vrijdag 5 oktober 2012

Bloggen met leerlingen

In tip 102 geeft Erno Mijland de suggestie om een blogomgeving voor je leerlingen in te richten waarin ze elkaar kunnen voorzien van feedback op geschreven teksten. Hij noemt het platform Kidblog.

Ik heb geprobeerd eens een overzichtje te maken welke platformen er zijn die speciaal gericht zijn op het bloggen met (of door) kinderen. En dat blijkt dus vrij moeilijk te vinden. (Het zal er best zijn, dus ik hou me aanbevolen.)
Wel kwam ik uit bij de wiki van André Manssen en de yurls die hij bijhoudt van weblogs die door scholen gebruikt worden.

Daaruit valt op te maken dat de meeste scholen kiezen voor blogspot.com. Verder zijn er ook scholen die gebruik maken van web-log.nl en wordpress.com. Scholen uit België zie je ook gebruik maken van skynetblogs.be. Het zijn allemaal gratis blogplatforms waar je binnen een vloek en een zucht een simpel blog hebt opgericht.
Deze platformen zijn echter niet speciaal gemaakt voor het gebruik door kinderen. Bij blogspot en wordpress mag een kind onder de 13 ook helemaal geen eigenaar zijn van een blog. Maar als de juf of meester het blog aanmaakt en de leerlingen alleen bijdragen posten, is dat volgens mij geen probleem. Wel zul je moeten beslissen of je het blog openbaar maakt, of dat je het besloten houdt. Maar dat heeft dan weer te maken met het doel van je blog.

Wat kun je met een blog in het onderwijs?
Hiervoor kan ik beter verwijzen naar de wiki die André Manssen heeft gemaakt. Sommige informatie op die wiki begint een beetje te verouderen, maar desalniettemin is het een goede bron om te starten als je je nog helemaal niet verdiept hebt in bloggen in het onderwijs.

Ikzelf zie vooral twee categorieën van toepassingen voor blogs in de onderwijspraktijk.

1. Verslaglegging
Dat kan zijn naar ouders, grootouders en andere belangstellenden toe. Wat doen we in de klas, en dat soort zaken. Maar ook het maken van een portfolio of het simpel posten van foto's over school- of klasactiviteiten.

2. Verwerking of toepassing van leerstof
Je geeft bijvoorbeeld een stelopdracht en laat leerlingen de producten publiceren op het blog. Ze kunnen daarna elkaars werk teruglezen en becommentariëren.
Of je geeft een opdracht dat ze iets moeten uitzoeken over een bepaald geschiedenisonderwerp en publiceren een tijdlijn of verslag daarvan op het blog.
Zo zijn er nog wel meer (verwerkings)opdrachten te verzinnen.


(bron plaatje)

Meer lezen
Waarom zou je nou bloggen?
7 principes voor rijke leeromgeving
Redenen om een blogteam op school te willen hebben


Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

1 opmerking:

  1. Tja, ik zal die wiki eens bijwerken. De basisprincipes van bloggen met je klas gelden - denk ik - nog steeds. Naar mijn idee blijven die altijd hetzelfde. Alleen de technische mogelijkheden breiden zich steeds meer uit. Op blogs is steeds meer mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen