Jeroen Bottema besteedt op zijn blog aandacht aan het SAMR model van Puentedura. Dat is een model dat helpt tijdens het reflecteren op je lespraktijk.
SAMR is de afkorting die staat voor de vier niveaus van het model, namelijk:
Substitution, Augmentation, Modification en Redefinition.
(bron)
De twee laagste niveaus beschrijven activiteiten waarbij er een versterking van de didactiek plaatsvindt door de inzet van ICT. Deze twee niveaus zijn 'low level tech'.
Bij de twee hogere niveaus gaat het om transformatie van de didactiek door inzet van ICT. Je doet dan dingen die je zonder gebruik van ICT niet zou kunnen doen. Deze twee niveaus zijn 'high level tech'.
Het is niet de bedoeling van het model om te per se te streven naar het hoogste niveau. Het helpt je alleen om bewust te worden van je inzet van ICT.
Voor meer informatie verwijs ik graag naar de weblog van Jeroen Bottema.
Meer lezen
Programmeer of wordt geprogrameerd
Schrijven met de hand helpt leren lezen
Netwijs: Teach like a champion
Geen opmerkingen:
Een reactie posten