dinsdag 24 september 2013

5 leervoorkeuren volgens Simons #inhmli

Zoals ik al eerder geschreven heb, ben ik dit schooljaar begonnen met de master Leren en Innoveren bij InHolland. Inmiddels hebben we een kennismakingsbijeenkomst en twee masterclassdagen achter de rug. Afgelopen vrijdag kwam prof. dr. P. Robert-Jan Simons ons een masterclass geven over onder andere leervoorkeuren. Volgens Simons zijn er verschillende leervoorkeuren te benoemen die mensen kunnen hebben. In het artikel dat we voor deze masterclass vooraf als huiswerk opgegeven hadden gekregen, noemt hij de volgende vijf voorkeuren:
(Dit is een weergave in mijn woorden.)

1. Kunst afkijken (apperception)
Mensen die deze leervoorkeur hebben, willen het liefst leren van iemand die iets heel goed beheerst. Dat kan een vaardigheid zijn, of misschien is diegene een expert op een bepaald kennisdomein. Het werd tijdens de masterclass ook vergeleken met modelleren, of imiteren van expertgedrag.

2. Participeren (participation)
Mensen die deze leervoorkeur hebben, willen het liefst samen leren. Ze leren het liefst in groepen en proberen van en met elkaar te leren. Ze gaan ervan uit dat kennis ontstaat door interactie met andere mensen.

3. Kennis verwerven (acquisition) 
Mensen die deze leervoorkeur hebben, gaan ervan uit dat kennis iets is dat vaststaat, dat feitelijk en objectief is, en dat je dat dus kunt verkrijgen door te leren. Uit een boek, van een filmpje, door een hoorcollege bijvoorbeeld. Het schoolse leren sluit hier vaak bij aan.

4. Oefenen (exercising)
Mensen die deze leervoorkeur hebben, stellen prijs op een veilige (gesimuleerde) omgeving waarin ze fouten kunnen maken zonder dat dat consequenties heeft. Ze willen de kennis of vaardigheid eerst oefenen voordat ze het in praktijk brengen.

5. Ontdekken (discovery)
Mensen die deze leervoorkeur hebben, willen het liefst gewoon doen, en zelf ontdekken wat wel of niet werkt. Al handelend komen ze er achter hoe 't zit. En daardoor leren ze.

In onderstaande video licht hij toe dat die verschillende leervoorkeuren bij verschillende mensen in verschillende combinaties voorkomen. In mijn geval heb ik een voorkeur voor 'kunst afkijken' en 'ontdekken'. Zo'n combinatie heet dan een leerpatroon. In het meest ideale geval zou een leraar rekening moeten houden met de leerpatronen van zijn leerlingen. Maar dat kunnen er binnen een groep zoveel zijn dat dat bijna niet te doen is. Volgens Simons komt daar ict om de hoek kijken. Want door ict slim te gebruiken, zegt Simons, kun je veel beter tegemoet komen aan de leerpatronen van je leerlingen.


Robert-Jan Simons over leervoorkeuren from Master Leren & Innoveren on Vimeo.

Aan het eind van zijn masterclass voegde hij overigens nog toe dat ze nu bezig zijn deze theorie uit te breiden met nog twee leervoorkeuren. Over de naamgeving is nog geen overeenstemming bereikt, maar de ene leervoorkeur wordt waarschijnlijk iets met 'intuïtief leren' of 'onderbuikgevoel', en de andere heeft iets te maken met 'beeldend leren' of 'het afspelen van verschillende filmscenario's'.


bronnen:
Simons, R., & Ruijters, M. (2008). Varieties of work related learning. International Journal of 
Educational Research, 47, 241-251. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten