Er wordt wel eens gezegd dat de kracht van internet in de massa ligt. Wikipedia is daar misschien wel het bekendste voorbeeld van. Je vraagt mensen een klein deel van hun tijd en expertise te delen. En al die kleine beetjes samen, maken een ijver zichtbaar die grote uitgevers niet kunnen evenaren met de vaak beperkte capaciteit van een redactie. De Engelse term voor het mechanisme achter Wikipedia is 'crowdsourcing'.
Datzelfde principe kun je toepassen op financiële investeringen. Als je een idee hebt waar geld voor nodig is, ging je traditioneel naar een bank of een rijke oom ofzo. Nu kun je de 'massa' vragen om te investeren. Je vraagt een grote groep mensen of ze een klein bedrag beschikbaar willen stellen. De term die dan van toepassing is, is 'crowdfunding'. Er zijn verschillende websites die die mogelijkheid bieden. Kickstarter is daar één van.
De laatste tijd liep ik als het ware tegen nieuwsberichten over verschillende kickstarter projecten aan. Tijd om er een post aan te besteden. De projecten bieden op de één of andere manier mogelijkheden voor het onderwijs.
3Doodler
Dit project heeft zijn investeringsdoel gehaald in maart van 2013. Dat betekent dat de producten inmiddels geleverd kunnen worden. Zij zijn aan de slag gegaan met 3D-print pennen. Vanuit de gedachte dat 3D printers vaak nog een stap te ver zijn (te duur bijvoorbeeld), hebben ze een pen ontwikkeld waarmee je doodles kunt tekenen in 3D. Je maakt eigenlijk gebruik van de 3D print techniek, maar de besturing van de printkop doe je gewoon handmatig. Subliem idee.
Gespot via: Edudemic
Mathbreakers
Vóór 5 juli wil dit project 42.000 dollar bij elkaar hebben. Tot nu toe is er ruim 7.000 dollar bij elkaar gebracht. Ze hebben nog 23 dagen om de resterende 35.000 dollar op te halen.
Waar gaat het om? Een virtuele spelomgeving waarin je met je avatar kunt rondlopen en op queeste kunt gaan. Het bijzondere is dat alle opdrachten die je onderweg tegenkomt, gericht zijn op het vergroten van je rekenvaardigheden. Het is dus een geheel nieuwe manier om kinderen te interesseren in rekenen en wiskunde. Het idee vind ik aardig. Of het gaat werken, waag ik te betwijfelen. Ik denk dat spelers van dit soort spellen toch liever gewoon tegen monsters vechten, dan tegen getallen. En scholen werken liever met boeken en werkschriften... Nog wel, in ieder geval.
Gespot via: Technology Tidbits
I-stapps
Dit project is op kickstarter gezet door een Nederlands bedrijf. Het gaat om een set interactieve tegels die je samen met tablet kunt gebruiken. De tegels werken als een soort toetsenbord dat je draadloos aansluit. Dat maakt andere vormen van besturing van spelletjes en apps mogelijk. De voorbeelden doen mij een beetje denken aan dansmatten die je aan je pc kunt koppelen. En het soort games dat je ermee kunt spelen, doet denken aan wat je met een kinect of een Wii kunt. Om die reden betwijfel ik of het product onderscheidend genoeg is. Pluspunt is wel dat het gekoppeld kan worden aan een iOS-tablet waar al heel veel (educatief) materiaal voor beschikbaar is.
Het bedrag dat zij hopen binnen te halen is 245.000 dollar. En dat zouden ze moeten halen vóór 4 juli. Inmiddels is ruim 22.000 dollar binnen.
Gespot via: Gamer.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten