zondag 3 april 2022

Over sneeuw, samenwerking, vleermuizen en opvoeding

Na die mooie maand maart, met al het zonnige en ook al warme weer, viel afgelopen vrijdag ineens weer sneeuw. Reden om een fotootje te maken van mijn achtertuin. Het was bij ons maar een dun laagje. Zeker geen materiaal om sneeuwpoppen te bouwen. 

Dit tuinontwerp heb ik overigens zelf gemaakt. Ik heb een aantal zaailingen van bomen laten staan. Een berk, een lijsterbes, een boswilg en een veldesdoorn mogen voorlopig blijven. Verder komen er ook genoeg esdoorns (groen en roodbladig), essen en hibiscussen op. Maar ik kan niet alles houden.

Ik wil hiermee alleen maar zeggen, dat als je bomen in je tuin wilt, je niet naar de winkel hoeft te rennen. Ze komen vanzelf aanwaaien als je ze de kans geeft. Zo werkt natuur.

Hieronder weer een overzichtje van leestips. Doe er je voordeel mee.

--

Enigszins herkenbaar wel. Het onbegrip van de auteur voor het feit dat we de klimaatcrisis niet echt onder de aandacht krijgen. Waar gaat dat toe leiden?

6 groene films die je in de bioscoop kunt bekijken. Een goed idee voor als je graag naar de bioscoop gaat en eens niet voor een Hollywoodfilm wil kiezen.

Krachten bundelen is vaak een goed idee. Met de website www.samenvooronzeleefomgeving.nl komt er een plek waar groene vrijwilligers terecht kunnen voor vragen en ideeën. Belangrijk omdat de omgevingswet eraan komt. En daar wordt dus momenteel op deze website vrij veel aandacht aan besteed.

Onder het motto ‘iedereen doet wat’. Ook bij sportclubs liggen kansen voor het vergroten van de biodiversiteit en verduurzaming. Hier worden best aardige voorbeelden genoemd.

Dat had ik nog niet scherp op mijn netvlies staan. Dat vleermuizen belangrijk kunnen zijn in de biologische bestrijding van plaaginsecten. En dat terwijl we in Voedselbos Vlaardingen bewust vleermuiskasten hebben opgehangen om de biodiversiteit te helpen vergroten. Persoonlijk blind vlekje was dat...

Autonomie, competentie en relaties. Daar gaat dit artikel over. En dan vooral over het feit dat deze waarden in onze Westerse maatschappij voor kinderen onder druk staan. Belangrijk om daar over na te denken als je kinderen opvoedt.

Lezen is zo belangrijk! Dit zouden meer leerkrachten (en ouders!) moeten doen. Wij hebben onze kinderen heel veel voorgelezen. Mijn kinderen verslinden nog steeds boeken. En een abonnement bij de bieb is gratis voor hen, he…

 --

En de kijktip.

Nog een signaal dat we beter voor onze planeet moeten zorgen. Het illustreert voor mij dat alles met elkaar verbonden is. Wat we de wereld aan doen, doen we onszelf aan.
Stoppen met pesticiden, minder plastic verpakkingen en zorgen voor een gezondere leefstijl dus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten