zondag 6 maart 2022

Over een nette moestuin, klimaatverandering, groente zonder plastic en duurzame woonruimte

Deze week was ik weer een dagje in Dordrecht omdat mijn dochter daar in deze voorjaarsvakantie ging optreden. Ze speelde met Circus Rotjeknor in de familievoorstelling 'Wintervuur' in Het Energiehuis. Daar vlakbij is Villa Augustus gelegen. Bij Villa Augustus is een grote moestuin, en die stond nog op mijn ooit-lijstje om eens te gaan bekijken. Dus twee vliegen in één klap deze week. 
Op de foto zie je een groot deel van de moestuin. Nu nog in winterrust. Deze tuin is erg strak bijgehouden. Ik vraag me wel af hoe het financiële plaatje van deze tuin eruit ziet. Ik vermoed dat de nette manier waarop ze het geheel bijhouden ervoor zorgt dat de tuin als zelfstandige eenheid niet rendabel kan draaien. Maar de tuin zorgt natuurlijk ook voor een fijne plek waarin de horeca (hotel, restaurant, huisjes) makkelijker geëxploiteerd kunnen worden. Dus de tuin wordt, denk ik, betaald uit de inkomsten van de horeca. Maar dat is pure speculatie van mijn kant. Wie het weet, mag het zeggen.

Ik zag dat ze ook rondleidingen in de tuin verzorgen. (Ook een verdienmodel, overigens.) Misschien dat ik daar nog eens gebruik van ga maken. Maar dan wel als de tuin er groen bij staat.

De leestips van deze week zijn wat magertjes qua aantal. Maar er zit wel een belangrijk bericht tussen dat je ongetwijfeld al gelezen hebt. We moeten harder aan de bak om de klimaatverandering binnen de perken te houden. Wat doe jij al om daaraan bij te dragen?

--

Dit wordt de crisis waarbij de crisis rondom corona verbleekt. We zien hem op ons af komen, maar we kunnen niet omgaan met de vertragingstijd van de maatregelen zoals we die van corona kennen. Alleen is het bij deze crisis geen twee weken tussen de maatregelen en de effecten, maar veel langer. En daardoor verspillen we kostbare tijd als we niet uitkijken.

Bizar om te constateren dat we plastic om vrijwel al ons voedsel normaal zijn gaan vinden. Als we afval willen verminderen, is de simpelste start om het niet te creëren. Hoe moeilijk kan het zijn…

Via de Atlas Leefomgeving wordt een schat aan informatie ontsloten. 

Interessant om te lezen hoe runderkuddes zich in de natuurlijke situatie met aanwezigheid van grote roofdieren kunnen handhaven. Dan snap je trouwens ineens ook waarom ze hoorns hebben.

En weer een blogpost van Robin. Hij is, als 15-jarige, de afgelopen maand zonder mobiel door het leven gegaan. Hij beschrijft hier zijn ervaringen. Wat opvalt is dat hij zijn telefoon vooral echt nodig had voor school. Iets om over na te denken…

--

En de kijktip
Hoopvol. Bij een groeiende wereldbevolking (naar 11 miljard) is het inderdaad verstandig om na te denken over een manier van wonen waarbij we de klimaatverandering niet erger maken, maar juist de goede kant op sturen. Zou dit het antwoord zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten