Zoals eerder aangekondigd plaats ik hier wekelijks een overzicht met artikelen, links en websites die ik in de afgelopen week tegenkwam. Hierbij het lijstje van t/m vandaag.
Pioniersfase onderwijs met eigen devices voorbij? - Wilfred Rubens
"Kennisnet heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van tablets en laptops in het in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Op basis van dit onderzoek concludeert Kennisnet dat het onderwijs de pioniersfase voorbij is. Op basis van ditzelfde onderzoek (pdf) wil ik deze conclusie op z’n minst nuanceren." Lees verder...
United4Education nodigt je uit - Droog's leren delen
"Op 1 oktober presenteren wij ons. Wij zijn United4education, een nieuw collectief dat de krachten verbindt van een brede groep scholen, leraren, docenten, onderzoekers en ouders die hun aanpak radicaal willen veranderen–of daar al mee bezig zijn. In duizend dagen willen wij een stevige basis leggen voor de transitie van het Nederlandse onderwijs. Echte transitie[1] duurt langer dan duizend dagen, maar we willen de beweging, die leidt tot een totale transitie, in die tijd onomkeerbaar in gang zetten. Want wij denken dat leerlingen in Nederland nu niet het onderwijs krijgen dat het beste past bij de huidige maatschappij. Wij weten dat dat wel mogelijk is en willen de spotlights zetten op de radicale initiatieven die we al genomen hebben. We willen de beweging die al bestaat, verbinden en versterken, en daarmee de transitie versnellen." Lees verder...
Waarom beloningssystemen in de opvoeding niet werken - OudersOnline
"Je kunt stickers plakken en goed gedrag betalen met klinkende munt. Soms heeft dat snel effect. En toch is het een slechte opvoed-methode, vindt Justine Mol." Lees verder...
Hoe maak ik een goed lesidee? - Eduapp blog
"Op Eduapp staan al heel veel goede lesideeën die vele krullen hebben ontvangen, maar er kunnen er altijd meer bij. In deze blog geven we je tips hoe je tot een goed lesidee komt en zetten we ter inspiratie een aantal goede lesideeën op een rij." Lees verder...
Klassenmanagement: omdenken en opschudden - Leer-netwerk
"Het valt met steeds meer op dat leraren in de knoei komen met hun klassenmanagement. We hebben te maken met twee zaken:
1) Als je een paar jaar in een klas werkt word je brein ongevoeliger voor prikkels van de omgeving. Je ziet gewoon de dingen niet meer fris, je sluit je ogen voor bepaalde zaken.
2) De digitale omgeving vraagt een nieuw klassenmanagement." Lees verder...
Twitter wordt relevanter en meer privé - Nu.nl
"Twitter wordt in de toekomst meer privé en relevanter. Het bedrijf lijkt enigszins van het openbare en chronologische karakter van de dienst af te stappen." Lees verder...
Nieuw: De LesobservatieApp, recht doen aan verschillen tussen leraren - CPS
"Met de LesobservatieApp heeft u een krachtige tool in handen om de kwaliteit van de lessen in het vo objectief te beoordelen. Een gebruiksvriendelijk
instrument dat u in kunt zetten voor de ontwikkeling, voortgang, beoordeling en selflearning van docenten en teams. Digitaal, dus geen papieren rompslomp meer, maar wel overzichtelijke rapportages op individueel, team- of vakgroepniveau." Lees verder...
Raketje - Tirze van Schie op uitgeverijpica.nl
"Larsje schoof zijn laatjes open om mij zijn nieuwe boekjes te laten zien. Hij pakte als eerste zijn rekenboekje. Maar nog voordat hij kon laten zien hoe hard ze gewerkt hadden, hield het jongetje naast hem, triomfantelijk zíjn boekje omhoog…
‘Maar IK heb een veel moeilijkere!’
Lars negeerde het jongetje naast hem en liet me zijn taalboekje zien. Maar wederom kregen we de kans niet om er op in te gaan, omdat het buurjongetje weer zijn boekje in mijn gezicht hield.
‘En IK heb wéér een moeilijkere hahahaha!’
De juffrouw liet het belletje gaan en ik mompelde nog iets van ‘goed gedaan Lars’, voordat ik beduusd de klas uit liep. Maar ergens wist ik, dat hier iets niet goed was gegaan." Lees verder...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten