maandag 13 oktober 2008

Stemkastjes en het digitale bord

Een beetje fabrikant van digiborden levert ook stemkastjes die je bij het digibord kunt gebruiken. ActivBoard heeft ActiVote, en SmartBoard heeft Senteo. Op het weblog van Wilfred Rubens las ik dat je zo'n systeem van stemkastjes ook wel Student Respons Systemen noemt, kortweg SRS. Weer wat geleerd.

Even wat voor- en nadelen van SRS op een rij:

Voor
Het geeft feedback over je les. Hebben je leerlingen de stof 'gepakt'? Vonden ze het leuk? De mate van feedback ligt natuurlijk ook aan de vragen die je stelt.

Het verhoogt de motivatie van de leerlingen. Het vraagt een actievere houding dat alleen kijken en luisteren tijdens een instructie. Je kunt leerlingen prikkelen met stellingen tijdens een inleiding. Je kunt leerlingen meer betrekken bij de evaluatie van de les.

Het zorgt voor een beter leereffect. Een combinatie van kijken, luisteren, meedoen is beter dan een van de drie apart. Het maakt het makkelijker om de dingen te onthouden.

Het past goed bij de tijdgeest. Het is een moderne manier van werken. Kinderen zijn gewend met digitale 'gadgets' te werken. Stemkastjes passen daar goed bij. Het geeft iedere individuele leerling een hoorbare (of zichtbare) stem.


Tegen
Het vergt (veel) voorbereiding om een goede interactieve les in elkaar te zetten van de kant van de meester of juf.

Vaak is de prijs van aanschaf van de apparaatjes hoog. Vooraf is vaak niet duidelijk in hoeverre de stemkastjes daadwerkelijk gebruikt zullen worden.

Het is geen wondermiddel. De inzet van stemkastjes is een van de vele didactische werkvormen die je kunt toepassen. En variatie in werkvormen is nog altijd het beste.


Wij hebben de stemkastjes (in ons geval ActiVote) nog niet aangeschaft. Heb je als lezer van mijn weblog al ervaring met het gebruik van stemkastjes? Misschien vind je het leuk om te reageren.



Meer lezen?
Materiaal scannen voor digibord
Getallenlijn op ActivBoard
Vries je beamer

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

5 opmerkingen:

  1. Remco,

    Sinds kort ben ik een vaste lezer van je weblog.

    Die stemkastjes hebben wij dus wel meteen aangeschaft bij de eerste serie digitale borden. Als ik nu zo jouw voors en tegens lees moet ik mij toch meer aansluiten bij de tegens. In één jaar tijd zijn ze denk ik een keer of twee gebruikt. Allee keren door mij.
    De rede?
    Het kost veel tijd om een leuke les te maken waar je ze bij kan gebruiken.

    Wel heel positief vond ik dat je de uiteindelijk uitslag als een excel blad kon opslaan. Zo zou je de resultaten wel bij kunnen houden.


    Maurits Knoppert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Maurits:
    Leuk dat je meeleest. Maak gerust reclame hoor. :-)

    Misschien kun je het nadeel van de voorbereidingstijd teniet doen door de les zo te ontwerpen dat je hem het jaar daarna weer kan gebruiken. Aantekening in de handleiding van de methode erbij en je collega die de klas dan heeft is ook gelukkig.

    En wellicht vinden collega's het leuk om een keer een woensdagmiddag bij elkaar te zitten om wat lessen in elkaar te knutselen.

    Welk merk digibord hebben jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Remko

    Natuurlijk zal ik het zo ontwerpen dat we de jaren erna er ook profijt van hebben. (doen we nu eigenlijk ook al met andere voorbereidingen op het digibord) Het heeft wel wat tijd gekost voordat iedereen het nut zag om zijn lessen gedeeld op de server op te slaan ipv onder je eigen naam in je eigen documenten.

    En samen met collega's wat maken? Is wel erg interessant. Positief gezien gebruikt iedereen het bord nu op zijn manier, maar de stap om nu samen wat lessen te gaan maken is denk ik nog net te ver. Wie weet gaat dit nog komen als de collega's de meerwaarde hiervan gaan inzien.

    Ohja en wat voor bord? We hebben op de bovenbouw 6 vaste avtiveboards hangen en op de middenbouw 6 borden die in hoogte verstelbaar zijn.


    Maurits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Remko,

    Ook ik lees net als @makk al enige tijd je weblog. Vanuit persoonlijke interesse voor het onderwijs en mede vanuit mijn werk, daar over later meer. De voorbeelden en de diverse werkwijze die je noemt (kennis delen/ uitwisselen) spreken me aan en zijn in mijn ogen erg van deze tijd!

    De reden dat ik nu reageer is het volgende. Het product van het bedrijf waar ik werk kan in mijn ogen een enorme toevoeging voor de lessen in het onderwijs zijn, de eerste, praktijk ervaringen wijzen dat ook uit!

    De software maakt het mogelijk om meerdere (draadloze) muizen/ toetsenborden/ tablets op een computer aan te sluiten. Dus met meerdere pijltjes op het scherm. Wat we met de kinderen, en volwassenen merken is meer betrokkenheid bij het samenwerken op het scherm.

    We denken dat de toepassing zeer breed kunnen zijn in het onderwijs. Bijvoorbeeld met meerdere kinderen tegelijk grenzen tekenen in Google Earth, gewoon surfen over het internet met meerdere kinderen.

    Volgende week zetten we een gratis versie op het internet voor het onderwijs/persoonlijk gebruik. Natuurlijk nodig ik jullie allen uit om ervaringen te delen.

    Ook ben ik benieuwd naar toepassingen die jullie kunnen bedenken voor de software, een mailtje kan altijd, of het volgende feedback kanaal: http://feedback.wunderworks.com/

    Onze site is www.wunderworks.com

    Maarten Terpstra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Maarten
    Bedankt voor je reactie.

    Ik ben zo vrij geweest om er een blogpostje over te schrijven. Ben benieuwd naar de gratis versie van de software.
    De muizen e.d. sluit je dan aan via usb (of een usb-hub), neem ik aan?
    Werkt het onder ieder besturingssysteem?

    BeantwoordenVerwijderen