dinsdag 17 juni 2014

3 keer gratis gebruik van educatieve software

Voor wie het even gemist had:

1. Squla geeft gratis accounts weg voor leraren.
2. Ambrasoft wordt komend schooljaar gratis voor thuisgebruik door leerlingen.
3. Muiswerk is komend schooljaar gratis te gebruiken door iedere school.

Maar gratis is nooit gratis, denk ik dan. Misschien ben ik te achterdochtig. Maar er is een reden waarom deze bedrijven dingen gratis aanbieden. Mijn speculaties (niets meer en niets minder..) zijn de volgende:

- Squla maakt het gratis voor leraren in de hoop dat er meer bekendheid en 'buzz' gegenereerd wordt in klassen waardoor er meer leerlingen een betaald account nemen. Dus dat verdient zich dan terug.

- Ambrasoft ziet door deze beslissingen een inkomstenbron opdrogen, want voorheen betaalden ouders voor de thuisversies van het pakket. Maar tegenover het gratis beschikbaar stellen van ambrasoft voor thuisgebruik, wordt het pakket voor scholen (iets) duurder gemaakt. Dus hier zal het wel gaan om het behouden van marktaandeel.

- Muiswerk is nog het minst doorzichtig. Iedereen gratis voor een jaar. Dat kan alleen maar te maken hebben met het uitbreiden van het marktaandeel. Ze hopen dat ze op deze manier klanten binden die in het vervolg wel zullen gaan betalen. Ik besteedde al eerder een blogpost aan de actie van Muiswerk. Daar kreeg ik een uitgebreide reactie op van de maker van Muiswerk.

Wat de echte redenen ook mogen zijn, als school kun je er mooi je voordeel mee doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten