen. Maar vlak voor de plek waar de angstigen liggen, is een wissel; bij omzetting neemt de tram een ander spoor. Op dit spoor is één persoon vastgebonden op de rails. Jij staat bij de wissel, en kent beide scenario’s. Wat zou je doen?" Lees verder...

IT-Dienstverlening: Met de bus of liever een auto met chauffeur? - Marcel de Jager op Expanding Visions
"Het uitbesteden van het beheer van de IT binnen het onderwijs is al jaren gemeengoed. Binnen het primair onderwijs maakt nagenoeg elke school gebruik van externe IT-dienstverleners. En ook binnen het voortgezet onderwijs rukt de IT-dienstverlener steeds verder op. En dat is logisch want het beheer van de IT-omgeving is natuurlijk niet de kerntaak van een school. Bovenal wordt de techniek steeds complexer. Dit noemen we ook wel de ‘IT paradox’. Waar het gebruik steeds eenvoudiger wordt (iedereen kan zonder noemenswaardige instructie een tablet bedienen) is de onderliggende technologie juist steeds ingewikkelder geworden. En juist deze complexiteit maakt dat ook de traditionele IT-dienstverleners in het onderwijs verder onder druk komen te staan." Lees verder...

Creatieve destructie - zorg of zegen? - Albert Lubberink op Technologie in het onderwijs
"De tamelijk recente daling van de verdiensten in de muziekindustrie, net als die bij de gedrukte media – bijvoorbeeld kranten – zijn goede voorbeelden om het principe van ‘creatieve destructie’ onder de aandacht te brengen. Net zoals er banen worden gecreëerd door nieuwe, opkomende technologieën, worden oudere functies overbodig gemaakt en ‘vernietigd.’ Sommigen vinden dat erg, anders zien dat als een logisch gevolg van de vooruitgang. Het is een onderdeel van de globalisering, zoals die zich bijvoorbeeld aftekent in de economische geografie." Lees verder...

Test: Projectoverleg met de Polycom CX5100 en Lync - Pierre Gorissen op ICT&Onderwijs BLOG
"Vandaag had ik een projectoverleg in het kader van de projecten die we bij mijn werkgever uitvoeren rond inline onderwijs. Die overleggen vinden in de regel plaats via Lync. Normaal gesproken zitten we daarbij allemaal op verschillende plekken, elk achter onze computer. Als projectleider en voorzitter van het overleg deel ik dan de agenda/de notulen vanuit de Sharepoint omgeving voor het project zodat iedereen tijdens het overleg meteen mee kan kijken met het verslag. Waar nodig haal ik er andere documenten bij (zoals een overzicht van de deadlines en deliverables per project etc.) en deel ook die. Vandaag werd het overleg gecombineerd met een test van de Polycom CX5100 roundtable camera waarvan onze dienst IT er op het moment eentje in huis heeft." Lees verder...

New OneNoteInEducation.com -- designed for everyone in a school - OneNote Team op OfficeBlogs
"When we developed OneNoteforTeachers.com exclusively for educators, we didn’t know that OneNote would take off the way it has in education. Since launching the site in October 2014, we have seen interest from educators for getting “Ninja” trained on OneNote with the wealth of interactive guides on the site. Now, they are telling their principals and students about their new skills in OneNote sparking their interest in OneNote in education. To meet this need, we redesigned the site to include guides and pages for both students and administrators and gave it a more fitting name of OneNoteInEducation.com." Lees verder...

CodeKlas onderbouwt noodzaak programmeren in het onderwijs - Vives
"Waarom zouden we jonge kinderen leren programmeren? In binnen--‐ en buitenland woedt momenteel een discussie over het belang van het op jonge leeftijd leren programmeren. BoekTweePuntNul publiceert op 1 april ‘CodeKlas’, waarin de noodzaak van programmeren in het (basis)onderwijs wordt besproken en een aanzet wordt gegeven tot een leerlijn programmeren. Dit wordt onderbouwd met 40 praktische tools ter inspiratie en interviews met experts uit onderwijs en bedrijfsleven." Lees verder...

Smartphones gebruiken: leren focussen is een must - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Vandaag las ik via Blendle Erno’s artikel Help! Hoe ontsnap ik aan mijn smartphone? (nee, niet gratis. So what?). Erno schrijft daarin onder meer dat de smartphone bijdraagt aan de vrees iets te moeten missen. Daarom checkt hij zo’n twintig keer per dag zijn mail. Hij vermoedt zelf als bevestiging dat hij bestaat." Lees verder...

Can Blogging be academically valuable? Seven reasons for thinking it might be - John Danaher op Philosophical Disquisitions
"I have been blogging for nearly five years (hard to believe). In that time, I’ve written over 650 posts on a wide variety of topics: religion, metaethics, applied ethics, philosophy of mind, philosophy of law, technology, epistemology, philosophy of science and so on. Since most of my posts clock-in at around 2,000 words, I’d estimate that I have written over one million words. I also reckon I spend somewhere in the region of 10-15 hours per week working on the blog, sometimes more. The obvious question is: why?" Lees verder...

'Help! Automatisering maakt ons dommer!' - Robert Visscher op Kennislink
"De angst voor automatisering zit er goed in bij auteur Nicholas Carr. Zijn boek De Glazen Kooi staat vol met bang makende verhalen over hoe automatisering ons dommer maakt en gevaarlijk is. Overtuigend is het echter niet." Lees verder...

Office Lens comes to iPhone and Android - OneNote Team op OfficeBlogs
"Today, we’re releasing Office Lens for iPhone and Android phones. Office Lens is a handy capture app that turns your smartphone into a pocket scanner and it works with OneNote so you’ll never lose a thing. Use it to take pictures of receipts, business cards, menus, whiteboards or sticky notes—then let Office Lens crop, enhance and save to OneNote. Just like that—all the scanned images you capture from Office Lens are accessible on all your devices." Lees verder...

Zo kijken jongeren: nemen YouTube & Netflix de rol van tv over? - Karin den Bouwmeester op Frankwatching
"In deze tijd is er een haast onuitputtelijke bron van audiovisuele media om te bekijken. Op elk willekeurig moment hebben we beschikking tot bijvoorbeeld meer dan 50 tv-zenders, on-demand tv, duizenden films en series op Netflix en miljoenen YouTube-video's. En dan zijn er nog de minder legale mogelijkheden als bijvoorbeeld Popcorn Time of het downloaden van films. Of natuurlijk een ouderwets bezoekje aan de bioscoop. Een totale overdaad aan keuzemogelijkheden dus. Klinkt leuk en vermoeiend tegelijkertijd." Lees verder...

Flipped Classroom gaat in feite om 'beheersingsleren' - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Het concept van de flipped classroom wordt vaak geassocieerd met het thuis bekijken van video. Dat is volgens de grondleggers een misvatting. In feite gaat het namelijk om ‘mastery learning’." Lees verder...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten