Aan de hand van een zesfasenmodel wordt in 'Informatievaardigheden voor leraren' beschreven waaraan gedacht moet worden bij het aanbieden van onderwijs in informatievaardigheden. Het model beschrijft zes fasen die doorlopen worden als informatieproblemen moeten worden opgelost. (Zie figuur hiernaast.)
In zes hoofdstukken wordt iedere fase beschreven en toegelicht. Dan volgt er een hoofdstuk over regulatievaardigheden en het belang daarvan voor een goede uitvoering van de informatietaak.
Het daarna volgende hoofdstuk (hoofdstuk 8) besteedt aandacht aan het ontwerpen van informatievaardige opdrachten. Als je nadenkt over het ontwikkelen van informatievaardigheden binnen je onderwijs is dit hoofdstuk vooral interessant. Een en ander lijkt wel geschreven voor gebruik in het voortgezet onderwijs. Maar met een beetje goede wil is het ook bruikbaar voor basisonderwijs.
Volgens mij zijn veel basisscholen in de praktijk nog steeds zoekende naar goed onderwijs in informatievaardigheden.
In de groep 'Onderwijs 2.0' op LinkedIn is op dit moment bijvoorbeeld een forumdiscussie gaande over het aanbieden van leerlijnen voor Word en Powerpoint. Of dat zinnig is, valt te betwijfelen. Maar als je aan informatievaardigheden gaat werken, loop je in de praktijk ook aan tegen het wel of niet aanwezig zijn van ICT vaardigheden. Ik denk dat onderwijs in informatievaardigheden je kapstok zou moeten zijn waaraan je je onderwijs dat daar aan raakt aan kan ophangen.
Meer lezen (ergens anders)
Trendmatcher
Wilfred Rubens
Meer lezen op dit blog
Welke technologie gaat ons onderwijs veranderen?
Leren in netwerken
Learning to teach online
Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss
Geen opmerkingen:
Een reactie posten