zondag 12 juni 2022

Over water oogsten, glyfosaat, biodiversiteit, stadsbomen en burgemeesters

Vorige week haalde ik plantjes op bij een plantenkweker in de buurt. Zij sponsoren op deze manier de moestuin van Maatwerk Autisme waar ik coördinator van ben. Op de foto hiernaast staan de plantjes naast de kas te wachten tot ze geplant gaan worden. De venkel, de rode kool en de broccoli staan inmiddels in de grond.  

Je hebt misschien wel gemerkt dat ik vorige week mijn wekelijkse post niet gedaan heb. Dat kwam omdat hier thuis onze internetverbinding er ineens uit lag. We moesten het een paar dagen zonder internet stellen. Tenminste, zonder vast internet. Want we hadden ieder nog wel wat data op onze mobiel internet dat we konden gebruiken. Het deed me realiseren dat internet wel alomtegenwoordig is. Op veel plekken kun je van wifi gebruik maken en op je mobiel heb je ook internet.
In veel gevallen is internet wel echt handig om te hebben, maar een paar dagen zonder voelde ook wel een beetje als een zegen. Het gaf me een beetje een vakantiegevoel. 

De monteur is inmiddels langs geweest. Het probleem bleek in de wijkkast te zitten en is nu opgelost. 
Hieronder staan nu dus de leestips van de afgelopen twee weken. 

--

Regenwater hoort zich niet via de oppervlakte in rivieren te verzamelen. Het is veel beter als regenwater eerst wordt opgenomen door de bodem en later als bron weer aan de oppervlakte verschijnt. Van dit principe wordt in dit project gebruik gemaakt om een duurzame manier van ‘water harvesting’ te bewerkstelligen. Mooi project.

Bureaucratie ten top. “Doe maar een jaartje verlenging want we krijgen te veel reacties die verwerkt moeten worden voordat we een beslissing kunnen nemen.” In wiens belang is dit?

Voor de fervente wandelaar een leuk hulpmiddel.

Goed maaibeheer is een vak.

Goed voor de bodem zorgen, biodiversiteit stimuleren, en zorgen dat mensen weer meer connectie met de herkomst van voedsel krijgen. Dat is wat een csa voor mij zo interessant maakt.

Informatief. Wij hebben deze mooie boom in de voortuin staan. Dat de bessen eetbaar zijn, wist ik wel. Maar hier worden ze zelfs lekker genoemd. Misschien toch maar eens een handje rijpe bessen zien te bemachtigen voordat de vogels ze op hebben.

Ja, nog zo’n dingetje waarbij we een hoop energie verspillen: het watergebruik in en om het huis. Goed dat daar over nagedacht wordt hoe dat beter kan.

Ook een manier om aan plaagbestrijding te doen. In Voedselbos Vlaardingen hanteren we deze methode ook. Daar zijn vanaf het begin twee roofvogelkasten geplaatst en een stuk 6-7 vleermuiskasten. Helaas zijn ze tot nu toe onbewoond gebleven, maar uit waarnemingen weten we dat er wel roofvogels en vleermuizen actief zijn.

Het ene groene dak is het andere niet. Tenminste, dat onderzoeken ze hier dus.

Het zal mijn filterbubble zijn, maar ik lees toch steeds vaker van mensen die zich oprecht heel erg zorgen maken over de toekomst. Klimaat en voedselzekerheid gaan voorop in die zorgen. Hier dus ook weer zo’n stuk.

Lijkt me een interessante cursus, maar ik weet nog niet of het uitkomt.

Goed idee, mooie ambitie, een auto die direct op de energie van de zon rijdt. Deze auto van Nederlandse makelij verbruikt de helft minder energie dan een Tesla. Hoe duurzaam wil je het hebben?

“Er mogen zeker nieuwe bomen aangeplant worden, maar laat oude bomen zo veel als mogelijk staan: zij zijn niet te compenseren.” Dat blijkt dus uit het onderzoek dat hier beschreven wordt.
 

--

De kijktip van deze keer:

Deze burgemeester houdt een duidelijk pleidooi. Steden kunnen een belangrijke rol spelen om de wereld leefbaar te houden. Hij roept burgemeesters waar ook ter wereld op om hun verantwoordelijkheid te nemen, om hun plek op het toneel van het tegengaan van klimaatverandering op te eisen. Ze hebben volgens hem een belangrijke rol te spelen. Zou mooi zijn als steeds meer burgemeesters dat ook gaan doen. Ik weet niet hoe het er in Maassluis voor staat, wat de burgemeester betreft. Maar het verhaal van deze burgemeester uit Bristol is hoopgevend in ieder geval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten