zondag 21 januari 2024

Over plannen, Zen, storm, bio-omzet, hermelijn, groen kapitalisme en verbeeldingskracht

Voorlopig liggen de oogstvlaggen geduldig te wachten. Op het land is nu nog niet veel te doen. Gisteren was er ik er even -samen met Eveline- om te controleren of het plastic op de bedden nog goed vast lag. 
Met die kou en vorst is dat geen probleem, want er ligt ijs op en alles zit vastgevroren. 

Maar vandaag zet de dooi in en vanaf vanavond gaat het flink waaien. Drie dagen lang. Voorspellen ze. Dus daarom leek het me verstandig om het van te voren allemaal even langs te lopen.
Morgen ga ik nog wel weer even kijken hoe het er erbij ligt.

Inmiddels lopen de aanmeldingen voor het nieuwe seizoen binnen. Ik heb afgelopen week alle oogstgenoten én de eerste 20 mensen op de wachtlijst gevraagd of ze in 2024 (weer) meedoen. En dat loopt lekker door. Dit seizoen groeit de tuin naar 85 oogstgenoten.

Vanaf mei hopen we weer te kunnen oogsten. En dat doen we dan 30 weken lang. Tot eind november ongeveer. Om dat mogelijk te maken ben ik nu al mijn planningen aan het doorlopen. Het eerste plantgoed (voor week 13) is al besteld. En de aardappelen en uien worden al geleverd in week 10. Komende week gaan de bestellingen voor de zaden de deur uit. 

Mocht je het nou ook interessant te vinden om het van dichterbij te volgen, abonneer je dan op de nieuwsbrief van De Groentemeester. Of kom straks in mei gewoon een keer langs.

Fijne week!

--

De leestips

Sterk.

Wat ik mis in dit artikel is aandacht voor het waarom. Waarom is het streven om het aandeel naar 15% te brengen? Dat is omdat biologische producten geproduceerd worden in systemen waarin er aandacht is voor de mens en de omgeving, en dat is beter voor de wereld waar we voor te zorgen hebben. Dit wordt streng gecontroleerd door SKAL en daarmee is biologisch het meest betrouwbare keurmerk dat je in de supermarkt kunt vinden.
Meer weten over de uitgangspunten van de internationale biosector? Lees deze folder (pdf).
Overigens denk ik dat het aantal mensen dat vanuit deze gedachte naar hun boodschappen kijkt toeneemt. Er zijn ook plekken waar je voedsel kunt kopen dat gelijkwaardig is aan biologisch, maar niet zo genoemd mag worden omdat het niet door SKAL gecontroleerd wordt. Denk aan streekproductenwinkels, zelfoogsttuinen en herenboerderijen bijvoorbeeld. Maar die worden niet meegerekend in de cijfers.

Ja, dat is eigenlijk wel waar.

Via dit artikel is een kennisdocument te downloaden over kleine marterachtigen. De bunzing, wezel en hermelijn zijn soorten die in (kleinschalig) agrarische landschappen kunnen voorkomen. In dit document staat beschreven wat ze nodig hebben. Voedsel, verbindingen en verblijfplaatsen. Bij De Groentemeester hebben we het meeste wel voor elkaar. Het zou gunstig zijn om dit soort dieren in het systeem te hebben, want ze kunnen de populatie knaagdieren onder controle houden.

Zou dat echt werken? Hier zeggen ze van wel.

Zo maak je dus een 15-minutenstad. Dat moet te doen zijn in Maassluis. Laten we beginnen met winkelcentrum Palet autoluwer maken. Een mooi park langs de Mesdaglaan zou dan ook kunnen.

Alles is met alles verbonden. Wat er op social media gebeurt, kan veel invloed uitoefenen op de grootste uitdaging waar de mensheid momenteel voor staat. Zowel in negatieve zin als -gelukkig ook- in positieve zin. Nu maar hopen dat er bij Google geen mensen zitten te slapen. Want we zitten allemaal in hetzelfde team.

Ook tussen Maassluis en Vlaardingen zijn afgelopen zomer aziatische hoornaars gezien. Door een imkerwerkgroep zijn die nesten opgespoord en onschadelijk gemaakt. Nu maar hopen dat ze alle nesten gevonden hebben, want uit één nest kunnen zo weer vijf nieuwe ontstaan, heb ik me laten vertellen.

Slim. Ik las ooit ergens dat ze ook kassen verwarmen met warmte uit datacentra. Misschien zijn er nog wel meer van dit soort slimme combinaties te maken.
De vraag die hier echter niet gesteld wordt, is of het wel slim is om almaar meer datacentra te bouwen. Dat kan natuurlijk niet oneindig doorgaan.

Ik hoop het.

Dit klinkt logisch. Behalve wegwerpproducten meer belasten, kun je er ook voor kiezen om reparaties goedkoper te maken. Maar of dat voor de markt van bijvoorbeeld telefoons werkt, waag ik te betwijfelen. Men koopt niet alleen een nieuwe telefoon omdat het scherm of de batterij stuk is. Dat gaat ook om het trager worden van zo’n ding omdat de software steeds veeleisender wordt. In dat opzicht zit er een ontwerpfout in het ecosysteem rond telefoons.

Bedrijven veranderen niet snel genoeg en blijven zeggen dat die veranderingen niet sneller kunnen. Dat is echter gewoon een gebrek aan verbeeldingskracht. Weet je nog dat we in maart 2020 ineens allemaal moesten thuiswerken. Daarvan werd in de periode ervoor ook gezegd dat het niet kon. Tot het opeens wel bleek te kunnen. Ik denk dat dat in deze zaak ook zo is. En daarom is het goed dat er organisaties zoals Milieudefensie zijn die dit adresseren.

Leuk. Ik ben benieuwd wat de genomineerden zullen worden.

Voor wie iets wil leren over veen en bodemdaling. Grote stukken van Nederland waren en zijn veen(weide)gebieden. Het is goed om te weten welke grond je onder je voeten hebt.

Wat een bijzondere dieren leven er toch op onze planeet.

--

De kijktip

Handig overzicht van Zen Teachings. Er worden zes onderwerpen besproken die stuk voor stuk kort en helder worden toegelicht. Doe er je voordeel mee. Het zijn onderwerpen waar ik me eigenlijk wel verder in zou willen verdiepen. Ik denk dat je er een beter mens van kunt worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten