maandag 11 juni 2012

Windows XP en IPv6

Afgelopen woensdag was door de internetsector uitgeroepen tot IPv6-dag (zie: nu.nl). Dat had vast te maken met de datum die mooi aansloot qua nummering. Op die dag gingen veel grote spelers van IPv4 over op IPv6. Het schijnt te maken te hebben met de beschikbaarheid van het aantal IP-adressen. Onder IPv4 raken de IP-adressen ergens dit jaar op. En daarom moet er overgestapt worden op IPv6. Want daarbij zijn er veel meer IP-adressen beschikbaar.
Ik zie het als een soort jaar-2000 probleem. Je moet op tijd overstappen, want anders mis je de aansluiting. Hoe dat technisch allemaal in elkaar zit, weet ik ook niet.

Op Site4School las ik een bericht dat voor een eenvoudige basisschool misschien wel handig is om je te realiseren. Namelijk dat Windows XP niet voldoet aan de IPv6 standaard. En volgens dat bericht zou je om die reden dus moeten overstappen op bijvoorbeeld Windows 7.
Ik neem dat bericht voor waar aan. Maar de technische achtergrond daarvan ken ik niet, en daardoor weet ik niet zeker of het klopt. Voor scholen die nog gebruik maken van Windows XP (en dat zullen er velen zijn), is dit misschien wel handig om eens bij je netwerkleverancier na te vragen.
Zie: Site4School
(Update: Inmiddels las ik ook het bericht dat het wel meevalt: Windows XP kunnen we blijven gebruiken met IPv6)


Op www.ipv6day.nl is meer informatie te vinden over de overgang van IPv4 naar IPv6. Onderstaand filmpje is daar ook te vinden. Hierin wordt het een en ander uitgelegd over de noodzaak om over te gaan naar IPv6.




Meer lezen
TPACK.nl
pdf's maken vanuit ieder programma
Filterbubbles niet gewenst

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten