zondag 15 november 2015

Leestips t/m 15 november 2015

Technieuws van Microsoft en Facebook. Wat artikelen over het beschermen van privacy en hoe om te gaan met de wet bescherming persoonsgegevens. Een verslag van Dag 3 van de Onderwijsdagen 2015. Een uitleg over het gebruik van peer-feedback. Een rapport met innovatieve onderwerpen voor het onderwijs. En een onderwijsfilm.

Met bijdragen van Pierre Gorissen, Jeroen Bottema, André Manssen, Paul Kirschner, Richard Byrne en Marilse Eerkens.

Dit zijn de leestips van deze week.
Veel leesplezier. :-)



Rapport: Learning Analytics onder de wet Bescherming Persoonsgegevens - Pierre Gorissen op ICT&Onderwijsblog
"Als ik kan kiezen tussen het lezen van een boek of het bekijken van de film naar aanleiding ervan, dan kies ik altijd voor de film. Vandaag was het potentieel nog erger: ik had het rapport over Learning Analytics en de Wet Bescherming Persoonsgegevens al gelezen in de trein op weg naar de preconference van Dé Onderwijsdagen 2015 in Rotterdam. Maar gelukkig was de film, lees: de presentatie van Arnoud Engelfriet over het onderwerp van het rapport ondanks dat ik de afloop van het verhaal al kende, qua uitvoering veel leuker." Lees verder...

Choice is More than a Menu of Options - Personalize Learning
"Providing choice can be confusing. If learners are choosing from a set of pre-planned choices from a computer program or a list of options from the teacher, then the teacher is ultimately the one responsible for the learning not the learner. As learners increase responsibility around voice, teachers can also provide a process that builds ownership as learners move toward agency with choice." Lees verder...

Het proces van peer-review en het Annotatiesysteem - Jeroen Bottema op Leervlak
"Aanstaande vrijdag verzorgt de themagroep ICT en de lerarenopleider van het Velon een workshop op de jaarlijkse studiedag van het Velon. Het thema van deze workshop is het ondersteunen van feedback met inzet van ICT. Deelnemers krijgen een aantal voorbeelden te zien van hoe je met ICT het geven en ontvangen van feedback kunt organiseren. Vervolgens gaan deelnemers hands-on aan de slag met een aantal toepassingen. Eén van de toepassingen is het Annotatiesysteem, een voorbeeld dat ik heb aangereikt, waarmee het proces van peer-review georganiseerd kan worden. Helaas kan ik vanwege andere werkzaamheden niet aanwezig zijn bij de workshop. Via deze blogpost en handreiking kan ik toch een bijdrage leveren." Lees verder...

Microsoft gaat data Europeanen in Duitsland bewaren - Nu.nl
"Microsoft gaat de data van Europeanen opslaan in datacentra in Duitsland, om zijn klanten te beschermen tegen surveillance van de VS. Dat meldt FT woensdag. Microsoft zet in Duitsland nieuwe datacentra op, die onder toezicht staan van telecomprovider Deutsche Telekom. Op die manier zou de data van Europese Microsoft-klanten zowel technisch als juridisch in Europese handen bewaard worden, en zo buiten het bereik van de VS vallen." Lees verder...

Attachments in Outlook 2016 - ready for collaboration - Outlook Team op Office Blogs
"Tired of digging around for the file you want to attach when you were just working on it earlier? Tired of later trying to sift through emails to find links shared with you? With the Windows release of Outlook 2016, attachments just got a whole lot better. You can now skip the hassles associated with finding and sharing files, regardless of whether you were working on them on your computer, phone or tablet. The next time you go to attach a file to your email, the first thing you’ll notice is a list of recently accessed documents under the Recent Items. The Recent Items list is comprised of documents on your local hard drive as well as OneDrive, OneDrive for Business and SharePoint—making it simple to pick files you have accessed across any of your devices." Lees verder...

Ict in de klas. Zo werkt het wél - Marilse Eerkens op De Correspondent
"ct kan schoolprestaties verbeteren. Onderwijs op maat aanbieden, de docent meer tijd geven voor wat echt belangrijk is. Het kan er ook voor zorgen dat kinderen oppervlakkiger lezen en stof niet echt opnemen. Wat is waar in het debat over ict in het onderwijs?" Lees verder...

Van wie is het lesmateriaal dat jij ontwikkelt? Van jou of van de school? - André Manssen op Edu-curator
"Als 'schoolmeester-in-actieve-dienst' maakte ik op school - maar veelal thuis - met typemachine, stencilpen en 'knippen-en-plakken' - nog met een echte schaar-en-lijm  - allerlei lesmateriaal voor de groep die ik in enig schooljaar had. Een heel gedoe. Gelukkig ging het met de pc, internet, printer en kopieerapparaat allemaal een stuk makkelijker en sneller. Nieuwe technologieën - zoals het digibord - zorgden voor steeds mooier (interactief) lesmateriaal. Het internet maakte/maakt het mogelijk het zelfgemaakte lesmateriaal online te delen - via mijn Yurls - met mijn leerlingen en collega's. Ik had dit lesmateriaal immers zelf ontwikkeld. Het was van mij. Ik had het auteursrecht, dus ik kon er mee doen wat ik wilde... Het is wat ingewikkelder dan ik dacht..." Lees verder...

OWD2015: Dag 3 - Pierre Gorissen op ICT&Onderwijsblog
"En toen was ook dag 3 van Dé Onderwijsdagen alweer voorbij. En ja, ik heb het over dag 3. Want zoveel dagen duurt de conferentie. Maar door de scheiding in doelgroepen (ho en mbo gisteren, po en vo vandaag) waren er bij de 600 deelnemers van vandaag maar weinig die ook gisteren als een van de 800 deelnemers toen aanwezig waren." Lees verder...

Facebook gaat ouders waarschuwen bij delen van kinderfoto's - Nu.nl
"Ouders die graag foto's van hun kinderen delen op Facebook kunnen binnenkort een waarschuwing van Facebook verwachten. (...) Er worden elke dag zo'n 2 miljard foto's geüpload op Facebook. De inhoud van die afbeeldingen kan door middel van kunstmatige intelligentie steeds beter automatisch worden geanalyseerd, zonder tussenkomst van een mens. 
Op deze manier wil het sociale netwerk ouders waarschuwen over de mogelijke gevaren van het plaatsen van foto's van hun kinderen. Zo zou het systeem doorhebben dat er een foto van spelende kinderen in een park openbaar wordt geplaatst. Vervolgens zou Facebook de gebruiker vragen of hij of zij die foto wel echt wil plaatsen, omdat het gebruikelijk is dat dit soort foto's alleen met familie wordt gedeeld." Lees verder...

Microsoft brengt eerste grote update voor Windows 10 uit - Nu.nl
"Microsoft heeft de eerste grote update voor Windows 10 uitgebracht. Volgens de softwaremaker zorgt de update voor betere computerprestaties en verbeterde ondersteuning voor randapparatuur." Lees verder...

Privacy Online Explained by Common Craft - Richard Byrne op Free Technology for Teachers
"Have you or your students ever wondered what happens to all of the data collected by your web browsing habits? Or have you wondered why Facebook shows you one set of advertisements while a friend sitting next to you might see completely different advertisements? It all comes down to data collection and online privacy. In their latest video Common Craft explains how privacy online is different than it is in the real world, what happens to your online data, and how that data was captured to begin with." Lees verder...

Peuterprivacy - Paul Kirschner op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs
"Ik las een stelling bij een proefschrift, en de stelling luidde: “Pasgeboren kinderen van ouders met Facebook verdienen onmiddellijk een eigen Facebook pagina om zo vrienden en familie op te hoogte te houden van hun ontwikkeling”. Ik kon mijn ogen eigenlijk niet geloven, en wel voor twee redenen. Ten eerste moet een stelling verdedigbaar zijn en niet zomaar een leuke uitspraak zijn. Ten tweede om ik van mening ben dat zoiets doen echt verwerpelijk is." Lees verder...

Innovate My School Guide 2015/2016 - Pierre Gorissen op ICT&Onderwijsblog
"Van de hand van Innovate My School komt de Innovate My School Guide 2015/2016. (...) In het rapport komen de volgende onderwerpen aan bod: Coding & Robotics, Bring your own device, 3D Printing, Outdoor learning, Cloud-based learning, Online learning, Flipped learning, Game-based learning, Interactive technology, Immersive environments. Interessant aan het rapport is dat het heel concreet wordt allemaal." Lees verder...

Onderwijsfilm van het jaar: wat is het doel van onderwijs - Expanding Visions
"Heb je je ooit afgevraagd of de beslissingen die je neemt worden gedreven door wat je weet of voelt wat goed is? Of zijn deze beslissingen simpelweg gedreven door je gewoonten, door wat je gewend bent? Want waarom hebben we eigenlijk jaarklassen? Waarom lange zomervakanties? Waarom lessen van 45 minuten, waarom aparte vakken? Waarom gaan we eigenlijk naar school? De wereld verandert razendsnel. Wat is belangrijk om te leren als kinderen van nu misschien wel 100 jaar te leven hebben in zo’n snel veranderende samenleving? Wat is het dan het doel van onderwijs?" Lees verder... Of kijk de film hieronder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten