zaterdag 23 augustus 2008

Betaalbaar internet voor scholen in Tanzania


In 2005 ben ik op huwelijksreis geweest naar Tanzania. Eerst een week safari en toen een week op Zanzibar. Het viel mij op dat vrijwel iedere Afrikaan die we tegenkwamen een mobiel had. Een auto is voor velen onbereikbaar. E-mailen doen ze op het postkantoor. Maar sms is bij velen onder eigen bereik.

En nu kwam ik afgelopen week deze oproep tegen in Computable,
om over na te denken: Betaalbaar internet voor Afrikaanse school. Het gaat om scholen in Tanzania laat het artikel verder weten.
In samenwerking met stichting Viafrica vraagt computable om ideeën van IT-ers om het een en ander te realiseren.
De gewenste verbinding mag niet duurder uitvallen dan 50 dollar per maand per school.
Er wordt al uitgebreid gereageerd. Vooral door mensen die werkzaam zijn in de IT (uiteraard). Maar ik ben benieuwd wat mensen uit het onderwijs er over te zeggen hebben.

Het lijkt mij zinnig om in dat land niet zozeer te focussen op het gebruik van internet via computers, maar ook te kijken naar andere digitale middelen. En vooral om te kijken hoe de Afrikanen er zelf over denken. Zouden ze behalve naar de techniek ook naar de andere elementen van Vier in balans kijken?

In de reacties valt te lezen dat sponsoring niet echt gewild is bij dit initiatief omdat scholen dan afhankelijk worden van de 'grillen' van een bedrijf. Maar in Nederland is het niet anders. Veel basisscholen maken gebruik van gratis internet via het aanbod van KPN.

Reageren op de oproep kan hieronder, of daar op computable.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten