vrijdag 17 april 2015

Leestips t/m 17 april 2015

Deze week in de leestips berichten over de prestaties van Siri, de introductie van Office365 Video voor de iPhone en een overzicht van de geschiedenis van Lego Mindstorms.
Wat onderwijs betreft zijn er onderwerpen over creativiteit, onderzoek en auteursrecht.

Veel leesplezier. Fijn weekend.



Lego Mindstorms: A History of Educational Robots - Audrey Watters op Hackeducation
"In the fall of 1984, Kjeld Kirk Kristiansen – then the CEO of Lego (and grandson of its founder) – happened to watch a television interview featuring MIT professor Seymour Papert. In it, Papert demonstrated how children could use the programming language he’d developed, LOGO, to control robot “turtles” – to move the robots forward and backward a specified distance, turn right or left a specified degree, drop a pen and draw." Lees verder...

Creativity Killers: 10 Habits to Kick - Saga Briggs op informED
"Here’s what most of us know about creativity: We know that you aren’t born with it, and that it can be learned; we know that people can be at their most creative in group settings; we know that the expression of creativity isn’t exclusive to the arts; and we know that you shouldn’t wait around for inspiration to strike.
But do we know that rewarding creative behaviour can stunt motivation? Do we know the creative brain depends on content just as much as it depends on imagination? Or that expecting one right answer all the time will actually prevent us from finding the right answer?" Lees verder...

De mythe van evidence-based onderwijs - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Onderwijsonderzoek is van groot belang. Maar onderwijs kan en zal nooit gebaseerd zijn op of gedreven worden door onderzoek. Aldus oud-hoogleraar Dylan William in een pittig en raak betoog.
William sprak over dit tijdens een sessie van ResearchEd, een organisatie van en voor docenten die gericht is op het verbeteren van ‘research literacy’ in het onderwijs. William’s argumenten zijn:" Lees verder...

Social learning als uitdaging voor de L&D-afdeling - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Social learning staat volop in de aandacht. Tegelijkertijd breken afdelingen of functionarissen binnen arbeidsorganisaties, die verantwoordelijk zijn voor Leren & Ontwikkelen (L&D), zich vaak het hoofd hoe zij ‘social learning’ kunnen invoeren. Sahana Chattopadhyay stelt echter dat je social learning niet zo maar kunt implementeren. Het is een benadering die geïntegreerd moet zijn in de cultuur van de organisatie, en in de manier waarop arbeid georganiseerd is. Zij stelt:" Lees verder...

Siri in het Nederlands: het intellect van een goudvis - Michaël Aussems op ZDNet
"Siri heeft een broer. Hij heet ook Siri, spreekt Nederlands, maar is beduidend minder slim dan zijn zus. We gingen in gesprek met de Nederlandstalige versie van Apples spraakassistent." Lees verder...

'Samenwerken op één iPad verbetert de prestaties' - Vives.nl
"Kleuters die hun iPad delen presteren na een schooljaar beter dan kleuters die een eigen iPad tot hun beschikking hebben. Die bevinding presenteerde promovenda Courtney Blackwell van de Northwestern University vandaag op de jaarlijkse Conference of the International Communication Association." Lees verder...

Lesmateriaal, van wie is het? - Karin Winters op KarinBlogt
"Wie is er eigenaar van lesmateriaal dat door docenten gemaakt wordt? Nu zal het in onderwijsland weinig voorkomen dat de baas ook werkelijk het eigenaarschap opeist maar soms is het wel handig om er aandacht aan te besteden." Lees verder...

Office365 Video begins worldwide rollout and gets mobile - Office365 Team op OfficeBlogs
"Today, we are excited to announce the rollout of Office 365 Video to all eligible Office 365 business customers worldwide. We’re also pleased that Office 365 Video “gets mobile” with a new, native iPhone app and modern web experiences." Lees verder...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten