zondag 3 september 2023

Over samenwerken, rondleiding, vier pijlers, contrast, gezondheid en water

Ik hoop dat mijn oud-klasgenoten het niet erg vinden dat ik deze foto deel. Afgelopen woensdag was een klein groepje uit de Warmonderhof Woensdagklas bij mij op bezoek bij De Groentemeester. Het was een leuke dag waarop we gezellig hebben bijgepraat. Na ontvangst met koffie en thee gaf ik ze natuurlijk een rondleiding door de tuin waarbij ze me het hemd van het lijf konden vragen. Jammer genoeg regende het toen nog wel een beetje. Maar later knapte het weer op. We gingen aan het werk en hadden een productieve en gezellige dag. Ze hebben me flink geholpen met de aardappeloogst. (Waarvoor zeer veel dank!)

Vandaag hield ik trouwens ook een rondleiding bij De Groentemeester. Het sloot mooi aan bij Fête de la Nature. Een groep van ongeveer 10 personen had zich om 12 uur verzameld omdat ze nieuwsgierig waren naar de zelfoogsttuin. Ik vertelde met veel plezier over het wel en wee van de opbouw van de tuin en de teelt van de gewassen. Na afloop waren veel van hen enthousiast geworden. 
Nog iedere week krijg ik nieuwe aanmeldingen voor het volgende seizoen. Ook vanmiddag zat mijn mailbox weer vol met inschrijvingen. De wachtlijst voor 2024 is groeiende. Als je er volgend jaar ook bij wilt zijn, zou ik niet te lang wachten met opgeven.

Het is fijn om te zien dat een zelfoogsttuin in Maassluis echt voorziet in een behoefte. 
Mooi toch?

--

De leestips

Regeneratieve initiatieven kunnen volgens deze post succesvol zijn als er aandacht is voor de volgende pijlers: financieel, ecologisch, sociaal en spiritueel. Volgens de schrijver moet er momenteel vooral gewerkt worden aan de spirituele pijler. Dan zal onze wijsheid weer gelijke tred gaan houden met de snelheid van de technologische ontwikkelingen. 
Daar valt iets voor te zeggen.

Tja. Ik snap die burgemeester wel. Maar ik snap de demonstranten van XR misschien nog wel beter. De klimaatramp die op ons afkomt is enorm. Als bestuurders te weinig doen om die ramp (op tijd) af te wenden, moeten ze niet verbaasd zijn dat er mensen opstaan die er wel alles aan willen doen om te voorkomen dat die ramp zich voltrekt.

Beetje een gevalletje ‘open deur’. Maar hopelijk komt er verandering in het beleid. We moeten onze samenleving veel lokaler gaan inrichten.

Zo’n post als deze op Linkedin geeft toch weer een beetje hoop voor de toekomst.

Op zich een goede vraag van Willemijn Hoebert: “Waarom wordt dit niet voldoende gezien door overheden en grote bedrijven? Die zouden veel meer hun verantwoordelijkheid moeten nemen.”
(Trouwens ook leuk om te weten dat er een appgroep bestaat waar 150 weerpresentatoren uit de hele wereld samen in zitten.)

Ook hierom is deelnemen aan een zelfoogsttuin interessant. Groen is goed voor je.

“Het besef dat we met de natuur moeten leven groeit.” Laten we het hopen.

Informatief. Ook hier wordt geschetst dat we een beter resultaat kunnen halen als we meer gaan samenwerken met de natuur.

Interessant project. Ik zou zo'n kunstwerk wel eens in het echt willen zien.
 
--

De kijktip

Onderzoek zegt dat we veroudering kunnen vertragen of in sommige gevallen zelfs kunnen omkeren. Het is niet heel verrassend dat je dat het meest kunt beïnvloeden door keuzes in je leefstijl. Gezond eten, genoeg slapen, veel bewegen en goede relaties met de mensen om je heen zijn dan knoppen waar je aan kunt draaien. Op die manier maak je de kans om gezond oud te worden een flink stuk groter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten