maandag 15 november 2021

Leestips week 45

Het was eigenlijk de bedoeling om gisteren deze leestips te plaatsen, maar door omstandigheden komen ze vandaag. Gisteren had ik een belangrijk feestje te vieren. Daardoor ontbrak het me aan tijd om dit lijstje te maken.

De foto hiernaast is trouwens van mijn avontuur op vrijdagavond. Of eigenlijk het avontuur van mijn kat. Die zat zo'n tien meter hoog in een boom. En durfde er niet meer uit. Met een lange ladder, wat lef en een boodschappenmandje heb ik hem er uiteindelijk uitgekregen. Nu maar hopen dat hij het niet nog een keer in zijn hoofd haalt.

En nu de leestips dus. Van week 45.

Veel leesplezier!


---


De vervuilende bladblazer verdwijnt, maar het bladblazen niet: 'Neem een hark'
Wat mij betreft mag mijn gemeente (Maassluis) de bladblazer in de ban doen. Geen idee of ze daar al mee bezig zijn, eigenlijk.

https://mergenmetz.nl/blog/recensies/stille-aarde/
Bespreking van een boek over de achteruitgang van een zeer belangrijke schakel in de voedselketen. En wat we er aan kunnen (nee, moeten) doen.

https://www.permaculturenews.org/2021/11/08/empowered-thinking-for-deep-change/
Gedachten over persoonlijke soevereiniteit en uit het systeem van overheersing stappen.

Gefaseerd knotten voor hommels
Bij de Maatwerk Moestuin waar ik coördinator ben, knotten we de wilgen ook zelf. We doen dat inderdaad om en om, maar vooral omdat het de wind breekt. Nooit bij stil gestaan dat het voor hommels en bijen ook gunstig is. 

https://zerowastenederland.nl/helpen/zero-waste-wandeltours/
Wil je weten waar je bij jou in de buurt verpakkingsloos boodschappen kunt doen? Op 20 november worden op verschillende plekken in Nederland Zero Waste Wandeltours georganiseerd. 

En ik sluit weer af met een kijktip. Voor iedereen die wil weten hoe je veilig een boom omhakt, is de onderstaande video interessant. Hier geeft de maker tips over hoe je dat aanpakt. Ik vond het zeer verhelderend. Dit gaat over het vellen van een boom die nog rechtop staat. Waar ik nog naar op zoek ben, is informatie over hoe je het veilig doet met bomen die al half omgevallen zijn en in elkaar hangen. Dus als iemand daar een tip over heeft, houd ik me aanbevolen.

No Nonsense Guide to Tree Felling. How to cut down a tree safely. FarmCraft101


Geen opmerkingen:

Een reactie posten