vrijdag 9 maart 2012

Welke technologie gaat ons onderwijs veranderen?

Dit is de vraag die Erno Mijland stelt op zijn blog: Welke technologieƫn gaan ons onderwijs het meest veranderen?
Hij geeft vervolgens ook een rijtje mogelijke antwoorden, zoals bijvoorbeeld:
- augmented reality
- spraakherkenning
- multitouch table screens
- 3D printing

Ik vind het vrij een interessante vraag. Het doet je nadenken over een mogelijke toekomst. Technologie zal een steeds grotere rol gaan spelen. Technologie wordt ook steeds betrouwbaarder. Maar het succesvol inzetten van technologie vereist volgens mij meer dan alleen de beschikbaarheid ervan op de (consumenten)markt.
Waneer wordt het nu toch eens normaal om op iedere basisschool een goed opgeleide en/of ervaren ICT coƶrdinator rond te hebben lopen? Iemand die deze trends kan duiden. Iemand die genoeg weet van zowel onderwijs als beschikbare technologie.
Wanneer wordt het toch eens normaal dat leraren kunnen omgaan met voor hun relevante technologie in het klaslokaal? Er zijn genoeg goede voorbeelden te noemen. Maar er zijn ook nog genoeg leraren die met enige trots zeggen dat ze digibeet zijn. Ik snap dat niet. Want je bent er als leraar bijvoorbeeld ook niet trots op als je niet zou kunnen schrijven of spellen.

De reactie die ik op het blog van Erno heb achtergelaten is overigens de volgende:
"In dit rijtje moet mijn inziens zeker iets staan met betrekking dat de grote hoeveelheid data die beschikbaar is op internet. Ik zou het 'gebruik van dataverzamelingen' willen noemen. En dat kan van alles zijn. Het programma 'Nederland van boven' heeft een leuke aanzet gegeven.
Verder heb ik begrepen dat de overheid van Neelie Kroes moet gaan zorgen dat de data die de overheid verzamelt voor het publiek (en dus ook het onderwijs) beschikbaar wordt."

Je zou het ook datagestuurd onderwijs kunnen noemen, of learning analytics. Ik denk dat er op zeker moment ingezien wordt dat papieren verwerking van leerstof (door leerlingen dus) meer nadelen heeft dan een digitale verwerking. En dat gaat dan pas echt impact hebben.


(bron plaatje)

Meer lezen
Blended learning, wat is dat?
Bekwaamheidseisen ICT voor leraren
iPeuters

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten