zondag 17 april 2022

Over kippen, energietransitie, duurzamer leven en de bloesemboog

Voor school moet ik zo af en toe een opdracht doen. Zo ook deze week. Voor het vak veehouderij was dat een waarnemingsopdracht. De opdracht was eigenlijk om het gedrag van een koe te observeren. Maar als je op je stage geen koeien had, dan mocht een ander landbouwhuisdier ook. Op mijn stage zijn geen koeien. En aangezien ik mezelf nog niet gauw iets met koeien zie doen, heb ik gekozen voor de kip. Die kans acht ik nog wel aanwezig, dat ik daar in de toekomst iets mee wil. 
Dus gisteren zat ik lekker in het zonnetje naar vier kippen en een haan te kijken in de tuin van mijn favoriete vergaderlocatie. Geen straf hoor. Komende week moet de opdracht ingeleverd worden. En dat komt wel goed.

Wat ook goed gekomen is, is het rijtje met leestips hieronder. Doe er je voordeel mee.

--

In de categorie goed nieuws. Steeds meer organisaties gaan hun kansen benutten om de biodiversiteit te versterken. En dat is belangrijk.

Mark Sisson promoot de ‘Primal’ leefstijl. Dat schuurt aan tegen ‘Paleo’. Hij legt hier kort uit hoe het nou zit met dat hongerige gevoel. Iets met de juiste brandstof op het juiste moment.

Natte teelten. In Voedselbos Vlaardingen hebben we ook genoeg lisdodde. Een plant waarvan de (kernen van de) stengels eetbaar zijn, en waarvan isolatiemateriaal of stalstrooisel gemaakt kan worden. Maar zoals dit artikel ook aangeeft: er is nog geen afzetketen aanwezig. En dan is het verdienmodel ook moeilijk te realiseren.

Duurzamer leven levert meer op dan alleen een houdbare toekomst. Ook in het hier en nu neemt je kwaliteit van leven toe. Dat ben ik wel met de geïnterviewde eens.

Ook als niet-deelnemer aan dit pensioenfonds kun je je steun geven door de petitie te tekenen. Andere pensioenfondsen hebben deze stap al gezet. Er zou geen reden moeten zijn om te blijven investeren in fossiel. Teken ook.

Alleen wie zaait, zal oogsten. En dat kan dus ook met water. Mooi project.

Een pdf die ik vond via de nieuwsbrief van Velt. Handig voor als je momenteel je tuin aan het beplanten bent. Als je je planten slim kiest, is er in iedere maand iets bloeiends in je tuin. En dat is weer goed voor het behouden van bestuivende insecten.

De aanleg van die pijpleiding is dus hier om de hoek. Interessant om te lezen. Het benadrukt het belang van het werken aan een overgang naar een waterstof-infrastructuur. En in welk krachtenveld dat moet plaatsvinden.

Langzamerhand krijg ik het idee dat het gevoel van urgentie écht begint te groeien. Hier wordt zelfs gesproken van het geven van wekelijkse persconferenties om het momentum gaande te houden.

Ja, we hadden het kunnen weten. We weten het ook wel, eigenlijk. Dit boek gaat in op wat de Club van Rome heeft proberen te vertellen, en wat daar mee gebeurd is. Gaat ook op mijn verlanglijstje.

Rijtje maatregelen die Urgenda voorstelt om energie te besparen. Daarmee gaan we de opwarming van de aarde tegen,  helpen we de Oekraïne, en het is ook nog goed voor je portemonnee. Typisch win-win-win. Doe je mee? Er zitten best slimme ideeën tussen.

--

En de kijktip:

Collectieve illusies. Daar had ik nog nooit van gehoord. Maar het blijkt dus dat we er gezamenlijk last van kunnen hebben. We lijden aan een collectieve illusie als we denken dat alle anderen iets belangrijk vinden, terwijl eigenlijk niemand het als individu echt belangrijk vindt. Maar we doen maar alsof we het belangrijk vinden omdat we denken dat de meeste anderen het belangrijk vinden. Dat is dus een collectieve illusie.
Dus: wees eens eerlijk tegen jezelf. Wat vind jij écht belangrijk? En zeg dat nou eens tegen anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten