dinsdag 10 december 2013

Geschikte apps voor het basisonderwijs zoeken

Op één van de scholen waar ik ict-coördinator ben, gaan we binnenkort aan de slag met iPads. We hebben er 2 per kleuterklas. En een set van tien voor de bovenbouwgroepen. Een veel gehoorde vraag van de collega's op die locatie is: 'Waar vind ik ideeën voor apps?'

Om aan die vraag tegemoet te komen, heeft André Manssen laatst in een blogpost allerlei verzamelsites op een rij gezet. De drie relevantste uit zijn post zijn (volgens mij):


Hij noemt verder nog Appsakee, een website die door Klascement gemaakt is. Die site kende ik nog niet.
Daarnaast heeft hij in diezelfde post nog een overzicht van andere bronnen gemaakt, zoals verwijzingen naar yurls pagina's van meesters en juffen die eigen overzichten bijhouden. Ik denk dat je veel dubbelingen zal tegenkomen, als je alle bronnen gaat bekijken.

Een tijdje terug heb ik een (klein) overzichtje gemaakt van apps waarvan ik vind dat ze ze op de iPadscholen zouden moeten gebruiken. Ik vind dat je erg kritisch moet zijn bij de beoordeling of je een app wilt gaan (laten) gebruiken. Er zit veel 'hobby-werk' tussen. Echt kwalitatieve goede apps die het uiterste halen uit de mogelijkheden van een tablet, zijn schaars.

Welke apps zijn volgens jou 'onmisbaar' als je met iPads aan de slag gaat in onder- of bovenbouw?
Geef je reactie via het de reactiemogelijkheid onderaan deze blogpost, via het contactformulier van dit blog, of via Twitter. Ik ben benieuwd.

2 opmerkingen:

  1. het gaat niet om de apps. start vanuit didactiek, de startvraag is: wat is je lesdoel? wat wil je bereiken? Wat wil je dat kinderen geleerd hebben?". Ga dan pas gericht op zoek naar de middelen en dus ook de apps

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens. Toch blijft de vraag van die collega's gesteld. Ze moeten ook de gelegenheid krijgen zelf met het apparaat aan de slag te gaan. Een introductie met apps helpt daar erg goed bij, denk ik. Toen ik voor het eerst een iPad vasthad, wilde ik ook apps uitproberen. Als je eenmaal een beetje ervaring met de apparaten hebt, kun je m.i. beter nadenken over de waarde ervan in je onderwijs. Iedere collega moet in de gelegenheid gesteld worden zijn of haar pad te lopen. Als dat moet beginnen met de vraag welke apps geschikt zijn, vind ik dat prima.

    BeantwoordenVerwijderen