vrijdag 9 november 2012

Over schrijftechnologie

Jeff Grabill, een onderzoeker van de Michigan State University en schrijfdocent, deed in juli 2012 verslag van een onderzoek dat hij en zijn collega's uitgevoerd hadden. Ze wilden meer weten over wat schrijven voor rol speelt in het leven van studenten.

In zijn verslag schenkt hij aandacht aan het feit dat schrijven veel meer dan vroeger verweven is in het alledaagse leven van studenten. Maar dan hebben we het niet over schrijven met een pen of een potlood op papier, maar over schrijven via (mobiele) technologie: SMS, email en aantekeningen maken.

Hij vraagt zich naar aanleiding van dit onderzoek af of de telefoon het nieuwe potlood is/kan zijn. Dat is een interessante vraag om te stellen. Op steeds meer scholen zie je tablets verschijnen die (gedeeltelijk) boeken en schriften vervangen. De discussie over schrijfonderwijs gaat onder invloed van die technologie steeds vaker en heviger gevoerd worden, is mijn voorspelling.

Ikzelf schrijf bijvoorbeeld nog maar heel weinig op papier. Steeds vaker sla ik notities, boodschappenlijstjes e.d. op op mijn mobiel of op mijn tablet. Eén van de twee apparaten heb ik altijd bij de hand.
Dat gaat in steeds grotere mate gelden voor de kinderen die nu opgroeien. We leren alle kinderen nu (nog) schrijven met pen en papier. Maar waartoe doen we dat eigenlijk? Is handschriftontwikkeling nodig om goed te kunnen leren lezen en schrijven? Moet je het aanleren 'voor de zekerheid'? Voor als de technologie uitvalt?

Als je gaat kijken naar wat er in de kerndoelen staat over schrijfonderwijs, dan gaat dat vooral over stelonderwijs. Een heel klein element daarin is het ontwikkelen van een goed leesbaar handschrift; alleen kerndoel 8 noemt dat.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe makers van schrijfmethodes hier nu mee bezig zijn. Waarom willen we eigenlijk een leesbaar handschrift? En hoe succesvol zijn we daar nou eigenlijk in? Ik weet van genoeg collega's en familieleden dat ik liever een email van ze ontvang dan een handgeschreven tekst. En dat weten zij ook. Die handgeschreven tekst kost me normaliter gewoon veel te veel tijd om te ontcijferen. Veel meesters en juffen hebben twee handschriften. Een privé (lelijk en snel) handschrift en een professioneel handschrift (mooi en duidelijk) handschrift. En die tweede hebben ze alleen maar omdat ze het goede voorbeeld moeten geven. Dat heeft weinig meer te maken met functionaliteit.

De inspectie heeft een tijdje geleden een brochure uitgebracht over het stelonderwijs. De voorbeelden die zij daar noemden om je onderwijs vorm te geven, waren allemaal analoge activiteiten die eventueel ook digitaal plaats kunnen vinden. Maar het uitgangspunt was niet digitaal. Er werd niet toegewerkt naar uiteindelijke digitale vormen van schrijven. Terwijl die digitale vormen van schrijven in ons dagelijks leven alleen maar belangrijker worden. Ik vind het op zijn minst bijzonder dat de inspectie daar aan voorbij gaat.

Mobiele technologie WORDT geen schrijftechnologie, mobiele technologie IS allang schrijftechnologie. En het (basis)onderwijs heeft simpelweg nog niet bedacht wat je met dat gegeven moet.


Meer lezen
Focus op schrijven
Kies je tablet via sortable.com
Op bezoek bij iPadschool

Geen opmerkingen:

Een reactie posten