dinsdag 5 juni 2012

15 typecursussen, is dat nou nodig?

Mocht je op zoek zijn naar een typecursus, dan heb je keuze genoeg. In de Linkedin-groep 'Onderwijs 2.0' werd niet zo lang geleden gevraagd naar het aanbieden van typecursussen op school. Daarop kwamen uiteraard voldoende antwoorden waaruit je kunt putten. (Zie discussie hier. Je hebt wel een Linkedin account nodig en lidmaatschap van de betreffende groep; beide gratis.)

Er werd verwezen naar een artikel dat in COS verscheen in september 2010 (pdf). Daarin worden de volgende aanbieders genoemd:
- Typetopia
- Ticken.nl
- Typemania (lijkt niet meer te bestaan)
- Typestars
- Type Basic
- Typing Master
- LOI typecursus voor kinderen
- Instituut PICA
- Cygnus 7
- Typelesonline
- Typeles-typeles.nl

In hetzelfde artikel wordt geadviseerd je de volgende vragen te stellen als je een typecursus wilt gaan aanbieden op school:
- Past de cursus bij mijn leerling(en)?
- Wat vinden ze leuk om te doen?
- Sluit de cursus aan bij de belevingswereld van mijn leerlingen?
- Blijft de cursus ook na een aantal lessen leuk?
- Wil je de cursus via internet of boekjes volgen?
- Past de cursus binnen het huidige takenpakket van je school?
- Wat wordt de taak van de leerkracht?
- Is een gecertificeerd diploma wel of niet van belang?
- Wat kost het volgen van een typecursus?

Volgens de reacties in de Linkedin-groep missen in het overzicht van COS nog:
Typetuin, door de makers van Rekentuin.
Gigakids, cursus van de vragensteller in de Linkedin-groep.

En er werd nog verwezen naar deze twee, mij beide onbekend:
- Klavaro
- Tux4Kids

Keus genoeg dus.

Hoewel ik zelf erg blij ben met het feit dat ik tienvingerig blind kan typen, weet ik niet of het zinvol is om kinderen hier nu heel veel tijd in te laten steken. Het toetsenbord als interface om een computer te bedienen zal in de toekomst steeds verder naar de achtergrond gedrukt worden. Op mobiel en tablet heeft het al geen zin om blind te kunnen typen. En de ontwikkelingen van spraakgestuurde apparaten is ook in volle gang. Denk aan Siri van Apple, of aan de spraakherkenningssoftware van Dragon. Of heb ik het erg mis?

Meer lezen
4 programmaatjes om (super)snel te typen
Welke technologie gaat ons onderwijs veranderen
Digischrijven: Juf-In-A-Box

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten