maandag 29 september 2014

Nieuws over Snappet onrechtvaardig

Op NOS.nl verscheen 10 dagen geleden een bericht over het vermeende misbruik van gegevens door een onderwijs-app. Wellicht heb je het bericht gelezen; het ging over Snappet. Snappet is een stichting die de inzet van tablets mogelijk maakt, op een manier die voor basisscholen behapbaar is.
Even kort door de bocht is dit wat ik van Snappet weet: zij leveren de (android-)tablets met voorgeïnstalleerde apps aan de scholen. De tablets zijn in bruikleen en worden geen eigendom van de school. De gebruikte apps leveren digitale oefeningen bij de meest gebruikte methodes voor rekenen en taal. Dat gaat zover dat je van die methodes de werkschriften in principe niet meer nodig hebt. Je kunt de sommen en opdrachten op de tablets laten doen. Dat heeft verschillende voordelen. Voordeel voor de leerlingen is dat ze direct feedback op iedere opdracht krijgen. Voordeel voor de leraar is dat hij niet hoeft na te kijken, maar wel realtime de vorderingen van zijn leerlingen kan bijhouden. Voordeel voor de school is dat ze het (vrijwel) kostenneutraal kunnen 'aanschaffen'. Tot zover het goede nieuws.

Want Snappet ligt onder vuur. Eerst door de uitgevers van de traditionele methodes. Die zouden waarschijnlijk willen dat ze het zelf bedacht hadden. (Waarom doen ze dat eigenlijk niet?) De uitgevers hebben Snappet aangeklaagd dat Snappet inbreuk zou maken op het copyright. Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe dat is afgelopen, maar ik heb daar niets meer over gehoord. Ik vermoed dat de uitgevers van de methodes aan het kortste eind hebben getrokken.

Maar nu ligt Snappet dus opnieuw onder vuur. Deze keer komen ze in het nieuws met vermeend misbruik van onderwijsgegevens. Ze zijn doorgelicht door het CBP en dit rapport kwam daaruit. Snappet blijkt volgens de analyse van het CBP niet geheel te voldoen aan de wet bescherming persoonsgegevens.
Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Ik heb daar een beetje een dubbel gevoel over. Want enerzijds vind ik dat een leverancier van digitale middelen zijn zaakjes op orde moet hebben met betrekking tot privacy en uitwisseling van gegevens. En Snappet dan dus ook. Er is vanuit dat perspectief niets mis met de kritische noot die het CBP kraakt.
Maar anderzijds vind ik er een zekere onrechtvaardigheid in schuilen dat Snappet zo in het nieuws komt. Ze worden aan een schandpaal genageld die ze niet verdienen, en daarnaast is het een beetje symboolpolitiek. Snappet is een kleine speler op de softwaremarkt. Zij moeten de zaakjes wel op orde hebben of krijgen, want anders loopt hun bestaansrecht gevaar. Zij zijn bij lange na nog geen gevestigde partij in de onderwijsmarkt. Daarmee lijkt dit rapport van het CBP meer op een schaakzet op het speelbord van de markt voor lesmateriaal.
Basisscholen zijn veelal niet toegerust om weloverwogen keuzes te maken op het terrein van privacy. Het zou welkom zijn als het CBP andere pakketten ook eens doorlichtte. Helaas heb ik het CBP nog geen rapport zien uitbrengen over Parnassys, Esis, Basispoort, of OnderwijsTransparant. Daar gaan gegevens in om van veel meer leerlingen dan de leerlingen van (maar) 400 scholen. Ik zou graag zien dat het CBP pakketten van die orde van grootte eens doorlichtte.

En dat brengt me dus bij de vraag: waarom heeft het CBP nu juist Snappet bij de lurven gegrepen?

(In het rapport staat dat het CBP dat op eigen initiatief heeft gedaan, maar ik denk dan: je weet nooit hoe de hazen lopen...)

Meer lezen over dit onderwerp:
IPON.nl: CBP constateert overtreding wet bij Snappet
EV.nl: CBP constateert overtreding wet bij Snappet (en neemt systeemgegevens mee op een USB-stick)
PO-raad.nl: Snappet past informatievoorziening aan over digitaal leermateriaal
Kennisnet.nl: Wat je als school kunt leren van de uitspraak over Snappet


zaterdag 27 september 2014

Leestips t/m 26 september 2014

Dit berichtje had ik eigenlijk gisteren willen plaatsen. Maar toen is het er niet van gekomen. Daarom vandaag dan maar. Iedere week geef ik leestips via dit blog. Hieronder het lijstje van deze week met artikelen en berichten waarvan ik vermoed dat het voor mijn lezers interessant is.
Mocht je daarover iets vinden, dan hoor ik het uiteraard graag via de reacties.

Kunnen we beter geen ICT in de klas inzetten? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Hoogleraar mediastudies Clay Shirky heeft besloten om het gebruik van ICT nagenoeg uit zijn collegezaal te bannen. Docenten verliezen namelijk altijd de strijd om aandacht van een veel machtigere industrie die gebruikers bewust wil afleiden.
Clay Shirky kun je bepaald niet betitelen als ‘luddite’ op het gebied van ICT." Lees verder...

Als we het leren willen forceren.... - Duurzaam Onderwijs
"Soms willen we het leren zo forceren dat de leersituatie die we creëren erg geforceerd overkomt…
Onlangs werd ik door het Nieuwsblad gecontacteerd: ze vroegen me wat ik vond van een Amerikaans onderzoek waaruit zou blijken dat kleuters tussen 2 en 3 jaar maar een zeer beperkt aantal woordjes per dag kunnen verwerven. Bij het onderzoek werden peuters voor een tafel gezet waar ze (...)" Lees verder...

Hoe beveilig ik mijn Digitale Leer- en Werkomgeving? - Bert van de Bovenkamp op ev.nl
"Steeds meer onderwijsinstellingen werken aan de inrichting van een digitale leer- en werkomgeving. Een dergelijke omgeving bestaat steeds meer uit cloudtoepassingen en bovendien worden bijvoorbeeld in het kader van Single Sign On (SSO) diverse koppelingen gerealiseerd tussen systemen. Hoe de privacy van leerlingen en medewerkers te waarborgen in dergelijke constructies?" Lees verder...

Tessa's webtips: Kinderboekenweek 2014 - Tessa van Zadelhoff op kennisnet.nl
"Dit jaar wordt er voor de 60e keer de Kinderboekenweek georganiseerd. Tijd voor een feestje en dat is dus ook het onderwerp van deze editie. De Kinderboekenweek vindt dit jaar plaats van 1 tot en met 12 oktober. Met deze webtips hopen we je wat te helpen bij de voorbereidingen van het kinderboekenfeestje in je klas." Lees verder...

Hoe ik mislukte als leraar - Trouw.nl
"Journalist Mark van der Werf werd meester op een basisschool. Anderhalf jaar later gooit hij het bijltje erbij neer. 'Ik ben naïef geweest.'" Lees verder...

John Hattie admits that half of the Statistics in Visible Learning are wrong - Ollieorange2
"At the researchED conference in September 2013, Professor Robert Coe, Professor of Education at Durham University, said that John Hattie’s book, ‘Visible Learning’,  is “riddled with errors”. But what are some of those errors?" Lees verder...

Onderzoek geeft inzicht in beste lesmethode bij leren lezen - Onderzoek.hu.nl
"Mirjam Snel, onderzoeker bij het Lectoraat Geletterdheid, promoveert binnenkort op onderzoek naar welke onderwijsbenadering het beste de ontwikkeling van woordherkenning stimuleert bij kinderen op de basisschool. Dat blijkt anders te zijn bij kinderen met een Nederlandse dan bij kinderen met een buitenlandse achtergrond." Lees verder...

Video: Effectief leesonderwijs - leraar24.nl
"Lezen vormt als vaardigheid de basis van het onderwijs en is meestal geen natuurlijk proces, maar moet geleerd worden. Daarom moet leren lezen binnen de school hoog op de agenda staan. Maar wat is nu goed leesonderwijs? En hoe maak je het lees-onderwijs effectiever?"  Kijk verder...

Tien privacytips voor app-ontwikkelaars - mijnkindonline.nl
"Privacy is niet het eerste waar ontwikkelaars aan denken als ze een app voor kinderen ontwerpen. Dat blijkt uit het onderzoek Kapers op de Kust dat Mijn Kind Online heeft gepubliceerd, en ook uit onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens. Volgens voorzitter Jacob Kohnstamm van het College Bescherming Persoonsgegevens is het in veel gevallen  niet zo dat app-ontwikkelaars expres onzorgvuldig met persoonsgegevens van kinderen omgaan. “Ze hebben er gewoon nooit over nagedacht,” aldus Kohnstamm.
Daarom volgen hier tien tips voor app-ontwikkelaars om de privacyvriendelijkheid van hun educatieve app te vergroten. Ook handig voor ouders of scholen om apps mee te beoordelen!" Lees verder...

woensdag 24 september 2014

Dag televisie!

Ja, je leest het goed. Zo tegen het einde van de zomervakantie hebben mijn vrouw en ik definitief de knoop doorgehakt. We hebben ons tv-abonnement opgezegd en de televisie verkocht.

De aanleiding was een verhoging van het abonnementsgeld van onze Alles-in-1-provider. We hebben al jaren internet via de kabel bij Caiway. Een tijdje terug is in onze gemeente overal glasvezel neergelegd en wij maakten daardoor via een eenvoudige overstap gebruik van een Alles-in-1 Standaard abonnement. Daarin zaten dan de internetverbinding, televisie en telefonie. Televisie werd meteen interactief via een kastje met een harde schijf dat we erbij kregen. Dat had van mij niet gehoeven (we hadden al een hd-recorder), maarja... het zat erbij. En telefonie kon je ook niet uitzetten.
Toen ik de vraag neerlegde of ik alleen internet kon krijgen via de glasvezellijn hebben ze me glazig aangekeken door de speaker van de telefoon. Tenminste zo klonk het. Ik heb het maar zo gelaten. Ik wilde wel een snelle glasvezelverbinding dus ik nam de rest maar op de koop toe, terwijl we het amper gebruikten.
Maar deze zomervakantie kwamen ze bij Caiway ineens met andere pakketten. We konden upgraden naar een pakket met een nóg snellere internetverbinding en met nóg meer zenders bij de interactieve tv. En dat voor 1,25 euro per maand extra. (Bij sommige mensen worden dan de hebben-hebben-hebben-genen actief. Helaas voor Caiway heb ik die niet.) We zouden dan gebruik gaan maken van het G200 pakket. Maar wat ze in het reclame- en advertentiegeweld 'vergaten' te vermelden is dat je ook gebruik kon maken van het G100 abonnement. Dat was uiteraard niet de aanbevolen versie. Want daarin zat dan wel televisie, maar zonder interactiviteit. En dat liep niet via de glasvezel lijn, maar via de coax-kabel. Dat pakket was echter wel een tientje goedkoper. En het was ook goedkoper dan het pakket dat ik tot dan toe afnam.
En toen was de beslissing snel gemaakt.

De oplettende lezer ziet echter dat we dus toch een tv-abonnement hebben. En dat klopt. Maar tegelijk met het omzetten van het abonnement, hebben we besloten de tv te verkopen. We gebruikten het ding eigenlijk alleen maar om de verveling te verdrijven of om onze kinderen tijdens het koken zoet te houden. En voor beide zaken zijn betere dingen te verzinnen. De TV ging marktplaats op, en die waren we zo kwijt.
Het is nu al een paar weken zo. En eerlijk gezegd heb ik de tv nog geen enkele keer gemist. Af en toe loop ik 's avonds nog een stukje door de straten. En als je dan naar binnen kijkt, zie je in veel huizen twee mensen op de bank hangen met de tv aan, en een tablet of mobiel op schoot. Het ziet er lusteloos en enigszins triestig uit. Tegen die mensen zou ik willen zeggen: probeer eens een dag, een week, een maand geen tv te kijken. Het is de moeite waard.

Ps. Het plaatje is misschien een beetje flauw. Ik ben over de dienstverlening van Caiway gewoon tevreden. Ze lopen voorop en leveren diensten die de meeste mensen waarschijnlijk wel willen afnemen. Het internet dat ze bieden is stabiel en snel. Ik zou alleen willen dat ze een abonnementsvorm zouden aanbieden waarin alleen internet met hoge snelheid zit. Daar kijk ik nog steeds naar uit.

vrijdag 19 september 2014

Leestips t/m 19 september 2014

Iedere week post ik een berichtje met leestips. Artikelen, websites en berichten die ik ben tegengekomen in de afgelopen week waarvan ik vermoed dat het voor jullie ook interessant kan zijn. Doe er je voordeel mee.

Scholen hebben moeite met regelen privacy leerlingen - Kennisnet
"Het ontbreekt scholen aan tijd, geld en kennis om de privacy van hun leerlingen goed te regelen. Dat gebeurt nu vaak op basis van ‘gezond verstand’, waarbij niet altijd wordt voldaan aan de Wet bescherming persoonsgegevens. Instellingen in het basis- en voortgezet onderwijs willen de privacy van leerlingen wel beschermen, maar weten niet altijd precies hoe." Lees verder...

Achtergrond: Het einde van het wachtwoord - nu.nl
"Het wachtwoord zoals we het kennen sterft een langzame maar welkome dood. De vertrouwde authenticatiemethode wordt langzaam maar zeker vervangen met nieuwere, veiligere en makkelijkere manieren om in te loggen." Lees verder...

Het elfde Edubloggersdiner - Trendmatcher.nl
"Op dinsdag 11 en woensdag 12 november 2014 vinden Dé SURF/ Kennisnet Onderwijsdagen plaats. Traditiegetrouw organiseren we aan de vooravond, dus op maandagavond 10 november 2014, hèt Nederlands-Vlaamse Edubloggersdiner. Bloggers en niet-bloggers ontmoeten elkaar dan (voor de elfde keer!) in Utrecht tijdens een heerlijk diner. Hun bindende factor is een gemeenschappelijke interesse in onderwijs en leren, bloggen in het bijzonder en Social Media in het algemeen." Lees verder...

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 1) - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze blogpost licht ik toe hoe ICT de flexibiliteit van onderwijs, opleiden en leren kan vergroten.
Aanleiding van deze blog posts is de bijdrage 5 Ways Technology Is Disrupting Education van Jess Bolluyt. Mijn probleem met deze bijdrage is vierledig:" Lees verder...

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 2) - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"ICT vergroot de leeromgeving van lerenden. Dankzij ICT doorbreek je de muren van de school. Met internet beschikken we over een enorm en zeer divers scala aan bronnen. Zó veel dat we zelfs moeite hebben om door de bomen het bos te zien. Dat geldt ook..." Lees verder...

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 3) - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze derde en laatste blogpost licht ik toe hoe ICT onderwijs, opleiden en leren efficiënter kan maken en betrokken beter zich kan geven op de voortgang van het leren." Lees verder...

Een fout die bijna iedereen maakt op Twitter - Erno Mijland op AllesKanAltijdBeter
"Ruim dertienduizend tweets, bijna zeven jaar op Twitter. En dan toch nog iets ontdekken dat je niet wist..." Lees verder...

53 gratis e-boeken over e-learning - www.e-learning.nl
"De website eLearningIndustry publiceert een overzicht van gratis te downloaden e-learning-boeken: The Ultimate List. In totaal staan in het overzicht 53 boeken. Hieronder een overzicht van die 53 titels. Op de site van eLearningIndustry vind je van alle boeken niet alleen de titel, maar ook een korte samenvatting en de publicatie datum." Lees verder...

Gratis workshop en Jumpido en Kinect testen - APS IT diensten.nl
"In samenwerking met Jumpido organiseren wij een gratis Jumpido workshop op vrijdagmiddag 3 oktober in Utrecht, van 13:30 uur tot 16:30 uur. Iedere deelnemer aan de workshop krijgt een Kinect en een trialversie van Jumpido mee naar school om beiden tot eind november uit te proberen. " Lees verder...


maandag 15 september 2014

Mijn ervaring met de FitBit Flex

Stappentellers heb je in verschillende soorten en maten. Eind april besloot ik een FitBit Flex te kopen. Ik ben zeer tevreden over de aankoop en wil in deze blogpost beschrijven waarom.

Hoe werkt het?
In het doosje dat bezorgd werd, vond ik een tweetal armbandjes van verschillende grootte, een oplaadsnoertje en de stappenteller zelf. Het apparaatje is iets kleiner dan de stekker van een usb-kabeltje en kan met veel gemak in het armbandje geschoven worden. Het oplaadsnoertje is kort. Aan de ene kant kun je de stappenteller erin klikken en aan de andere kant zit een usb-stekker. Een verloop naar een gewone stekker die in het stopcontact past, zit er niet bij. Ik gebruik daarvoor altijd het verloopstukje van de oplader van mijn telefoon. Dat werkt ook.
Op de stappenteller zitten vijf ledjes. Verder geen knopjes ofzo. Als je twee keer op het apparaatje tikt, geeft hij de huidige status weer. Bij de standaardinstellingen betekent dat dat er voor iedere 2000 stappen die je die dag al gezet hebt er een ledje gaat branden. Daarmee kun je ongeveer zien of je je gewenst aantal stappen voor die dag al gehaald hebt. De gegevens worden (tijdelijk?) in je stappenteller opgeslagen, maar het is daarna de bedoeling dat je die gegevens upload naar een FitBit-account op internet. De verbinding met internet gaat via een soort tweetrapsverbinding. De eerste trap is een bluetooth verbinding naar je device. Dat kan een telefoon, tablet of laptop zijn. De tweede trap is een internetverbinding vanaf je device. Met een koppelcode verbind je je stappenteller eenmalig met het gekozen device. Daarna hoeft je stappenteller maar in de buurt te komen om de synchronisatie te regelen. Dat synchroniseren verloopt via een app. In die app zelf kun je rapportjes opvragen van je prestaties. Maar die rapporten kun je dus ook via je account op www.fitbit.com opvragen vanaf ieder apparaat.

Quantified Self
Dit meetbaar maken van alledaagse bezigheden past binnen de beweging van Quantified Self. Het gaat in dit geval om een stappenteller. Andere voorbeelden zijn het loggen van wat je eet, je gewicht, hoe vaak je buiten komt of wanneer je je oma ziet. Eigenlijk alles wat je aan informatie over je zelf zou willen verzamelen. Je probeert dat in getallen te vatten en als je die gegevens daarna dan bekijkt, kun je proberen conclusies te trekken aan de hand van patronen die je waarneemt. Wat ik zelf zo fijn vind aan dit armbandje is dat je er niet over hoeft na te denken of je de gegevens logt. Het gaat de hele dag (en nacht) door zonder dat het je extra moeite kost.
Op de website van Quantified Self.nl staat deze zin: "Zelfmeten leidt tot zelfkennis en dat is de eerste stap naar gedragsverandering." Daarover straks meer.
Wellicht is het aardig om eerst dit filmpje even te bekijken. Het is een TED-talk van een dame die aangeeft waarom het waardevol is om gegevens over je zelf te verzamelen. Zij geeft de boodschap dat je eigenaar over je eigen data zou moeten zijn. Echt eigenaar, in de zin van dat je weet hoe je lijf werkt aan de hand van objectief verzamelde data. Zij gebruikt daar geen app of apparaatje voor. Het gaat om het idee van gegevens over je zelf verzamelen. Dat kan ook met een weegschaal en een papiertje.



Mijn eerste resultaten
Wat ik aan het begin wilde, was mijn gewone looppatroon in kaart brengen. Ik dacht dat ik op bepaalde dagen 'genoeg' liep en op andere dagen minder. Zo dacht ik dat ik genoeg liep als ik op de Oosterleeschool aan het werk was. Dat is een vrij groot en langgerekt schoolgebouw en ik moet gedurende zo'n dag regelmatig het hele gebouw heen en weer lopen. Op basis daarvan en op basis van mijn vermoeidheid aan het eind van de dag, dacht ik te weten dat ik op die dagen wel genoeg liep. Daarnaast ben ik ook twee dagen in de week thuis. De enige echte activiteit die op die dagen steeds terugkomt, is het brengen en halen van mijn kinderen naar school. Maar in mijn beleving was dat een wandelingetje dat niets voorstelde en niet zo frequent als mijn 'loopjes' op andere dagen.
Het plan was om eerst eens alleen maar te meten zonder direct mijn gedrag aan te passen. Dat heb ik gedaan van eind april tot begin juli. De verrassende conclusie was dat ik op mijn Oosterleedagen niet genoeg liep en op mijn thuisdagen ruimschoots voldoende. En achteraf is dat ook wel logisch als je echt gaat nadenken over de afstanden die er mee gemoeid zijn.
Verder was ik in de veronderstelling dat ik gemiddeld genomen dichtbij de grens van een gezonde beweging zat. Ik ben niet te beroerd om de trap te pakken of een keer extra heen en weer te lopen. Mijn auto hoeft echt niet precies voor de deur te staan en naar de winkel ga ik liever lopend dan op de fiets. Maar de tweede verrassende conclusie was dat er voor mij toch echt wel werk aan de winkel was. De gestelde norm van 10.000 stappen of 8 km per dag die je zou moeten lopen, haalde ik maar twee of drie keer in de week. De rest van de dagen zat ik er echt fors onder.

Mijn voornemen
Halverwege juli vond ik het tijd om de stappenteller dan ook te gaan gebruiken waar die in mijn ogen voor bedoeld is. Een gedragsverandering op basis van verzamelde data. Ik ging mijn mogelijkheden bekijken om meer stappen te zetten per dag. Dat betekende dat ik sommige dingen die ik eerder op de fiets (of foei, met de auto) deed, lopend ging doen. Andere trucjes werden om de auto expres verder weg van de bestemming te parkeren. Of de boodschappen te spreiden over de week. En het komt zelfs regelmatig voor dat ik om half tien 's avonds tot de conclusie kom dat ik nog tweehonderd stappen mis om het doel van de dag te halen. En dan ga ik echt nog een rondje om het huis, de achterdeur uit en de voordeur weer in. Of andersom.

Mijn resultaten nu
Het resultaat is nu dat ik iedere dag minimaal 10.000 stappen zet. Gisteren ben ik nog een wandeling van 9 km gaan maken omdat ik er om twee 's middags achter kwam dat ik hele ochtend praktisch stil had gezeten. Sinds begin augustus is het me pas 1 keer niet gelukt om het doel te halen. En eerlijk gezegd ben ik daar best trots op. Het gevolg van het halen van de norm is dat ik 's avonds echt (lichamelijk) moe mijn bed in ga. De wandelingen zelf zijn me doen gaan bese
ffen dat niet alles snel en efficiënt hoeft.
Zoals gezegd ben ik zeer tevreden over de aanschaf van het apparaatje.




Wil je hier nog meer kijken over Quantified Self, kijk dan dit fragment van Altijd Wat, of deze aflevering van Labyrinth (die laatste heb ik nog niet bekeken).



vrijdag 12 september 2014

Leestips t/m 12 september 2014

Iedere week publiceer ik een overzicht met interessante artikelen van websites en blogs die ik in die week ben tegengekomen. Hierbij het overzicht tot en met 12 september 2014.

Wetenschappers ontdekken oorzaak van autisme - Het Laatste Nieuws
"Wetenschappers menen achterhaald te hebben waarom sommige mensen lijden aan autisme. Volgens een studie van de Columbia-universiteit hebben personen met de ontwikkelingsstoornis te veel synapsen in hun hersenen. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrijft Neuron en zet de deur open voor de mogelijke behandeling van autisme, schrijft Daily Mail." Lees verder...

Recensie Gamification in de klas - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Het afgelopen weekend heb ik een review exemplaar ontvangen van “Gamification in de klas” dat vanaf half september te koop is. Sem van Geffen beschrijft hierin hoe een (aankomend) docent en onderwijsontwikkelaar de mogelijkheden van gamification kan benutten. Wat mij betreft een aanrader." Lees verder...

Google-software herkent zelfstandig individuele objecten - Nu.nl
"Google heeft een zelflerend systeem ontwikkeld dat met weinig computerkracht zelfstandig allerlei objecten kan herkennen, zelfs als die deels onzichtbaar zijn.

Het door Google ontwikkelde Googlenet is een zogenoemd 'neuraal' computernetwerk dat zelfstandig objecten op afbeeldingen kan herkennen, meldt Google. Zo'n netwerk is gebaseerd op het menselijk brein en daarom zelflerend."  Lees verder...

Why good professional development is like learning how to fly - Edudemic
"Imagine if we taught pilots to fly without ever letting them in a cockpit. Or gave them the keys to a commercial airplane without the required hours—or years—of hands on training and practice. Sure, we’d show them plenty of PowerPoint presentations and make them sit through a few seminars on the theory and physics of flight, but then we’d slap on a graduation cap and let them take off into the big blue sky.
Not only would it likely be ineffective, it would be borderline criminal.
Yet when it comes to professional development for classroom teachers, that’s almost exactly what we do." Lees verder...

Grijp de gratis MuisMeter - Muiswerk Educatief
"1 september klonk het startschot voor een uitgebreid onderzoek met meer dan 3.000 studenten op vier verschillende schoollocaties. Om alle ouders van de studenten, zonder drempels toegang te geven tot MuisMeter, is deze tijdelijk gratis te downloaden in de App Store en in Google Play. Ook door ouders van andere Muiswerkers." Lees verder...

Mijn reactie op #SamenLeren - Hartger Wassink op De Professionele Dialoog
"Vorige week verscheen de notitie Samen Leren. De groep vraagt expliciet om een reactie op zijn Facebookpagina, en ik wil die graag geven. Ik plaats hem ook hier op mijn eigen weblog. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het succes van het initiatief bewonder. Het is uniek dat een groep leraren en schoolleiders zo direct invloed heeft op het regeringsbeleid. En het is broodnodig om de ervaringen en inzichten uit de dagelijkse werkelijkheid van de school in te brengen in het overheidsbeleid. Dat gebeurt te weinig. Ik hoop daarom ook dat dit initiatief een breekijzer is geweest, waarmee politiek, beleid en bestuurders gaan beseffen dat het niet langer over, maar met ‘het onderwijs’ moet gebeuren.
Tegelijk zit daar mijn vraag: wie is ‘het onderwijs’?" Lees verder...

Onderwijsinspectie kan einde maken aan 'teaching to the test' - Teije de Vos op Testen en Toetsen
"De update van de normen van de LOVS-toetsen van Cito bracht het kwalijke fenomeen weer te berde.
Er is echter een oplossing en die ligt bij de onderwijsinspectie ..." Lees verder...

Proefmaand voor alle nieuwe scholen - Oefenweb.nl
"Wij zijn trots op Rekentuin en Taalzee en willen graag iedereen kennis laten maken met onze producten. Daarom bieden we nieuwe scholen in de maand september de mogelijkheid een gratis proefmaand aan te vragen." Lees verder...

zondag 7 september 2014

5 redenen waarom ik nu toch voor InoReader heb gekozen

Toen Google Reader stopte, moest iedereen die daar gebruik van maakte, een alternatief zoeken. Ik was toen overgestapt naar The Old Reader. Naar mijn idee leek dat nog het meest op de rss-lezer die ik had. Maar deze zomer ben ik overgestapt naar InoReader. Hieronder de redenen.

1. Aantal mogelijke rss-abonnementen
Toen ik The Old Reader in gebruik nam, kon je een onbeperkt aantal rss-feeds volgen. Ze gaven toen aan dat dat zo zou blijven. Maar nadat ze eenmaal van datacentrum (ofzo) waren gewisseld, kwam het bericht dat het tot 100 feeds in je account gratis kon. Als je meer dan 100 feeds wilde volgen, moest je een betaald account nemen. In eerste instantie kon het me niet zo veel schelen, want het leek mij toen ook een goed moment om het aantal gevolgde rss-feeds weer eens op te schonen. Er zaten veel dode feeds tussen van blogs en sites die nagenoeg niet meer bijgehouden werden. Toen ik die eenmaal uit mijn lijstjes met feeds verwijderd had, kwam ik rond de 100 uit. In de periode daarna wilde ik echter langzamerhand toch weer meer feeds gaan volgen, terwijl ik dan toch die 'zuinige' Hollander blijf, he... Bij InoReader kun je een onbeperkt aantal feeds volgen. Gratis.

2. Handige deel- en koppelmogelijkheden
Nadat ik een tijdje proefgedraaid had met InoReader (voordat ik definitief verhuisde), kwam ik erachter dat je je Evernote account kunt koppelen met die reader. Dat betekent dat je een artikel heel snel naar Evernote kunt sturen, zonder dat je uit de reader hoeft. Dat is toch wel erg handig.
Verder kun je ook makkelijk delen naar Facebook, Twitter, Google+ en email.
Naast koppelen met je Evernote-account, kun je ook koppelen met Pocket, Instapaper en Readability. Maar die drie laatste diensten gebruik ik niet.

3. Native app
Voor InoReader zijn er native apps beschikbaar. The Old Reader gebruikte ik altijd gewoon in de browser. Een native app is handig omdat je er dan ook notificaties op kunt instellen bijvoorbeeld. Ik gebruik daarvan alleen badges. Dat zijn die nummertjes die ook bij je mail tevoorschijn komen waaraan je kunt zien hoeveel berichten je hebt. Ik vind het wel prettig dat ik niet de app hoef te openen om te zien of er nieuwe berichten zijn. Bij The Old Reader moest ik dat wel.

4. Snelheid
Deze laatste reden is een beetje subjectief, in die zin dat ik geen snelheidsmeting heb gedaan. Maar ik heb het idee dat de feeds eerder binnen zijn. Bij The Old Reader duurde het soms een dag voordat een feed binnen was. Feitelijk zit je dan altijd 'oud' nieuws te lezen. Verder laden de berichten in de app van InoReader zelf ook prettig snel.

5. Kleurgebruik
Tja, en als je blog WitBlauw heet, dan spreekt het natuurlijk ook vóór een rss-lezer als het logo daar een beetje bij past. Het logo van The Old Reader voldeed in dat opzicht helemaal niet; dat is rood, zwart en groen. InoReader is prachtig WitBlauw. ;-)

Als dit bovenstaande verhaal nou helemaal abacadabra voor je is, is het misschien handig om deze post over rss-feeds eerst te lezen. En deze over Evernote biedt ook wat achtergrondinfo. Of je skipt dit bericht gewoon. Dat kan ook... Is wel zo efficiënt.

De app van InoReader voor iOS vind je hier. En voor Android vind je hem hier.


vrijdag 5 september 2014

Leestips t/m 5 september 2014

Zoals eerder aangekondigd plaats ik hier wekelijks een overzicht met artikelen, links en websites die ik in de afgelopen week tegenkwam. Hierbij het lijstje van t/m vandaag.

Pioniersfase onderwijs met eigen devices voorbij? - Wilfred Rubens
"Kennisnet heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van tablets en laptops in het in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Op basis van dit onderzoek concludeert Kennisnet dat het onderwijs de pioniersfase voorbij is. Op basis van ditzelfde onderzoek (pdf) wil ik deze conclusie op z’n minst nuanceren." Lees verder...

United4Education nodigt je uit - Droog's leren delen
"Op 1 oktober presenteren wij ons. Wij zijn United4education, een nieuw collectief dat de krachten verbindt van een brede groep scholen, leraren, docenten, onderzoekers en ouders die hun aanpak radicaal willen veranderen–of daar al mee bezig zijn. In duizend dagen willen wij een stevige basis leggen voor de transitie van het Nederlandse onderwijs. Echte transitie[1] duurt langer dan duizend dagen, maar we willen de beweging, die leidt tot een totale transitie, in die tijd onomkeerbaar in gang zetten. Want wij denken dat leerlingen in Nederland nu niet het onderwijs krijgen dat het beste past bij de huidige maatschappij. Wij weten dat dat wel mogelijk is en willen de spotlights zetten op de radicale initiatieven die we al genomen hebben. We willen de beweging die al bestaat, verbinden en versterken, en daarmee de transitie versnellen." Lees verder...

Waarom beloningssystemen in de opvoeding niet werken - OudersOnline
"Je kunt stickers plakken en goed gedrag betalen met klinkende munt. Soms heeft dat snel effect. En toch is het een slechte opvoed-methode, vindt Justine Mol." Lees verder...

Hoe maak ik een goed lesidee? - Eduapp blog
"Op Eduapp staan al heel veel goede lesideeën die vele krullen hebben ontvangen, maar er kunnen er altijd meer bij. In deze blog geven we je tips hoe je tot een goed lesidee komt en zetten we ter inspiratie een aantal goede lesideeën op een rij." Lees verder...

Klassenmanagement: omdenken en opschudden - Leer-netwerk
"Het valt met steeds meer op dat leraren in de knoei komen met hun klassenmanagement. We hebben te maken met twee zaken:
1) Als je een paar jaar in een klas werkt word je brein ongevoeliger voor prikkels van de omgeving. Je ziet gewoon de dingen niet meer fris, je sluit je ogen voor bepaalde zaken.

2) De digitale omgeving vraagt een nieuw klassenmanagement." Lees verder...

Twitter wordt relevanter en meer privé - Nu.nl
"Twitter wordt in de toekomst meer privé en relevanter. Het bedrijf lijkt enigszins van het openbare en chronologische karakter van de dienst af te stappen." Lees verder...

Nieuw: De LesobservatieApp, recht doen aan verschillen tussen leraren - CPS
"Met de LesobservatieApp heeft u een krachtige tool in handen om de kwaliteit van de lessen in het vo objectief te beoordelen. Een gebruiksvriendelijk 

instrument dat u in kunt zetten voor de ontwikkeling, voortgang, beoordeling en selflearning van docenten en teams. Digitaal, dus geen papieren rompslomp meer, maar wel overzichtelijke rapportages op individueel, team- of vakgroepniveau." Lees verder...

Raketje - Tirze van Schie op uitgeverijpica.nl
"Larsje schoof zijn laatjes open om mij zijn nieuwe boekjes te laten zien. Hij pakte als eerste zijn rekenboekje. Maar nog voordat hij kon laten zien hoe hard ze gewerkt hadden, hield het jongetje naast hem, triomfantelijk zíjn boekje omhoog…
 ‘Maar IK heb een veel moeilijkere!’
Lars negeerde het jongetje naast hem en liet me zijn taalboekje zien. Maar wederom kregen we de kans niet om er op in te gaan, omdat het buurjongetje weer zijn boekje in mijn gezicht hield.
‘En IK heb wéér een moeilijkere hahahaha!’
De juffrouw liet het belletje gaan en ik mompelde nog iets van ‘goed gedaan Lars’, voordat ik beduusd de klas uit liep. Maar ergens wist ik, dat hier iets niet goed was gegaan." Lees verder...