zondag 7 april 2024

Over aubergines, AI, wisselvallig lenteweer, koraal, oogstvrienden en rust

Eén van de nieuwe groenten in het teeltplan van dit jaar is de aubergine. Ik heb een soort uitgekozen die niet heel grote vruchten maakt en volgens de beschrijving ook in een buitenteelt mogelijk is. Ik heb namelijk geen kas die groot genoeg is om de planten in voldoende hoeveelheden binnen te houden. 
Vorig jaar deed ik ook al een buitenteelt met paprika. En die gaf een mooie oogst. Ook meloen probeerde ik vorig jaar, maar die is dit jaar uit het teeltplan gegaan. Dat was namelijk niet zo succesvol. Nu dus maar aubergine proberen.

De plantjes moeten wel warm opgekweekt worden. Dus een week of twee/drie geleden heb ik een tray voorgezaaid. Ze staan gezellig met de paprika's en tomaten op een warmtematje onder mijn zolderraam. Daar heb ik met twee schragen en een plank een tijdelijk tafeltje gemaakt waar precies vier zaaitrays op passen. 

De aubergines, paprika's en tomaten zijn inmiddels bijna allemaal gekiemd. De volgende stap is dat we ze in grote potjes gaan zetten. Voorlopig moeten ze nog wel binnen blijven, want deze planten kunnen absoluut geen kou hebben. Pas na 15 mei gaan ze naar buiten. Tot die tijd mogen ze gestaag doorgroeien. Het is alsof je voor baby'tjes aan het zorgen bent.

En hopelijk geven ze vanaf halverwege het seizoen een mooie oogst aan vruchten.

--

De leestips

Toch vraag ik me af hoe dit nou precies berekend wordt. De landen die hier genoemd worden als slecht presterende landen, zijn ook allemaal niet zo groot qua oppervlak. Heeft de populatiedichtheid van een land dan misschien de meeste invloed op deze ranglijst?

Oké, een nattere lente dus. Zullen we het ‘groeizamer weer’ noemen? Dat klinkt een stuk positiever, tuingewijs.

Rookgedrag bewijst dat mensen geen rationele wezens zijn. Rationeel gezien zou niemand nog beginnen aan roken en zou iedere roker veel meer moeite doen om te stoppen. Desalniettemin vind ik het onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen beginnen met roken. Hoe stom kun je zijn?

Het gaat in ieder geval de goede kant op.

Inzet van AI kost ook gewoon energie, he. En we vinden het dus een goed idee om die energie te besteden aan het voorspellen van de wachttijd op je koffer… 

Geen vrolijk bericht. Het grootste koraalsysteem ter wereld nadert zijn kantelpunt. Het punt van geen herstel meer mogelijk dus. En de oorzaak: opwarming van de Aarde. 

Het beeld begint te kantelen. Dat werd hoog tijd.

Leuk dat deze proef nu begint. Het is een manier om te leren wat je uit een voedselbos kunt eten.

Helaas weer een voorbeeld van een regio waar de klimaatverandering pijnlijk duidelijk wordt.

Vogels herkennen voor gevorderden. Zulke groenbruine vogeltjes heb ik in mijn tuin ook weer gespot. Maar ik zou niet durven zeggen of het een tjiftjaf, een fitis of een fluiter is.

Informatief.

Mooi overzicht. Het is erg belangrijk om voldoende rust te nemen. Niet alleen fysiek.

--

Geen kijktip deze week



Geen opmerkingen:

Een reactie posten