zondag 10 april 2022

Over slaap, openbaar groen, supermarkten en het klimaatrapport

Afgelopen woensdag hadden we les op een bijzondere locatie. Onze klassenmentor Luuk heette ons welkom op zijn tuinderij op Landgoed Eyckenstein. Het was een wat regenachtige dag, maar we konden terecht in de Orangerie voor de les groenteteelt (over sla en courgette/pompoenen). We zaten daar droog en warm. Uiteraard kregen we ook een rondleiding over de tuin en door de kassen. Ik vind het fijn om andere tuinderijen te zien. Hoe ze ingericht zijn, of er nog slimmigheden te ontdekken vallen en hoe de verschillende gronden eruit zien. Luuk teelt op zandgrond. Dat is duidelijk andere koek dan de klei van mijn stageplek.

Wat mij betreft was het een geslaagde lesdag. We sloten af met een kop heerlijke soep, alvorens we huiswaarts keerden.

De leestips van deze week heb ik hieronder weer vermeld. Het belangrijkste is toch wel het klimaatrapport dat deze week naar buiten kwam. Conclusie: als we hoop willen houden, moeten we opschieten met veranderen.

--

Vóór 2025 moet de daling van de uitstoot zijn ingezet. Dat is het tijdsvenster waarin het moet gebeuren als we willen voorkomen dat onze aarde meer dan 1,5 graad opwarmt. Volgens mij moet iedereen aan de bak. Heb jij al een lijstje gemaakt van maatregelen die je in jouw dagelijks leven kan treffen?

En hier gelijk wat ideeën voor op je lijstje.

Welkom initiatief. Albert Heijn heeft in het algemeen veel invloed op het supermarktlandschap. Dus fijn dat zij nu deze stap zetten. 

Duidelijk verhaal over het verschil tussen het Beter Leven keurmerk en biologische producten. En een oproep aan de Jumbo om nog een tandje beter hun best te doen en ook veel meer in te zetten op biologisch. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Slaap. Dat zou meer prioriteit moeten hebben. Vooral als ik het druk heb. Maar vaak schuift dan mijn bedtijd juist op.

Hier worden gemeentes aangesproken. En dat lijkt me goed om te doen. Maar die woonwijken worden ontworpen door projectontwikkelaars, toch? Als die mensen nou gewoon eens geen wijken met te weinig groen meer ontwerpen. Of is dat teveel omgedacht?

Nog een indicator dat het niet goed gaat met het klimaat. Het zee-ijs op de Noordpool neemt steeds verder af. Sneeuw en ijs zijn wit en reflecteren licht (en warmte). Als dat smelt blijft er zwarte zee over. En die neemt 90% van het zonlicht op. En daardoor smelt het ijs nog sneller. Zie daar de zichzelf versterkende feedbackloop.

De roep om actie wordt steeds groter. Waar blijft de eerste persconferentie van deze crisis. Of wachten we daarmee tot Den Haag onder water staat?

In de categorie ‘hoe zorg ik goed voor mezelf’. Volgens dit artikel in ieder geval niet door suikervrije dingen te nuttigen die gezoet zijn met kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam. Overigens zou ik de cola maar gewoon helemaal achterwege laten. Als je dorst hebt, werkt water. Waarschijnlijk ook duurzamer.

--

En de kijktip gaat over vogels.

Heb je je wel eens afgevraagd hoe het komt dat vogelnesten niet helemaal onder de vogelpoep zitten? Dan is deze video voor jou. Ik zou hem niet kijken tijdens het eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten