dinsdag 10 september 2013

12 apps die de Steve Jobsschool zou moeten gebruiken

De Steve Jobsscholen zijn volop in het nieuws. Dat is logisch, want er wordt door sommigen naar gekeken met hoopvolle verwachting en door anderen met ontzettende afschuw. (En alles daar tussen in.)
Ik ben zelf van mening dat het goed is dat er scholen zijn die de verkenning aandurven om onderwijs anders vorm te geven. Zij zetten duidelijk stappen richting digitale vormen van onderwijs. De ervaring (en onderzoek) moet uitwijzen of ze het goed doen, wat ze goed doen en aan welke voorwaarden voldaan moet worden om het goed te kunnen doen.

In ieder geval ben ik erg nieuwsgierig hoe je dag-in-dag-uit onderwijs vorm geeft met apps en tablets zonder dat het gaat vervelen. Dat lukt met boeken ook niet. Waarom met apps wel?
Ik heb gepoogd een lijstje te maken van apps waarvan ik denk dat die goed bruikbaar zouden zijn op een Steve Jobsschool. Hieronder in willekeurige volgorde.

Letterschool
Een fantastische app om de nieuwsgierigheid die kleuters naar letters hebben in goede banen te leiden. Ze leren alvast wat letters 'schrijven'. Tenminste, ze doen kennis op over lettervormen, oefenen visuele discriminatie en schrijfpatronen. Het heeft uiteraard weinig van doen met handschrift ontwikkeling. Maar dat is de insteek van de app ook niet.
Letterlegger
Zwijsen experimenteert er lustig op los met het gebruik van apps. Ik weet niet of ze al veel gebruikt worden, maar de kwaliteit is over het algemeen goed. De Letterlegger heeft inmiddels een verbeterde versie. Het is een soort interactieve letterdoos. Het zou mooi zijn (voor de onderwijssituatie) als je kunt aangeven in welke kern een leerling zit, zodat alleen de letters die ze al gehad hebben, op dat moment gebruikt kunnen worden. Ongetwijfeld denken de mensen van Zwijsen daar over na.
Rompompom ik leer letters
Leuke app voor kleuters om aan de drang naar spelen met letters (en lezen) te voldoen. De spelletjes zijn leuk en zinvol.
Slate Math
Dit is een ambitieus project van een Israëlische computerwetenschapper (en zijn team) om het gehele rekencurriculum van de basisschool in apps te vatten. De app voor de kleuterbouw is beschikbaar. Het idee is om in de app activiteiten (spelletjes) neer te zetten die het begrip en inzicht in rekenen vergroten. Het gaat dus niet om de kale bewerkingen. Voor scholen is er achter de app een leerlingvolgsysteem beschikbaar. Ik weet alleen niet of dat ook in Nederland geldt. Dat zou de Steve Jobsschool kunnen uitzoeken. (Als ze dat al niet gedaan hebben...)
Easy Studio
Een app waarmee kinderen leren animaties te maken. Er zit een tutorial in waarmee kinderen stapsgewijs meegenomen worden in het tekenen, fotograferen en achter elkaar afspelen van die tekeningen. In de expert modus kunnen ze vervolgens alles maken wat ze kunnen bedenken. Tijd is dan vooral de beperkende factor, denk ik. 
Matrix game
Bij deze app gaat het erom dat kinderen een matrix invullen. Op de horizontale as van de matrix staan bijvoorbeeld kleuren, en op de verticale as vormen. Ze krijgen kaartjes waarop twee eigenschappen gecombineerd staan, bijvoorbeeld een geel vierkant, of een blauwe driehoek. Ze moeten dat kaartje dan op de goede plek in de matrix leggen. Er is een veelheid van kaarten. Sommige iets moeilijker dan anderen. Kinderen die van sorteren houden, kunnen hier uren zoet mee zijn.
Cargo-bot
Het idee van deze app is dat je de beginnende stappen voor programmeren zet. Er is een robot arm die dozen kan optillen van de ene plek naar de andere. De opdracht is om de stapel dozen te verplaatsen naar de eindsituatie. Om dat te bereiken, moet je de robotarm programmeren. Het traint het logisch denken, vooruit zien en het helpt om er achter te komen dat je procedures kunt verkorten.
Link naar iTunes

Kodable
Ook een app waarbij programmeren centraal staat. Hier is de uitdaging om een soort smiley-poppetje over een pad te laten lopen. Als hij de optimale route neemt, verdien je de meeste muntjes.
Link naar iTunes

Human Body
Kinderen die nieuwsgierig zijn naar de werking en bouw van het menselijk lichaam kunnen hun ei kwijt in deze app. De app geeft grofweg een model van het menselijk lichaam dat soms tot in detail gemanipuleerd kan worden. Spelenderwijs leren kinderen hierdoor van alles over de verschillende stelsels van het menselijk lichaam.
Link naar iTunes

Mingoville preschool
Of het zinvol is om kinderen al op vroege leeftijd op school in aanraking te brengen met de Engelse, daar verschillen de meningen nog over. Maar als je het dan toch wilt aanbieden, dan biedt deze app - een spinoff van een Deens overheidsprogramma - daar ruime mogelijkheid toe. Het thema over dieren is gratis. Andere thema's zijn via in-app aankopen aan te schaffen.
Link naar iTunes

Uconnect
Puzzelspelletje dat je in mijn ogen goed kunt gebruiken als uitloopactiviteit op een les. Kinderen moeten puntjes op een veld met elkaar verbinden via verschillende lijnen. Iedere lijn mag maar een keer 'gelopen' worden. Sommige mogen zelfs maar één kant op gelopen worden. De uitdaging is om in één beweging alle punten te verbinden.
Link naar iTunes

iMotion HD
Voor de wat creatievere lessen is deze app goed bruikbaar. Hiermee kun je op een eenvoudige manier een stopmotion filmpje maken.
Link naar iTunes

Nou ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar apps die jij zou aanbevelen aan de Steve Jobsschool. Laat hieronder een reactie achter.

1 opmerking: