zondag 31 december 2023

Over vakantie, fermenteren, beweging, brein, bos, dieren en natuur

In de laatste week van het jaar vertrokken we naar de Belgische Ardennen. Mijn schoonouders waren 50 jaar getrouwd. Ter gelegenheid daarvan trakteerden zij op een paar dagen weg. 

We vertoefden in een mooi opgeknapt huis nabij Durbuy. Op donderdag maakten we een wandeling in een gebied waar een aantal menhirs in het landschap stonden. We hebben niet alle menhirs kunnen langs lopen, maar boven op een heuvel stond een rots die we uitkozen als richtpunt voor onze wandeling. Het was een hele klim, maar het uitzicht was een mooie beloning.

Laatst was ik ook al een paar dagen weg. Samen met deze midweek was dat mijn vakantie voor dit jaar. Fijn om even volledig tot rust te kunnen komen en zo het oude jaar achter me te laten. Ik kijk terug op een zeer bijzonder jaar.

Komende week ga ik weer 'aan'. Er staat een mooi nieuw teeltseizoen voor de deur. Het aantal oogstgenoten gaat uitbreiden en voor de bloementuin ga ik dit jaar werken met een heus teeltplan. En daarvoor moeten alle voorbereidingen nog wel getroffen worden. En we willen in huis ook nog wat klussen. Dus er is werk aan de winkel.

Maar eerst hebben we -op moment van schrijven in ieder geval- de jaarwisseling nog te verduren. (Zullen we eens stoppen met de maffe gewoonte van vuurwerk afsteken? Mij doe je daar geen plezier mee. En ik ben daar echt niet de enige in.)

Ik wens iedereen desalniettemin een fijne jaarwisseling en een goed, gezond en groen 2024!

--

De leestips

In het afgelopen seizoen met grote overvloed uit de tuin is het al vaak geopperd: fermenteren van voedsel. Daarmee maak je het langer houdbaar en hadden we nu ook nog een tijdje kunnen genieten van groenten uit de tuin. In deze blogpost van Marks Daily Apple zet hij 7 gefermenteerde producten op een rij. Mooie inspiratie voor volgend jaar wellicht.

Dit is overzichtelijk. Ook als je niet naar de sportschool wilt, geeft het aanknopingspunten om je gezondheid te verbeteren door (meer) te gaan bewegen. Door de werkzaamheden in de tuin beweeg ik in het seizoen al de hele dag en moet ik ook zo nu en dan zware dingen tillen. Met iets meer aandacht voor een sprintje op zijn tijd, voldoe ik prima aan deze bewegingswetten.

Interessant leesvoer. Die gaat op het lijstje.

Biologisch eten heeft dus niet zoveel zin als je boerenbuurman gif blijft spuiten. Maar als je buurman geen boer is (omdat je in de stad woont), heeft het dus wel zin. Dan hoeven we alleen de vraag nog maar op te lossen of gif slecht voor mensen is. Hoe zullen we dat eens financieren?

Goed dat er aandacht wordt besteed aan de nuttige aspecten van dit dier. Ik wist trouwens niet dat er zoveel soorten waren.

Voor wie een bos heeft dat hij wil verbeteren. Vooral de folders die via bosgroepen te downloaden zijn, zijn handig, denk ik.

In Maassluis bevindt zich ook een aantal roekenkolonies. Deze kolonies werden bedreigd door de kap van de bomen waarin de roeken nestelen. De lokale KNNV heeft toen een actie opgestart om deze roeken te redden. Vóó deze actie had ik geen flauw benul dat dit een aparte soort was ten opzichte van kauwen. En daar hebben we er echt heel veel van in Maassluis.

Uiteindelijk ben ik toch bang dat het niet genoeg is. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bedragen die genoemd worden (bijv. 2,5 miljard voor natuurherstel) in het niet vallen bij geld dat wereldwijd voor andere belangen wordt aangewend. Zet dat eens naast alle miljarden die wereldwijd  bijvoorbeeld gaan naar economische problemen of defensie-uitgaven. Sturen we onszelf niet met een kluitje het riet in?

In de categorie goed nieuws. Mensen kunnen ook een positieve invloed op de wereld hebben. Het is maar net welke kant je wil kiezen.

Het sluiten van kringlopen is belangrijk om veerkrachtige ecosystemen te houden. Daarom moeten dode dieren niet (altijd) opgeruimd worden. Toen onze kat een duif had gevangen, heb ik die in een hoekje van de tuin ook laten liggen. Ik ga binnenkort eens kijken wat daar van over is gebleven.

--

De kijktip

Bewegen dus. Als je gezond oud wil worden. Dat is goed voor lichaam én geest.
Zoals Mark Sisson het zou zeggen: “Beweeg zoveel mogelijk met mate. Til zo nu en dan zware dingen op. En trek af en toe een sprintje.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten