dinsdag 12 juni 2012

Tweede scherm in de klas

In het berichtje 'Juf heeft meetbaar last van ander mediagebruik' van januari op dit blog herschreef ik een nieuwsbericht dat eigenlijk ging over mediagebruik naast de televisie. Daarin werd gesteld dat het de grote uitdaging is om de toegevoegde afleiding van tablets, smartphones en laptops om te zetten in toegevoegde waarde. Die stelling gaat zowel op voor de televisiewereld als voor de onderwijswereld, denk ik. Vandaar dat ik dat berichtje ook herschreef.

Nu kwam er afgelopen week op nu.nl een onderzoek voorbij van Stichting Kijk Onderzoek. Daaruit zou blijken dat de toegevoegde waarde nog niet gerealiseerd lijkt te gaan worden. 70% van de kijkers is op hun tweede scherm (tablet, mobiel of laptop) iets anders aan het doen dan wat er op de televisie gebeurt.

Ik vraag me af hoe een gemiddelde juf of meester het voor elkaar gaat krijgen om haar of zijn leerlingen bij de les te houden als er zoveel afleiding op de loer ligt. Of benader ik het nu te negatief.

Ik zou graag in contact komen met mensen die het tweede scherm in hun klas actief gebruiken en de problemen daarom heen weet te tackelen. Welke vaardigheden heb je als juf of meester dan nodig om dat succesvol te doen?


Meer lezen
Juf heeft meetbaar last van ander mediagebruik
Stemkastjes gebruiken
Ontwrichtende innovatie op school

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

2 opmerkingen:

  1. Ik (en mijn collega's) ervaren dit niet. Heb je met het 'ouderwetse' schriftje en krijtbord ook niet de gevaren van uitleggen op het bord terwijl kinderen tekenen in hun schriftje? Er valt natuurlijk meer te beleven op een tweede scherm, maar een standaard leerkrachthouding is voldoende om ervoor te zorgen dat leerlingen niet afdwalen van je les. Sterker nog, de betrokkenheid en motivatie wordt juist vergroot!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Wytze,
    Laat ik gelijk even van de gelegenheid gebruik maken dat ik het afgelopen dinsdag een prettig gesprek vond. Ik heb er echt zin in om volgend schooljaar een keer langs te komen.

    Wellicht dat het met betrekking tot bovenstaande nog uitmaakt of het de eigen devices van leerlingen zijn of dat ze spullen van school gebruiken. Kun je daar iets over zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen