zondag 31 maart 2024

Over plantgoed, wormen, bos, internet, uitstoot en doeners

Deze week werd het eerste plantgoed bezorgd. Een aantal gewasgroepen kweek ik niet zelf op, maar bestel ik bij Jongerius in Houten. Zij kwamen afgelopen maandag een pallet aan plantgoed bezorgen. En met de vrijwilligersploeg die klaar stond, zijn we meteen aan de slag gegaan.

Inmiddels staan alle prei, sla, andijvie, spinazie en een paar kolen in de grond. Ondertussen planten we ook de kapucijners en de peulen en zaaiden we de rucola en meiraap.
De tuin begint langzamerhand steeds voller te worden. En dat moet ook wel, want het is nog steeds de bedoeling dat we ongeveer half mei de eerste oogst van het land kunnen gaan halen. En dat is nog maar een week of zes/zeven. 

Van iedere tray plantgoed houd ik zo hier en daar ook wat plantjes over omdat die dan niet meer in het bed erbij passen. Mocht je interesse hebben in een paar biologische plantjes voor in je eigen moestuin, laat het dan gerust weten. Want dit seizoen kun je die overgebleven plantjes van me overnemen. Ik kan je dan een overzichtje mailen met welk plantgoed ik wanneer beschikbaar heb. In week 19 zitten daar bijvoorbeeld veel kruidenplantjes bij.

Mail me gerust op info@degroentemeester.nl als je daarin interesse hebt.

Hieronder zoals iedere week de leestips.
Het is alleen een kort lijstje deze week, en ik ben bang dat het de komende tijd zo zal gaan. Momenteel heb ik niet zo heel veel tijd om alles bij te lezen... :-)

--

De leestips

Dat vind ik slim. Mooie oplossing.

Eens. We zouden veel zuiniger moeten zijn op eeuwenoude bossen. Maar we moeten ook vooruitkijken en zorgen dat alle nu bestaande bossen op hun waarde worden geschat. Jonge bossen van nu kunnen ook eeuwen oud worden.

De CO2-uitstoot van internetgebruik is volgens deze blogpost vergelijkbaar met de luchtvaartindustrie. En de opkomst van blockchain en AI maakt deze uitstoot alleen nog maar groter. Deze technologie zouden we dus veel bewuster moeten gebruiken. Niet om de tijd te doden of om een dopamine-shotje te krijgen. 

--

Volgens deze spreker zijn er twee verschillende soorten mensen. De praters en de doeners. Om je positieve motivatie om actie te ondernemen  te behouden, zou je minder moeten praten over wat je van plan bent te gaan doen.
Interessant uitgangspunt. Al weet ik niet helemaal zeker of ik het met hem eens ben. Ik kan me ook situaties voorstellen waarin het juist helpt om je aan een voornemen te houden aks je het rondgebazuind hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten