maandag 26 mei 2014

3 manieren om vragen toe te voegen aan youtube video's

Een tijd terug zag ik een bericht langskomen dat youtube aan het testen was met het laten toevoegen van vragen aan video's. Voor onderwijsdoeleinden is dat een mooie manier om formatieve toetsing toe te voegen aan instructievideo's die je je leerlingen laat kijken. Kort gezegd, je kunt er op die manier achter komen welke delen van de video gesnapt worden. Als je maar de juiste vragen stelt.

Het lijkt erop dat de test voorbij is, en de functionaliteit niet verder uitgewerkt is. Ik kan die optie zoals hij bijvoorbeeld hier beschreven is, niet terugvinden. Een voorbeeld van hoe het eruit ziet, zie je in deze video. (Op 0:56 zit bijvoorbeeld een vraag.)

Maar niet getreurd. Er zijn ook andere platforms waar je je heil kunt zoeken. Een lijstje van drie:

Educanon
Na het aanmaken van een account op Educanon, kun je op een vrij eenvoudige manier vragen op de tijdlijn van een video zetten. Je kunt video's gebruiken van youtube, teachertube en vimeo. Nadat de leerlingen de vragen hebben gemaakt, krijg je in je account een overzichtje van hoe goed ze die vragen beantwoord hebben. Op het blog van Tumult vond ik hier een mooi verslag over van een leraar die het gebruikt.
Een uitgebreide beschrijving van hoe je het één en ander aan de praat krijgt, vind je bij Herman van Schie.

TEDEd
Het TED platform is uiteraard vooral bekend van de vele Talks die daarop staan. Zij bieden echter ook een platform aan waarbij je vragen aan filmpjes kunt toevoegen. Herman van Schie heeft hier ook een een handleiding voor geschreven. Een voorbeeldles van hoe het er dan uitziet, vind je hier. Bij deze tool is het ook mogelijk om achteraf te zien wat je leerlingen ervan begrepen hebben.

Edpuzzle
Ongeveer hetzelfde als Educanon, doet Edpuzzle. Kennisnet heeft er dit berichtje overgeschreven. Voor een handleiding verwijs ik je weer naar het blog van Herman van Schie.


Toen ik vorige week dinsdag de tool Educanon aan collega's liet zien ter illustratie van wat er mogelijk is, vroeg één van die collega's of het ook mogelijk was om video's van beeldbank, schooltv, uitzendinggemist of teleblik op deze manier in de tools 'te plakken'. Ik weet niet of dat kan, maar dat zou wel mooi zijn.


(bron afbeelding)

1 opmerking:

  1. Je kunt een willekeurige video downloaden en vervolgens uploaden. Ik heb een GeoClip in Educanon gebruikt.

    www.educanon.com/public/12910/48402

    Via deze link kun je zien waar ik in Educanon mee bezig ben. Het is niet definitief (nog lang niet), maar volgens mij zie je wel goed wat er mogelijk is.
    Blubbr [https://www.blubbr.tv/] kan ook iets dergelijk, maar ik vind de presentatie nogal schreeuwerig.
    EdPuzzle vind ik vooral geschikt om bestaande video's te personaliseren. Je kunt je eigen voice-over toevoegen, bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen